Coop-hackare döms till 13 års fängelse

Permalänk
Melding Plague

Coop-hackare döms till 13 års fängelse

En av hackarna bakom attacken mot Coop 2021 ska betala 175 miljoner kronor i skadestånd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att han var från Ukraina och var 24 bast, men det fick man googla sig till.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

.......och allt betalas av med 10$ i månaden så snart avbetalt och klart.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

.......och allt betalas av med 10$ i månaden så snart avbetalt och klart.

Haha men personen har ju antagligen en njure extra som kan säljas. Tänk aggressiv personlig konkurs 😂

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Intressant att han var från Ukraina och var 24 bast, men det fick man googla sig till.

Va? All den info finns i första meningen i artikeln (som länkar till officiella pressmedellandet, som öppnar med nationaliteten)

Permalänk
Medlem

USAs fängelser är brutala så det blir riktigt tuffa år.

Permalänk
Jubileumsmästare

Undra om Coop betalade något för att få systemen att fungera igen.

Skrivet av KroesusSork:

Intressant att han var från Ukraina och var 24 bast, men det fick man googla sig till.

Trams.
Det framgick på första raden i länken, som också var på första raden i artikeln.

Permalänk
Medlem

Lugna ner er, det är bara måndag!

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Att folk blir så i varv av att en hackare åker i finkan. Haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Moderator

Verkar som det inmundigats mycket lustigheter denna måndagskväll

Jag har rensat ut åtskilliga inlägg som strider mot Sweclockers regler (huvudsakligen §1) och svar på desamma. Tänk gärna på att försöka hålla nivån uppe även när andra användare inte lyckas så väl med det, och rapportera regelbrott istället för att gå i clinch.

De användare som lyckats missa att läsa Sweclockers regler om specifikt politik uppmanas att göra detta.

Låser strax upp tråden igen och förutsätter att ni håller er i skinnet.

Ja, jag är moderator. Jag har bara inte fått den där snitsiga titeln än

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

På min Coop butik så hölls det stängt ett par dagar, sedan öppnade de igen och man kunde då använda swish istället för kort.

Kanske var fler butiker som gjorde så, jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Hur hamnade han i händerna på Amerikanarna då? De var väl inte så dumma att de utgick från USA. Hade detta varit i Sverige hade han fått typ 1.5 år och 50k i böter. USA`s straff är inte att leka med....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Hur hamnade han i händerna på Amerikanarna då? De var väl inte så dumma att de utgick från USA. Hade detta varit i Sverige hade han fått typ 1.5 år och 50k i böter. USA`s straff är inte att leka med....

Google is you friend....

On 8 November 2021, the United States Department of Justice unsealed indictments against Ukrainian national Yaroslav Vasinskyi and Russian national Yevgeniy Polyanin. Vasinskyi was charged with conducting ransomware attacks against multiple victims including Kaseya, and was arrested in Poland on 8 October. Polyanin was charged with conducting ransomware attacks against multiple victims including Texas businesses and government entities. The Department worked with the National Police of Ukraine for the charges, and also announced the seizure of $6.1 million tied to ransomware payments. If convicted on all charges, Vasinskyi faces a maximum penalty of 115 years in prison, and Polyanin 145 years in prison.

Dom blev med andra ord utlämnade.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Google is you friend....

On 8 November 2021, the United States Department of Justice unsealed indictments against Ukrainian national Yaroslav Vasinskyi and Russian national Yevgeniy Polyanin. Vasinskyi was charged with conducting ransomware attacks against multiple victims including Kaseya, and was arrested in Poland on 8 October. Polyanin was charged with conducting ransomware attacks against multiple victims including Texas businesses and government entities. The Department worked with the National Police of Ukraine for the charges, and also announced the seizure of $6.1 million tied to ransomware payments. If convicted on all charges, Vasinskyi faces a maximum penalty of 115 years in prison, and Polyanin 145 years in prison.

Dom blev med andra ord utlämnade.

Tack för det, kan nog tycka att det borde nämnts i artikeln iallafall.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

USAs fängelser är brutala så det blir riktigt tuffa år.

Ja, till skillnad från Ukrainska, som jag hört att de är en räkmacka, speciellt de senaste två åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Hur hamnade han i händerna på Amerikanarna då? De var väl inte så dumma att de utgick från USA. Hade detta varit i Sverige hade han fått typ 1.5 år och 50k i böter. USA`s straff är inte att leka med....

När jag läste ingressen trodde jag att han dömts i Svensk domstol. Antal år kunde jag köpa, men summan i böter lät otrolig för att vara Sverige. Vilket visade sig stämma.
Längden på fängelsestraff har blivit mer rimlig i Sverige på senaste tiden? Tycker det känns som vi delat ut livstidsstraff som det delas ut reklam på lördagar.

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Intressant att han var från Ukraina och var 24 bast, men det fick man googla sig till.

Han heter Yaroslav Vasinskyi, alias Rabotnik.

https://www.justice.gov/usao-ndtx/pr/sodinokibirevil-affiliat...

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha men personen har ju antagligen en njure extra som kan säljas. Tänk aggressiv personlig konkurs 😂

Borde vara så kanske, skörda det som finns om någon vill ha.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.