Asus M5A97 R 2.0 Ny klonad SSD funkar inte?

Permalänk
Medlem

Asus M5A97 R 2.0 Ny klonad SSD funkar inte?

Hej, köpte en äldre gaming dator med de här specen:

Moderkort: Asus M5A97 R 2.0
Minne: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB 2x8GB
CPU: AMD FX-6300 Black Edition Processor, Socket AM3+, 6-Core 3.5GHz, 14MB, 95W, 32nm, m/kylare
Satte in ett Geforce gtx 1060 6GB.

Om hårddiskarna stod det:
- intel ssd 120GB SA2CW120G3
- Corsair force LE200 SSD 240GB
- WD10EACS-65D6B0 - Western Digital Caviar GP 1TB 7200RPM SATA 3Gb/S 16MB Cache 3.5-Inch

PSU: Plexgear 500w

Om os stod det: Inget operativ, Ubuntu installerat.

Jag tog ur hårddiskarna och testade att klona en 500gb HDD som jag har i en laptop, med Clonezilla, till en 480gb SSD. Men när jag satte i den i den här datorn fick jag meddelandet: Please enter setup to recover bios setting.
Jag testade att byta batteri till datorn, men det var likadant. Jag gick in i BIOS och den hittade den nya hårddisken. Men när jag sen startade fick jag det här meddelandet, lägger in en skärmdump.

Jag tänkte att kloningen kanske blivit fel och testade att sätta i disken från laptopen, men det blev samma felmeddelande som på bilden.

Hur gör jag för att komma vidare?

Permalänk
Medlem

det låter som att du har clonat partitionen korrekt men saknar en tillhörande bootpartition

https://www.easeus.com/knowledge-center/boot-partition.html

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Rekordmedlem

Installera om så slipper du en massa problem, du har definitivt inte samma plattform/cpu i maskinerna så kloning är att be om problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad bra då testar jag det Gtoxed. mrquaffe, ja det är kanske enklare, men jag skulle vilje se hur det går att göra en kloning och flytta över till en dator. Skulle va kul om det lyckades.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kefflon:

Vad bra då testar jag det Gtoxed. mrquaffe, ja det är kanske enklare, men jag skulle vilje se hur det går att göra en kloning och flytta över till en dator. Skulle va kul om det lyckades.

Funkar den med den oklonade disken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Funkar den med den oklonade disken ?

Nej, det blev samma felmeddelande med den oklonade. Det står ”Reboot and Select proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key”

Permalänk
Medlem

[quote postid="20459727" userid="130967" name="mrqaffe"]
Installera om så slipper du en massa problem, du har definitivt inte samma plattform/cpu i maskinerna så kloning är att be om problem.
[/

Nyligen klonade jag en hdd till en ssd i samma storlek. Men det var på samma dator. Det kanske är svårare om det är olika moderkort och cpu som du sa? Går det ens?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kefflon:

[quote postid="20459727" userid="130967" name="mrqaffe"]
Installera om så slipper du en massa problem, du har definitivt inte samma plattform/cpu i maskinerna så kloning är att be om problem.
[/

Nyligen klonade jag en hdd till en ssd i samma storlek. Men det var på samma dator. Det kanske är svårare om det är olika moderkort och cpu som du sa? Går det ens?

Att flytta en wininstallation kan ge problem så man bör installera om speciellt när man har så stora skillnader på hårdvaran som i ditt fall, alla drivrutiner lär behöva bytas och kanske några win uppdates också skiljer sig åt.

Att även den oklonade disken inte bootar beror nog som tidigare skrivits på att bootloadern saknas, det går troligen att skapa en ny bootloader men en riktig ominstallation är bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att flytta en wininstallation kan ge problem så man bör installera om speciellt när man har så stora skillnader på hårdvaran som i ditt fall, alla drivrutiner lär behöva bytas och kanske några win uppdates också skiljer sig åt.

Att även den oklonade disken inte bootar beror nog som tidigare skrivits på att bootloadern saknas, det går troligen att skapa en ny bootloader men en riktig ominstallation är bättre.

Aha vad bra, då vet jag. Då blir det ny installation av os på den här gamla gaming datorn.
Men nu hade jag en ssd kopia på 500 gb från laptopen, som passar i platsen för den gamla hdd i laptopen. Då blev jag sugen på att sätta in den i den bärbara. Det ska ju vara bättre med ssd än hdd.
Men när jag satte in den och startade kom texten ”Please enter setup to recover bios setting” upp med en svart skärm.

Här är det ju en klon från en lika stor hårddisk som jag sätter i samma dator. Det funkade när jag fick hjälp här att göra det på en pc nyligen, med clonezilla. Det här lilla projektet borde bäl vara enklare än det kag nämnde först, att flytta över samma os mellan olika system?
Skickar en skärmdump på specs på den bärbara datorn (jag vet att den är gammal, men det är kul att pimpa den)

Den har win 7 ultimate, och ett 1 eller 2 gb grafikkort