Microsoft förenklar Windows 11-uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindgrenar:

Mmm, fast skillanden nu är väl att Microsoft trycker in både reklam, "nyheter", inställningar som ändras tillbaka, samt diverse andra saker som man endast kan beskriva som rövhattiga rakt in i deras OS, även för Enterprise.

Ändras tillbaka? Det har då inte skett någon av mina datorer utan att först fråga i Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ändras tillbaka? Det har då inte skett någon av mina datorer utan att först fråga i Windows 11

Inställningar jag har stängt av har mystiskt slagits på igen flertalet gånger. Jag är knappast ensam om det. Inte bara i OSet, utan även mycket annat MS.

Inte helt oväntat då MS också tycker att det är helt okej att kopiera sessioner och historik från andra browsers till Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Stannar på Win 10 och stänger av Windows update.

Det valet har jag gjort sedan längre. Vågar inte längre köra Windows Update med tillgång till Internet efter att Microsoft försökt tvinga in BIOS-uppdateringar vid ett flertal tillfällen samt smyger in med sin PUP-mjukvara (uppdatera till Windows 10, 11 ...)

Säkrar mitt Windows månadsvis mha kumulativa uppdateringar från Microsoft Update Catalog istället. Längre tillbaka körde jag med WSUS Offline

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindgrenar:

Inställningar jag har stängt av har mystiskt slagits på igen flertalet gånger. Jag är knappast ensam om det. Inte bara i OSet, utan även mycket annat MS.

Inte helt oväntat då MS också tycker att det är helt okej att kopiera sessioner och historik från andra browsers till Edge.

Som vilka inställningar då? Jag vet att det skedde i början av Windows 10, men inte hört något om det i Windows 11. Ja, man går frågan (i Edge, är enda stället jag fått frågan) men inte ändrats utan att jag godkänt det. Du är säker på att det skett i Windows 11? Som sagt, vilka inställningar i så fall?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Kommer inte hjälpa. Alla som är haters av "det nya Windows", kommer såklart vara hater till Windows 12. Precis som när Windows 11 kom, och när Windows 10 kom, och när WIndows 8.1 kom, och när Windows 8 kom, och när Windows 7 kom, och när Windows XP kom, osv osv osv. Det är samma visa varje gång ett nytt Windows kommer. Dom som hatade Windows 10 och älskade Windows 7, älskar Windows 10 idag och hatar Windows 11.

Är det något som är säkert så är det folks hat till senaste Windows och älskandet av "det föregående Windows" plus att solen kommer slockna en dag.

Otroligt tröttsamt. Speciellt på ett teknik-forum.

Herregud! Hoppas du i samma veva drar ut nätverksladden!! Fattar inte folks inkompetenthet med att inte ha säkerhetspatchar installerade etc när man har datorn på Internet. Fattar inte folk risken med det? Hur tror ni alla DDOS-attacker går till? Att folk som sitter med opatchade gamla OS som inte är säkra och används i ett bot-nät. Min mamma som är 68 år gammal, förstår till och med viden av att ha en dator som är oskyddad på nätet. Hon rockar Windows 11, utan att någon har hjälpt henne uppgradera eller "lära" henne hur det nya OS fungerar. Hon surfar vidare och betalar räkningar samt kollar Play-kanaler ibland som tidigare. Klarar hon detta, så klarar folk på ett teknikforum som Sweclockers detta.

Nej inte om du följer Windows utveckling hittils (med en nypa salt). Varanant windows blir oftast hatat (och är ofta onödigt eller uselt) och vartannat lyckat. Så är bara vänta på 12. Väldigt vanligt skämt inom Windows.

Permalänk
Sötast
Skrivet av car2ns:

Kommer inte hjälpa. Alla som är haters av "det nya Windows", kommer såklart vara hater till Windows 12. Precis som när Windows 11 kom, och när Windows 10 kom, och när WIndows 8.1 kom, och när Windows 8 kom, och när Windows 7 kom, och när Windows XP kom, osv osv osv. Det är samma visa varje gång ett nytt Windows kommer. Dom som hatade Windows 10 och älskade Windows 7, älskar Windows 10 idag och hatar Windows 11.

Är det något som är säkert så är det folks hat till senaste Windows och älskandet av "det föregående Windows" plus att solen kommer slockna en dag.

Otroligt tröttsamt. Speciellt på ett teknik-forum.

Nu är detta INTE ett typiskt linux förespråkande.

Men jag finner det extremt intressant att uppdatering av linux distributioner är hyllade för i princip konstant innovation, förbättringar av äldre verktyg, nya funktioner som är grymma etc.

Medans Windows alltid har gått i cykler.
En bra version, en usel version, en bra version, en usel version. I princip alla som kör windows känner till denna utantill.
Precis som att alla vet att gränssnitten blir sämre utformade, text växer och stora rutor överallt och navigeringen har blivit rent av usel.

Jämför hur mycket skärmyta som finns i t.ex Windows2000 där all text och alla rutor är minimala och platseffektiva och jämför det med nyare windowsgränssnitt där en miniräknare som standard tar upp 1/4 till 1/2 skärm beroende på upplösning.

Hur kan det komma sig tro, att Macos uppdateringar är generellt uppskattade? Att linux uppdateringar är fantastiska nyheter och att windows uppdateringar gång på gång är totalkatastrof? Det har inget med användaren att göra. Så mycket vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jämför hur mycket skärmyta som finns i t.ex Windows2000 där all text och alla rutor är minimala och platseffektiva och jämför det med nyare windowsgränssnitt där en miniräknare som standard tar upp 1/4 till 1/2 skärm beroende på upplösning.

Tycker du faktiskt är något på spåren här, med en intressant iaktagelse kring just miniräknaren.

Mellan Windows 95 och Windows 7, så var miniräknaren nära nog identisk i storlek, med mindre förfiningar genom åren.

Sen kom helt plötsligt Windows 8 som en blixt från en klarblå himmel och lanserade en fördummad miniräknare i fullskärmsformat. Visst fanns den gamla miniräknaren kvar från 7:an, men användarna var fullt upptagna med att hata allt kring Metro/Modern UI.

I Windows 10, så började Microsoft trycka ut integritetskränkande funktioner överallt och vid en handfull par tillfällen har jag fått frågan "Do you want to send Feeeback to Microsoft?" i miniräknaren i sig! Tala om hackigt OS att försöka jobba i.

Nu i Windows 11, så känns miniräknaren större än någonsin i en dålig bemärkelse. Vi talar om en app som i början tog ett par kilobyte i anspråk, men numera har över 100MB i beroenden i form av ramverk och annat.

Slutligen... Ett skäl till att jag valt att köra Windows 10 LTSC är att miniräknaren från just Windows 7 finns kvar där samt att man är helt förskonad från Modern UI versionen.

Länge leve miniräknaren!

Permalänk
Medlem

Nej tack. Jag behåller mitt gamla mög.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till Windows 11 pga HDR funktionerna som inte finns i 10an.
Sedan har jag bara gjort så att Windows ser exakt ut som det gjorde innan, så ingen förlust.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk

Nä kommer aldrig upp(ner)gradera till Win11 eller 12+ jag gick över helt till Linux(EndeavourOS) kommer aldrig tillbaka till Microsoft.
samma kommer hända med min frus dator när Win10 dör nästa år då får hon köra Linux men kanske tidigare.

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Har man en 13th+gen cpu så fungerar ju bara dom med win11 fullt ut med deras p och e cores

Jag föredrar 11 före 10an

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nu är detta INTE ett typiskt linux förespråkande.

Men jag finner det extremt intressant att uppdatering av linux distributioner är hyllade för i princip konstant innovation, förbättringar av äldre verktyg, nya funktioner som är grymma etc.

Medans Windows alltid har gått i cykler.
En bra version, en usel version, en bra version, en usel version. I princip alla som kör windows känner till denna utantill.
Precis som att alla vet att gränssnitten blir sämre utformade, text växer och stora rutor överallt och navigeringen har blivit rent av usel.

Jämför hur mycket skärmyta som finns i t.ex Windows2000 där all text och alla rutor är minimala och platseffektiva och jämför det med nyare windowsgränssnitt där en miniräknare som standard tar upp 1/4 till 1/2 skärm beroende på upplösning.

Hur kan det komma sig tro, att Macos uppdateringar är generellt uppskattade? Att linux uppdateringar är fantastiska nyheter och att windows uppdateringar gång på gång är totalkatastrof? Det har inget med användaren att göra. Så mycket vet jag.

Är ju en stor skillnad på Linux-användare och Windows-användare. Mångfalden inom Windows är ju nära på oändlig medan Linux används inte direkt av massor med äldre eller icke teknik-kunniga.

Det där att varannan är usel, varannan är bra stämmer inte, om man räknar in alla versioner som släppts. Dessutom hatade folk Windows Xp när det kom men älskades när 7:an kom. 7:an hatades, men älskades 8:an kom. 8 hatades när 8.1 kom och 8.1 hatades men hade något som 8:an saknade; vanlig startmeny som saknades av många. När 10:an kom så höjdes 7:an till enorma nivåer medan 10:an hatades. Sen kom 11:an och då älskades 10:an. Varje ny förändring har alltid möts av massiv kritik och det gamla har då höjts till skyarna.

MacOS har inte en så stor användarskala och får ibland kritik för saker och ting. Linux har rätt många distar, så osäker på om du menar kärnan eller dom olika distarna som uppskattas till 100%? Dessutom, som jag redan nämnt så är användarna av Linux en helt annan typ av grupp än den otroliga mångfalden som använder Windows. Det går inte att jämföra rakt av, även om båda är operativsystem.

Så jo, det har utan tvekan med användarna att göra också plus företagen som gör operativystemen och även hårdvaran OS:et körs på. Det är inte så svart och vitt som du försöker få det att vara.

Nu vet jag inte vad du har gjort på din dator, men min kalkylatorn är i samma storlek som på Windows 2000-tiden. Se wikin här för att se bilder på att du bara snackar skit när det gäller storleken på ditt exempel av kalkylatorn: https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Calculator

Skrivet av LessHack:

Nej inte om du följer Windows utveckling hittils (med en nypa salt). Varanant windows blir oftast hatat (och är ofta onödigt eller uselt) och vartannat lyckat. Så är bara vänta på 12. Väldigt vanligt skämt inom Windows.

Otroligt stor nypa salt. Varje Windows blir hatad. Dessutom om man nu skulle säga att varannan windows är hatad så stämmer inte det heller, om man inte äter massa salt och inte räknar varje Windows utan bara dom som passar in i "varannan Windows" ...

Jo det är ett vanligt skämt, men det är en myt som aldrig verkar dö ut.

Skrivet av lindgrenar:

Mmm, fast skillanden nu är väl att Microsoft trycker in både reklam, "nyheter", inställningar som ändras tillbaka, samt diverse andra saker som man endast kan beskriva som rövhattiga rakt in i deras OS, även för Enterprise.

Reklamen på appar att ladda ner, håler jag med om är onödigt. Men personligen är jag otroligt lite inne i startmenyn och rattar runt. Söker efter allt så ser startmenyn otroligt lite, så för min del är det inte en så stor sak. Det är ju inte reklam som är in your face. Lite som reklamen på google.se. Den är inte heller in my face så den stör verkligen inte mig när jag "googlar". Stör den reklamen dig?

Det kallas utveckling. Inställningar etc som ändras och ändras tillbaka ibland är ju oftast bara positivt! Ja, jag gillar inte att Kontrollpanelen och Inställningar fortfarande co-exist, jag vill dom ska bara ta bort Kontrollpanelen och lägga in det sista som inte finns i Inställningar ännu. Men utveckling kan ta tid, acceptera det eller inte är upp till var och en. Men hata ett helt OS enbart pga det, som exempel, är ju rövhattigt.

Vad mer exakt är rövhattigt enligt dig, som även gäller Enterprise?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

8 hatades när 8.1 kom och 8.1 hatades men hade något som 8:an saknade; vanlig startmeny som saknades av många.

Nja, det enda som tillkom i Windows 8.1 var knappen till startmenyn.

Vanliga 8.1 fick aldrig någon "vanlig" startmeny officiellt, utan detta begåvades endast RT-versionen med efter att Windows 10 lanserats.

Windows RT 8.1 Update 3:

Skulle våga säga att antalet som körde just versionen ovan går att räkna på en hand!

Edit: För oss som faktiskt körde Windows 8 och lärde oss tweaka det, så förstörde 8.1 mer än det tillförde.

Permalänk
Medlem

Startmenyn kombinerat med Copilot i Windows 11 får mig genast att tänka på sjukhus scenen i filmen Idiocracy. https://www.youtube.com/watch?v=LXzJR7K0wK0