iPhone 15 pro eller vänta till 16?

Permalänk
Medlem

iPhone 15 pro eller vänta till 16?

Sitter idag på en iPhone 13, med relativt dåligt batteri. Är lite inne på en iPhone 15 PRO då skärmen har 120hz och lite bättre kamera, samt dynamic island.

Det jag undrar är vad ni tror iPhone 16 kommer att ha för AI funktioner man eventuellt kan gå misste om? Anledningen till att jag är sugen på ny lur är som sagt 120hz skärm fräscht nytt batteri och dynamic island, är det då värt att vänta till september och satsa på IPhone 16? Eller kanske är det AI funktioner man kan vara utan precis om idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wreixc:

Sitter idag på en iPhone 13, med relativt dåligt batteri. Är lite inne på en iPhone 15 PRO då skärmen har 120hz och lite bättre kamera, samt dynamic island.

Det jag undrar är vad ni tror iPhone 16 kommer att ha för AI funktioner man eventuellt kan gå misste om? Anledningen till att jag är sugen på ny lur är som sagt 120hz skärm fräscht nytt batteri och dynamic island, är det då värt att vänta till september och satsa på IPhone 16? Eller kanske är det AI funktioner man kan vara utan precis om idag?

En iPhone 13 är ju inte så gammal. Går att byta batteri för ca 1200:- hos Apple istället för att köpa en helt ny telefon.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Knappt någon skillnad på de senaste modellerna, så byt batteri istället som jnsson skriver

Permalänk
Medlem

sitter på 12 via jobbet. funkar perfekt för att ringa samtal och skicka sms/mejl.
absolut ingen anledning att byta de närmaste 10 åren.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Just nu så säger ryktena (som brukar vara relativt säkra) att det kommer vara något större skärm, 48mp ultrawide kamera, 5x optical zoom (som på 15 Pro Max), WIFI 7, och en ny knapp för att fotografera. Säkert några AI-features också på mjukvarudelen.

Ingen av dessa funktioner lockade mig personligen särskilt mycket så jag köpte en 15 Pro Max för ett tag sen. Gick från en iPhone 12 som också hade dålig batteritid.

15 Pro hade en hel del funktioner som jag tyckte var värd uppgraderingen från en 12a. A17 Pro chip, U2 chip, USB-C, Dynamic Island, 120hz, 8GB Ram, WIFI6E, begränsa laddning till 80% osv. Sen tycker jag att designmässigt så är den snyggaste dom släppt på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Sitter på en iPhone 13 mini (gillar storleken) - Var nära att hoppa på tåget likt frågeställningen här för en ny lur just pga batteriet som är väldigt dåligt på min modell.

Blir att avvakta vad iPhone 16 har att erbjuda men förhoppningsvis dyker priserna en aning på 15 så kanske man kör på det eller går över till Android igen.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Wreixc:

Sitter idag på en iPhone 13, med relativt dåligt batteri. Är lite inne på en iPhone 15 PRO då skärmen har 120hz och lite bättre kamera, samt dynamic island.

Det jag undrar är vad ni tror iPhone 16 kommer att ha för AI funktioner man eventuellt kan gå misste om? Anledningen till att jag är sugen på ny lur är som sagt 120hz skärm fräscht nytt batteri och dynamic island, är det då värt att vänta till september och satsa på IPhone 16? Eller kanske är det AI funktioner man kan vara utan precis om idag?

Min personliga tumregel: September till december är iPhonesäsong. Har man inte behövt en ny telefon då kan man lika gärna vänta till nästa september med mindre än att telefonen går sönder på ett sätt som inte lönar sig att laga.

Permalänk
Medlem

Jag har insett att köpa ny iPhone är nog det tråkigaste man kan göra. Betala 14000kr och knappt märka skillnad mot sin 5 år äldre modell. Bytte själv från xr till 15 plus.
13 har ju stöd några år till så även mitt råd är att fixa batteriet och satsa på att köpa en iPhone 18 eller 19.
Dynamic island är väl smidigt men inte värt ett byte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak själv.

Skrivet av Savage_Gray:

sitter på 12 via jobbet. funkar perfekt för att ringa samtal och skicka sms/mejl.
absolut ingen anledning att byta de närmaste 10 åren.

Inte alla som betalar själva. Jag använder min jobbmobil som min privata också.

Permalänk
Medlem

Som sagt, maj är i mitt tycke något för sent att köpa "årets" modell av senaste iPhonen då vi bara är cirka 4 månader bort från nya modeller.

Med det sagt kan det komma attraktiva rabatter på iPhone 15 inkl. Pro. Amazon körde en del bra priser på 14 Pro i början av sept -23 om jag minns rätt.
#20175379

Är batteriet så pass dåligt att det inte går att hantera så titta på ett batteribyte, kostar cirka 1200kr inkl. batteri och arbete direkt via Apple.

Permalänk
Medlem

Gå från en 13 till en dagens? Bara byt batteri och spara dig själv 10k +
Fan sitter på en 11:a idag med 96% hälsa och den räcker mer än gott och väl för det jag använder den till, den dagen den får sin sista iOS uppdatering så byter jag, vilket bör bli i slutet av 2025 om hag minns rätt. I så fall borde jag få iOS 19 som sista major update.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Gå från en 13 till en dagens? Bara byt batteri och spara dig själv 10k +
Fan sitter på en 11:a idag med 96% hälsa och den räcker mer än gott och väl för det jag använder den till, den dagen den får sin sista iOS uppdatering så byter jag, vilket bör bli i slutet av 2025 om hag minns rätt. I så fall borde jag få iOS 19 som sista major update.

Jag sitter själv på en 13 icke-Pro och är sugen på att uppgradera till Pro-modell, enbart pga 120Hz. Väldigt stor skillnad när man väl testat. Sedan om det är värt 10k är mer tveksamt givetvis.

Ryktas om att iPhone 17 non-Pros kommer att få 120Hz men det är nästan 1 1/2 år dit så vette fan om jag orkar vänta...
https://www.macrumors.com/2024/02/27/iphone-17-always-on-prom...

Permalänk
Skrivet av Wreixc:

Sitter idag på en iPhone 13, med relativt dåligt batteri. Är lite inne på en iPhone 15 PRO då skärmen har 120hz och lite bättre kamera, samt dynamic island.

Det jag undrar är vad ni tror iPhone 16 kommer att ha för AI funktioner man eventuellt kan gå misste om? Anledningen till att jag är sugen på ny lur är som sagt 120hz skärm fräscht nytt batteri och dynamic island, är det då värt att vänta till september och satsa på IPhone 16? Eller kanske är det AI funktioner man kan vara utan precis om idag?

Vad har du i batterihälsa? Jag har en iPhone 13 själv sedan nyårsdagen 2022 och har 89% i Battery health.

Du kan titta på presentationen i eftermiddag av nya produkter och på WWDC i juni. Då kan du få viss vägledning vart det leder. Avvakta tills dess.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag sitter själv på en 13 icke-Pro och är sugen på att uppgradera till Pro-modell, enbart pga 120Hz. Väldigt stor skillnad när man väl testat. Sedan om det är värt 10k är mer tveksamt givetvis.

Ryktas om att iPhone 17 non-Pros kommer att få 120Hz men det är nästan 1 1/2 år dit så vette fan om jag orkar vänta...
https://www.macrumors.com/2024/02/27/iphone-17-always-on-prom...

Jo, säger inte att det inte är skillnad. Det är det definitivt, och speciellt när man får från 60 till 120hz.
Sweet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vad har du i batterihälsa? Jag har en iPhone 13 själv sedan nyårsdagen 2022 och har 89% i Battery health.

Du kan titta på presentationen i eftermiddag av nya produkter och på WWDC i juni. Då kan du få viss vägledning vart det leder. Avvakta tills dess.

Dagens event kommer enbart vara iPads sannolikt och WWDC fokuserar enbart på mjukvara, dvs iOS, macOS och iPad OS etc.

Det kan givetvis ge en indikation på vad höstens hårdvarusläpp kommer innehålla men vanligtvis inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vad har du i batterihälsa? Jag har en iPhone 13 själv sedan nyårsdagen 2022 och har 89% i Battery health.

Du kan titta på presentationen i eftermiddag av nya produkter och på WWDC i juni. Då kan du få viss vägledning vart det leder. Avvakta tills dess.

Jag har 88 % i batterihälsa. Använder knappt telefonen under dagen på jobb enbart till jobbet och ca 1 timme på lunchen, skulle jag inte ladda upp den när jag kommer till jobbet eller på lunchen är den nere på runt 30-50 % efter jobbet och då ska jag iväg träna, lyssna på musik och andra saker, drygt behöva ladda upp den under dagen varje dag. Men kanske är värt köpa ett nytt batteri sen avvakta och eventuellt köpa iPhone 17 får se hur det blir, kommer invänta lite mer info om iPhone 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wreixc:

Jag har 88 % i batterihälsa. Använder knappt telefonen under dagen på jobb enbart till jobbet och ca 1 timme på lunchen, skulle jag inte ladda upp den när jag kommer till jobbet eller på lunchen är den nere på runt 30-50 % efter jobbet och då ska jag iväg träna, lyssna på musik och andra saker, drygt behöva ladda upp den under dagen varje dag. Men kanske är värt köpa ett nytt batteri sen avvakta och eventuellt köpa iPhone 17 får se hur det blir, kommer invänta lite mer info om iPhone 16

88% batterihälsa är inte dåligt, så inte lönt att byta batteri, du märker ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

88% batterihälsa är inte dåligt, så inte lönt att byta batteri, du märker ingen skillnad.

Hmm vet inte om jag litar på batterihälsa och det till 100% märker som sagt att batteriet är väldigt dåligt och uråldrars mer och mer

Permalänk
Medlem

Just nu finns iPhone 15 Pro med 256gb minne och 40gb surf till ganska ”bra pris” men känns ändå som att det blir avvakta till att se vad iPhone 16 har att erbjuda och vad för pris de kommer med.

Dock känner jag samtidigt vad är det att vänta på? För iPhone 15pro har ändå det jag önskar nu med 120hz skärm dynamic island och USBC, och just nu svårt att se vad som kommer vara funktionen som verkligen gör iPhone 16 värd att inskaffa och inte 15 pro

För mig är ifall 20gb surf minimum då min förbrukning ligger runt 20gb varje månad så skönt att ha lite marginal att kunna gå över, på telefonen skulle kanske 128gb räcka då jag använder 41 av 128gb just nu dock tänker jag att 256gb kanske är att föredra den dagen det blir en ny då jag kommer ha den i ca 3-4 år innan det är dags att uppgradera igen efter det.