Nintendo visar upp Switch 2 innan april 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Och samtidigt sitter nu snubbarna på Nvidia och putsar på sin nya Shield med ungefär samma hårdvara och som kommer presenteras nån gång de närmsta månaderna.

Antagligen, men det kommer nog släppas få Nintendo spel till den...så det är ju inte en direkt konkurrent!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Switchen har nog sålts så bra som den har för att den främst är riktad till barn. Och den andra skaran är sådana som inte riktigt bryr sig om kvalitet. Utan mer om märket känns det som. För de köper allt som Nintendo släpper i form av spel. Även hur objektivt dåliga de är, se GameFreak.

Ingen förväntar sig Next Gen prestanda. Men folk förväntar sig en plattform som klarar av sina first party och third party titlar i åtminstone 1080p, trots att 1080p är en bra bit över ett årtionde gammalt. I en FPS som är mer än spelbar. BOTW och TOTK båda ligger runt 20 fps och ser ut som stryk på Switch.

Om man nu kommer med: Men uh nej det ska vara dåligt! För att den har sålt så bra så därför räcker det med ultra mediokert! Så är man ju ute och seglar. Och antal sålda enheter eller antal spelare betyder ju inte per automatik att någonting är objektivt bra. Utan bara att marknadsföringen och FOMO är riktigt stor.

Förväntar sig "folk" verkligen det, eller är det DU som förväntar dig det? Jag är rätt säker på att de flesta som nöjt spelar på en switch idag varken har koll på vilken upplösning skärmen har eller vilken FPS de får i spelen. De förväntar sig något som över lag ger en bättre upplevelse, och nya speltitlar.

Jag håller med dig angående prestandan. Jag försökte spela TotK på en switch.. måde nästan illa av den dåliga frame-raten. Men det är bara att inse, vi är en ganska liten minoritet.

Slutligen är det ganska trångsynt att enbart se prestanda som det som gör en konsol bra. Där finns så otroligt många fler aspekter, och det är det Nintendo har insett. Det är ingen som hävdar att den dåliga prestandan är positiv. Däremot är det positivt med den låga strömförbrukningen, låga totalvikten, långa batteritiden, lilla volymen, lättilgängligheten, etc. Det har skapat en helhetsupplevelse som många uppskattar. FOMO räcker uppenbarligen inte för att göra det till den mest sålda konsolen. Det är ju bara ett löjligt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Eftersom WiiU sålde mindre än en tiondel av vad Switchen sålt, kan vi dra slutsatsen att folk inte köper Switchen för att de är ”Nintendofans", utan för att de helt enkelt tycker att det är en bra produkt (med bra spel).
Min spelPC har ungefär 200ggr (!) så många TFLOPS som min Switch, och jag spelar ungefär lika mycket på båda. Det är helt enkelt jädrigt smidigt att kunna spela nerbäddad i sängen eller på uteplatsen, och jag spelar spel - jag tittar inte på pixlar. Även när det är precis samma spel på båda plattformarna, föredrar jag ofta att spela dem på Switchen av olika praktiska skäl.

Som nedan citat svarade på så var nog största problemet med WiiU att "allmänheten" inte fattade att det var en efterföljare och ej tillägg. Jag visste vad Wii U var/är. Men förstår inte ens i mina vildaste tankar varför de trodde att Wii U ( Vi -du) passade bättre än Wii Two/Too (Vi två/också) som namn.

Skrivet av Leiri:

Folk skippade Wiiu för att Wii fanns?

Du spelar portabelt. Klart du inte bryr dig om grafiken då det knappt går att se något på den lilla displayen.

Vi som spelar spel på en datorskärm eller TV. Vi bryr oss och Switchens spel ser ut som något för 20 år sedan.

Nä alla bryr sig inte så mycket om grafik även om man spelar på TV/skärm.

Däremot vill man ju att det ska flyta på utan "hicka". Tex Mario Odyssey grafiken duger hur bra som helst för mig. För den delen är Mario Galaxy (Wii) grafiken också fortfarande okej.
Gör det nog om 10 år också, med tanke på att jag fortfarande spelar NES-spel. Är ju visserligen 2D, tidig 3D är inte så mycket man längtar efter (oavsett PC/PS1/N64) även om nostalgin kan finnas. Mario64 tex är väl helt okej pga simplare/"gladare" grafik, men däremot så är kameran/styrningen inte speciellt bra.

Men kanske bara är är jag, var väl 12 år när N64 lanserades i EU, och en kompis som hade en äldre syster med kille som köpte Nintendo64 vid launch. Visst var vi där och spelade sådant som Mario64 och Turok, säkert nå annat också. Men gillade bättre mitt SNES med Super Mario World tex. :).

Jag hade gärna sett en Switch 1/2 utan den för mig onödiga skärmen och minimala storleken. Hade ju kunnat göra en "klumpigare" enhet utan skärm med rätt stor prissänkning samtidigt som man ökar prestanda.

I övrigt så har jag inga förhoppningar på Switch 2, fortsätter de på handhållet och "refresh's" så finns det väl inte så stor orsak att köpa. Iaf inte vid launch.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag längtar som fan, har varit Nintendograbb sen jag fick min första GameCube, och innan spelat på brödernas NES, SNES och N64.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Som nedan citat svarade på så var nog största problemet med WiiU att "allmänheten" inte fattade att det var en efterföljare och ej tillägg. Jag visste vad Wii U var/är. Men förstår inte ens i mina vildaste tankar varför de trodde att Wii U ( Vi -du) passade bättre än Wii Two/Too (Vi två/också) som namn.

Nä alla bryr sig inte så mycket om grafik även om man spelar på TV/skärm.

Däremot vill man ju att det ska flyta på utan "hicka". Tex Mario Odyssey grafiken duger hur bra som helst för mig. För den delen är Mario Galaxy (Wii) grafiken också fortfarande okej.
Gör det nog om 10 år också, med tanke på att jag fortfarande spelar NES-spel. Är ju visserligen 2D, tidig 3D är inte så mycket man längtar efter (oavsett PC/PS1/N64) även om nostalgin kan finnas. Mario64 tex är väl helt okej pga simplare/"gladare" grafik, men däremot så är kameran/styrningen inte speciellt bra.

Men kanske bara är är jag, var väl 12 år när N64 lanserades i EU, och en kompis som hade en äldre syster med kille som köpte Nintendo64 vid launch. Visst var vi där och spelade sådant som Mario64 och Turok, säkert nå annat också. Men gillade bättre mitt SNES med Super Mario World tex. :).

Jag hade gärna sett en Switch 1/2 utan den för mig onödiga skärmen och minimala storleken. Hade ju kunnat göra en "klumpigare" enhet utan skärm med rätt stor prissänkning samtidigt som man ökar prestanda.

I övrigt så har jag inga förhoppningar på Switch 2, fortsätter de på handhållet och "refresh's" så finns det väl inte så stor orsak att köpa. Iaf inte vid launch.

Kika på Sword & Shield och andra spel av gamefreak

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Slutligen är det ganska trångsynt att enbart se prestanda som det som gör en konsol bra. Där finns så otroligt många fler aspekter, och det är det Nintendo har insett. Det är ingen som hävdar att den dåliga prestandan är positiv. Däremot är det positivt med den låga strömförbrukningen, låga totalvikten, långa batteritiden, lilla volymen, lättilgängligheten, etc. Det har skapat en helhetsupplevelse som många uppskattar. FOMO räcker uppenbarligen inte för att göra det till den mest sålda konsolen. Det är ju bara ett löjligt påstående.

"Det är okej att prestandan suger apa sålänge den drar lika mycket som en led lampa" Den här mentaliteten är ju sjuk. Dels för att watten är ett ickeproblem om vi inte talar handheld, 18w i dockat läge är ingenting, det är 2kwh på en månad vid 4h spelande om dagen. Vem bryr sig om just detta? Inte ens elräkningen bryr sig.

Vi som endast är intresserade av dockat bryr oss om prestandan, 20 fps är inte acceptabelt. 480-720-pseudo-1080p är inte acceptabelt om spelet ser ut som något för 20 år sedan. Mobiltelefoner ser ju tusen gånger bättre ut än vad switchspelen gör i 9/10 fall, med bättre prestanda. Och har en galet mycket lägre vikt och volym. Och förbrukar mycket mindre ström. Till ett liknande pris som oled modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Jag längtar som fan, har varit Nintendograbb sen jag fick min första GameCube, och innan spelat på brödernas NES, SNES och N64.

Vad exakt är det du ser fram emot? Spontant kan jag tycka att det är deras spel det är "starvation" på, inte hårdvaran.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

"Det är okej att prestandan suger apa sålänge den drar lika mycket som en led lampa" Den här mentaliteten är ju sjuk. Dels för att watten är ett ickeproblem om vi inte talar handheld, 18w i dockat läge är ingenting, det är 2kwh på en månad vid 4h spelande om dagen. Vem bryr sig om just detta? Inte ens elräkningen bryr sig.

Vi som endast är intresserade av dockat bryr oss om prestandan, 20 fps är inte acceptabelt. 480-720-pseudo-1080p är inte acceptabelt om spelet ser ut som något för 20 år sedan. Mobiltelefoner ser ju tusen gånger bättre ut än vad switchspelen gör i 9/10 fall, med bättre prestanda. Och har en galet mycket lägre vikt och volym. Och förbrukar mycket mindre ström. Till ett liknande pris som oled modellen.

Nej. Den prioriteringen är inte alls sjuk. Det är jätterimligt i vissa kontexter. Och... vi pratar om en handhållen konsoll? Du säger iprincip "Det spelar ingen roll om vi pratar om en annan konsoller än den vi pratar om".

Har du skaffat en switch för att bara spela i dockat läge.. ja då har du nog skaffat fel konsoll. Du får helt enkelt inse att du inte är målgruppen för switchen. Men det gör inte att det är okej att argumentera som om alla som är i denna målgruppen är "sjuka i huvudet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Förväntar sig "folk" verkligen det, eller är det DU som förväntar dig det? Jag är rätt säker på att de flesta som nöjt spelar på en switch idag varken har koll på vilken upplösning skärmen har eller vilken FPS de får i spelen. De förväntar sig något som över lag ger en bättre upplevelse, och nya speltitlar.

Jag håller med dig angående prestandan. Jag försökte spela TotK på en switch.. måde nästan illa av den dåliga frame-raten. Men det är bara att inse, vi är en ganska liten minoritet.

Tears of the Kingdom är ett bevis för att frame-raten inte beror Switchens hårdvara. Spelet är utvecklat av Nintendo, uteslutande för Switchen. De hade kunnat välja vilken frame rate som helst, men gjorde ett medvetet val att prioritera spel features. (Mario Kart 8 har t.ex. låsta 60fps även i split screen multiplayer (!!)). Så även om Switchen hade haft 10ggr kraftfullare hårdvara finns det ingenting som säger att Nintendo inte hade gjort samma bedömning för en titel där de inte bedömer frame rate som en kritisk parameter.

Citat:

Slutligen är det ganska trångsynt att enbart se prestanda som det som gör en konsol bra. Där finns så otroligt många fler aspekter, och det är det Nintendo har insett. Det är ingen som hävdar att den dåliga prestandan är positiv. Däremot är det positivt med den låga strömförbrukningen, låga totalvikten, långa batteritiden, lilla volymen, lättilgängligheten, etc. Det har skapat en helhetsupplevelse som många uppskattar. FOMO räcker uppenbarligen inte för att göra det till den mest sålda konsolen. Det är ju bara ett löjligt påstående.

Det blir gärna en väldigt onyanserad diskussion på sådana här hårdvaruforum. Tillverkarna vill sälja produkter, retail ledet vill sälja, sajten lever på annonser från dem som vill sälja nya prylar… Alla vill kränga den senaste hårdvaran. Och försäljningsargumenten blir i takt med bristen på litografiska framsteg allt tunnare, allt mindre nyanser av prestandaskillnad och faktiska visuella resultat haussas upp av folk som är beroende av att prylarna fortsätter att sälja. Det är extra synd för det gör att andra kvaliteter som spelar roll hamnar i skymundan, och att den faktiska användningen, det som egentligen motiverade hela cirkusen, blir sekundär.

Permalänk
Medlem

Mitt största krav just nu är att de löser problemet med drifting, bakåtkompatibilitet och eventuellt stöd för tidigare kontroller så man slipper köpa om nya Pro Controllers bara för att man skaffar ny konsol.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nej. Den prioriteringen är inte alls sjuk. Det är jätterimligt i vissa kontexter. Och... vi pratar om en handhållen konsoll? Du säger iprincip "Det spelar ingen roll om vi pratar om en annan konsoller än den vi pratar om".

Har du skaffat en switch för att bara spela i dockat läge.. ja då har du nog skaffat fel konsoll. Du får helt enkelt inse att du inte är målgruppen för switchen. Men det gör inte att det är okej att argumentera som om alla som är i denna målgruppen är "sjuka i huvudet".

Ni har snöat in er på handhållen. Det är en hybridkonsol.

Och det är bara du som kallar dig sjuk i huvudet ingen annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Ni har snöat in er på handhållen. Det är en hybridkonsol.

Och det är bara du som kallar dig sjuk i huvudet ingen annan.

Precis. Det är en hybrid. Tänker du enbart spela i dockat läge så är du i fel målgrupp. Eftersom kompromisserna för att ge en bra upplevelse i handhållet läge är ganska stora. Lite som att köpa en macbook air och klaga över att den har långt sämmre prestanda än en dedikerad speldator för samma pris bara för att "jag använder den ju bara dockad till en skärm".

Nu hittar du på igen. Jag har varken kallat mig själv eller någon annan sjuk i huvudet. Du hävdade däremot att mentaliteten hos målgruppen för switchen "är helt sjuk". Och igen, jag anser mig inte vara en del av målgruppen.

Edit: Dessutom märks det relativt tydligt att högsta prioriteten hos switchen är handhållet, bara baserat på vilka designval de har gjort. De kanske inte alignar med dina prioriteringar. Men det betyder inte att prioriteringarna är objektivt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tears of the Kingdom är ett bevis för att frame-raten inte beror Switchens hårdvara. Spelet är utvecklat av Nintendo, uteslutande för Switchen. De hade kunnat välja vilken frame rate som helst, men gjorde ett medvetet val att prioritera spel features. (Mario Kart 8 har t.ex. låsta 60fps även i split screen multiplayer (!!)). Så även om Switchen hade haft 10ggr kraftfullare hårdvara finns det ingenting som säger att Nintendo inte hade gjort samma bedömning för en titel där de inte bedömer frame rate som en kritisk parameter.

Fast det är lite konstigt argument i min mening. För varje konsollspel så måste utvecklaren göra valet mellan frame rate och bildkvalite. Men har man helt andra hårdvaruresurser att jobba med kan det designvalet självklart skifta till en helt annan fps. Eller rent av vara en ickefråga om estetiken man önskar är såpass lättdriven att prestanda inte längre är en faktor (se många indie-spel).

Jag håller helt och hållet med om att frame raten i totk är under all kritik. Men hoppet från att nintendo utvecklar både hårdvara och spel, till: det måste betyda att nintendo alltid kommer utveckla spel som hamnar på 20 fps förstår jag inte alls. Finns det inga andra spel än totk och botw som nintedo själva utvecklat till switchen? Har vart enda ett av dem frekventa droppar till 20 fps? Om inte så är ju bara det bevis på motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Folk skippade Wiiu för att Wii fanns?

Du spelar portabelt. Klart du inte bryr dig om grafiken då det knappt går att se något på den lilla displayen.

Vi som spelar spel på en datorskärm eller TV. Vi bryr oss och Switchens spel ser ut som något för 20 år sedan.

Nu vet vi ju inte hur framtiden ser ut, kanske folk skippar Switch 2 för att Swich (1) finns.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte folk som klagar på att Switch är bärbar. Det är ju bara att låta den ligga kvar i dockan?
Även om Nintendo hade släppt, likt Switch Lite som enbart är bärbar en enbart Dockad Switch/stationär så tror inte jag de hade ökat kraften i den konsolen. PS Vita tv blev ju exempelvis inte kraftfullare? En extremt liten stationär konsol däremot.

Det jag hoppas med Switch 2 är en finare bild när den är dockad. Handhållet lär man säkert inte märka så stor skillnad på pixlarna jämfört med Switch (1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag förstår inte folk som klagar på att Switch är bärbar. Det är ju bara att låta den ligga kvar i dockan?
Även om Nintendo hade släppt, likt Switch Lite som enbart är bärbar en enbart Dockad Switch/stationär så tror inte jag de hade ökat kraften i den konsolen. PS Vita tv blev ju exempelvis inte kraftfullare? En extremt liten stationär konsol däremot.

Problemet är att prestandan har offrats för att behålla god mobilitet. När konsolen släpptes med Zelda BOTW segade den på vissa ställen och presterade inte bättre än Wii U från 2012.

Dockan är problematisk, det är krångligt att byta spelkassetter, on/off-funktionen är omständlig, och den har lösa, skrangliga delar med en design som inte är särskilt stabil och ofta tippar över.

Den medföljande kontrollen var tydligt anpassad för mobilitet och var minst sagt undermålig. Ett grepp för handtagen medföljde, men det saknade laddningsport, vilket tvingade köp av ett identiskt grepp med laddningsport.

Vi spenderade cirka 7000 kr för att uppgradera till en Switch, men det gav oss ingen fördel jämfört med Wii U.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag förstår inte folk som klagar på att Switch är bärbar. Det är ju bara att låta den ligga kvar i dockan?
Även om Nintendo hade släppt, likt Switch Lite som enbart är bärbar en enbart Dockad Switch/stationär så tror inte jag de hade ökat kraften i den konsolen. PS Vita tv blev ju exempelvis inte kraftfullare? En extremt liten stationär konsol däremot.

Inte kraftfullare. Men billigare.
Och man hade sluppit betala för hårdvaru-lösningar man inte behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast det är lite konstigt argument i min mening. För varje konsollspel så måste utvecklaren göra valet mellan frame rate och bildkvalite. Men har man helt andra hårdvaruresurser att jobba med kan det designvalet självklart skifta till en helt annan fps. Eller rent av vara en ickefråga om estetiken man önskar är såpass lättdriven att prestanda inte längre är en faktor (se många indie-spel).

Jag håller helt och hållet med om att frame raten i totk är under all kritik. Men hoppet från att nintendo utvecklar både hårdvara och spel, till: det måste betyda att nintendo alltid kommer utveckla spel som hamnar på 20 fps förstår jag inte alls. Finns det inga andra spel än totk och botw som nintedo själva utvecklat till switchen? Har vart enda ett av dem frekventa droppar till 20 fps? Om inte så är ju bara det bevis på motsatsen.

Du har rätt i att balansen kan skifta beroende på hårdvaran (även om Zelda-spelen faktiskt så vitt jag sett alltid har dippat under 30fps). Men spelets kategori är helt avgörande, MarioKart 8 kör t.ex. i 60fps inte bara normalt utan också i split screen 2up! Samma sak gäller Splatoon.

Det är ett vanligt påstående att spel har lägre fps för att Switchen har klen prestanda, men det kan egentligen bara vara sant för spel som portas från andra plattformar. För spel som riktas till Switchen direkt handlar det om design val. Detsamma gäller ju för den delen PS5 med 50ggr prestandan. Hur många spel där kör i 4k60….? Switch 2 kommer att ha rejält högre prestanda än OG Switch, men det innebär inte att alla spel kommer att ha idealisk frame rate, lika lite som det är sant på vilken plattform som helst. (Vi kan hoppas på att skärmen stödjer någon form av adaptive sync, men det återstår att se).

Min grundpoäng är att hårdvaruprestanda bara är en av flera parametrar. Inte bara för hur man värderar produkten i sin helhet, utan också för spelprestanda specifikt. Det handlar om avvägningar och kompromisser, där det i slutändan är hur kul spelet är att spela som fäller avgörandet för om det är bra eller ej. Om en enklare skuggrendrering är vad som behövs för att spelet skall flyta bra, ja då får det väl vara så. Som sagt, hur mycket roligare blev Diablo 4 med raytracing?

Permalänk
Medlem

Det är inte kul att spela Switch på en 75 tums tv det är nämligen ospelbart på vissa spel som pokemon shield då det är bokstavligen gröt man ser i vissa områden. Dessutom är bakgrunderna tråkiga och livlösa nästan värre än N64.

Nej gör nästa konsol stationär så man inte behöver offra hela spelet för att göra det spelbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Du har rätt i att balansen kan skifta beroende på hårdvaran (även om Zelda-spelen faktiskt så vitt jag sett alltid har dippat under 30fps). Men spelets kategori är helt avgörande, MarioKart 8 kör t.ex. i 60fps inte bara normalt utan också i split screen 2up! Samma sak gäller Splatoon.

Det är ett vanligt påstående att spel har lägre fps för att Switchen har klen prestanda, men det kan egentligen bara vara sant för spel som portas från andra plattformar. För spel som riktas till Switchen direkt handlar det om design val. Detsamma gäller ju för den delen PS5 med 50ggr prestandan. Hur många spel där kör i 4k60….? Switch 2 kommer att ha rejält högre prestanda än OG Switch, men det innebär inte att alla spel kommer att ha idealisk frame rate, lika lite som det är sant på vilken plattform som helst. (Vi kan hoppas på att skärmen stödjer någon form av adaptive sync, men det återstår att se).

Min grundpoäng är att hårdvaruprestanda bara är en av flera parametrar. Inte bara för hur man värderar produkten i sin helhet, utan också för spelprestanda specifikt. Det handlar om avvägningar och kompromisser, där det i slutändan är hur kul spelet är att spela som fäller avgörandet för om det är bra eller ej. Om en enklare skuggrendrering är vad som behövs för att spelet skall flyta bra, ja då får det väl vara så. Som sagt, hur mycket roligare blev Diablo 4 med raytracing?

Detta håller jag helt och hållet med om! Mycket bra inlägg! Ditt förra inlägg tolkade jag som att nintendo i alla lägen kommer göra designvalet att höja grafikdetaljerna tills frame raten hamnar runt 30 fps med dippar under det. Det kändes lite väl simplistiskt.

Håller helt med om att bara för att switch 2 har bättre hårdvara är det ingen garanti om bättre framerate. Men jag tänker det är i alla fall anledning att hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det är inte kul att spela Switch på en 75 tums tv det är nämligen ospelbart på vissa spel som pokemon shield då det är bokstavligen gröt man ser i vissa områden. Dessutom är bakgrunderna tråkiga och livlösa nästan värre än N64.

Nej gör nästa konsol stationär så man inte behöver offra hela spelet för att göra det spelbart

Hur tycker du grafiken ser ut på playstation 4? Det är ju den kraften det kommer bli på nästa Nintendokonsol men möjligen bättre uppskalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Hur tycker du grafiken ser ut på playstation 4? Det är ju den kraften det kommer bli på nästa Nintendokonsol men möjligen bättre uppskalning.

Hur vet du det? Ser ingen anledning för Nintendo att hålla tekniken hemlig till 2025 isåfall. Sen skulle jag våga påstå valfri mobil som ligger vid 8000kr gränsen är minst lika kraftfull aom en ps4 så vore lite pinsamt tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hur vet du det? Ser ingen anledning för Nintendo att hålla tekniken hemlig till 2025 isåfall. Sen skulle jag våga påstå valfri mobil som ligger vid 8000kr gränsen är minst lika kraftfull aom en ps4 så vore lite pinsamt tycker jag

Ett par påpekanden:
a) Vi har all anledning att tro att Nintendo kommer att lansera sin nya konsol till ett mycket lägre pris än 8000SEK! Företaget gör huvuddelen av sina intäkter på mjukvaruförsäljning, och behöver en stor kundbas. Switchen kostar under hälften, och Nintendo har all anledning att försöka föra över de kunderna till sin nya plattform och kommer att vara försiktiga med att skapa en så hög tröskel att användarna helt enkelt stannar där de är.
b) Switch 2 verkar av Nvidia-hacken ha 128-bit bred minnesbuss. Det skulle den aldrig ha om inte SoC prestandan krävde det. Inte ens Apple har 128-bitars minnes buss på sina 15-25000:- nallar, det är först på M-series SoC iPad Pro och Air som de har det på sina tablets. Nintendo har all anledning att välja billiga lösningar, så när de inte gör det finns det rimligen goda skäl. (Shipping data säger också att de använder LPDDR5x7500, dvs de har precis samma minneskonfiguration och hastighet som Apple på sina nya M4 iPads. Återigen, Nintendo skulle kunna spara liiite på att välja LPDDR5-6400, så om de väljer något som kostar mer är det för att det behövs.)

Vi vet inte med 100% säkerhet vad Nintendo i slutändan kommer att leverera, inte processteknologi, klockor, pris, vikt, skärmkvalitet och egenskaper, ergonomi, batterilivslängd…. Men prestandan verkar åtminstone utifrån vad som läckt bli riktigt hyfsad för ett litet billigt handhållet system.

Permalänk
Medlem

Ja den senaste läckan om att den tycks landa på 12 GB och 7500 MT/s (för totalt 120 GBps bandbredd) är precis vad man hoppades på men inte vågade tro på! (räknade med 8GB/6400)

Återstår bara T239:an. Chippet i sig är det inget fel på men kom igen nu Nintendo, nått modernare än Samsung 8nm kan ni allt ge oss...

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta:
• 12 GB LPDDR5X RAM
• 256 GB UFS 3.1 internal storage
• 1536 CUDA Cores, 48 tensor cores, 12 RT cores
• Ampere architecture with features backported from Ada
• 8x ARM A78C
• File decompression engine

Allt detta är najs. Men utan en modern tillverkningsprocess lär klockorna vara lägre än önskat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För att sammanfatta:
• 12 GB LPDDR5X RAM
• 256 GB UFS 3.1 internal storage
• 1536 CUDA Cores, 48 tensor cores, 12 RT cores
• Ampere architecture with features backported from Ada
• 8x ARM A78C
• File decompression engine

Allt detta är najs. Men utan en modern tillverkningsprocess lär klockorna vara lägre än önskat...

Jag tror man skall se det från andra hållet. Om man tror att 128-bitarsbussen är huggen i sten (troligt) och att LPDDR5x-7500 är var det kommer att landa (möjligt), så är prestandanivån rimligen ganska fast oavsett processnod. Det finns ingen större vits om högre klockfrekvenser skulle vara möjliga med, låt oss ta i från tårna, TSMC N3E. Den givna minnesbandbredden skulle begränsa prestandan i vilket fall. Och om det visar sig att de använder Samsung 8mm (Ack! Pfft!) så säger minneskonfigurationen att de tänker låta SoCen dra så mycket effekt åtminstone stationärt, att kostnaderna för minnessystemet är motiverade.

Snarare bestämmer nod-valet allting annat.
Batteristorlek, tyngd, batterilivslängd och därmed batterilivstid, påverkar diskrepans mellan mobil och dockad prestanda, ljudnivån från fläktar och så vidare.

Om vi räknar med att all läckt information korrekt representerar den färdiga produkten, så är prestandan ganska väl definierad. Det är allt annat som avgör om konsolen är attraktiv eller inte som fortfarande är oklart. En Switch 2 som liknar en Lenovo Legion Go kommer inte att ha bråkdelen av Switchens marknad oavsett prestanda. För klunsig, för dålig batteritid, för dyr för massmarknaden. Ganska trovärdiga källor säger att de fysiska dimensionerna är ”lite större än den befintliga Switchen men nättare än Steam Deck”.
Och stämmer det så är det bara batterilivslängd och pris kvar att spekulera om. Och det är naturligtvis viktigt. Ett för högt pris kan vara förödande, som 3DS demonstrerade. (Och högljudda små fläktar är ett jävla elände.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag tror man skall se det från andra hållet. Om man tror att 128-bitarsbussen är huggen i sten (troligt) och att LPDDR5x-7500 är var det kommer att landa (möjligt), så är prestandanivån rimligen ganska fast oavsett processnod. Det finns ingen större vits om högre klockfrekvenser skulle vara möjliga med, låt oss ta i från tårna, TSMC N3E. Den givna minnesbandbredden skulle begränsa prestandan i vilket fall. Och om det visar sig att de använder Samsung 8mm (Ack! Pfft!) så säger minneskonfigurationen att de tänker låta SoCen dra så mycket effekt åtminstone stationärt, att kostnaderna för minnessystemet är motiverade.

Snarare bestämmer nod-valet allting annat.
Batteristorlek, tyngd, batterilivslängd och därmed batterilivstid, påverkar diskrepans mellan mobil och dockad prestanda, ljudnivån från fläktar och så vidare.

Om vi räknar med att all läckt information korrekt representerar den färdiga produkten, så är prestandan ganska väl definierad. Det är allt annat som avgör om konsolen är attraktiv eller inte som fortfarande är oklart. En Switch 2 som liknar en Lenovo Legion Go kommer inte att ha bråkdelen av Switchens marknad oavsett prestanda. För klunsig, för dålig batteritid, för dyr för massmarknaden. Ganska trovärdiga källor säger att de fysiska dimensionerna är ”lite större än den befintliga Switchen men nättare än Steam Deck”.
Och stämmer det så är det bara batterilivslängd och pris kvar att spekulera om. Och det är naturligtvis viktigt. Ett för högt pris kan vara förödande, som 3DS demonstrerade. (Och högljudda små fläktar är ett jävla elände.)

Givetvis sätter tillverkningsprocess resten av systemet, just därför den är så intressant/relevant, men det är den biten (tillsammans med klockorna) som det talats relativt lite om (även om det är låga odds på Samsung 8nm).

Tillverkningsprocessen öppnar ju inte bara för prestandan utan även fysisk storlek, fläktar och batteritid - allt hänger ihop (kanske tom pris...).

Men ja, det faktum att de tycks kosta på sig att klämma in nått värre än standard LPDDR5-6400 är absolut en positiv indikation på prestandan.

Permalänk

Emulators tar över ändå what's the point.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...