Året var 2002 – Nvidia tappar bollen och ATI plockar upp den

Permalänk
Medlem

Det var fina tider, det! Några år före man hittade SweC, men intresset fanns då redan. Flera kompisar hade bättre kort i 9000-serien, och speciellt 9500 var ju populärt att modda. För de som inte gillade att pilla kommer jag ihåg att 9600 xt var populärt...

Själv hade jag på den tiden ett 9200 SE från föräldrarnas kontorsdator. Helt jäkla värdelöst kort, men det tog mig genom otaliga timmar i Half-Life 2, CS, Morrowind, BF2, Gothic, CoD:UO och en massa annat man kommer ihåg med värme.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag förstod mig inte på GPUer under den tiden.
Så jag köpte en 9700 256mb vram.
Trodde att 9700 256mb var bättre än 9700pro 128mb.

Tog mig en månad innan jag insåg felköpet och då var det försent 😞
Tänkte att mer vram var bättre per automatik.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Har kvar ett GeForce FX 5950 Ultra från den tiden

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tack för kul läsning Jonas. Minns den tiden så väl. Gyllene tider, när utvecklingen gick i rasande takt, och spelen som släpptes sällade sig till skaran klassiker som vi fortfarande spelar eller ser tillbaka på med fuktiga ögon.
Att uppgradera på årsbasis på den tiden gav verkligen utväxling.

Permalänk
Medlem

Minns att ATI sålde fler varianter som var betydligt billigare. Radeon 9700 Icke Pro var lägre klockat. Radeon 9500 Pro var klockat i samma frekvens som Radeon 9700 Icke Pro och hade 128 bitars minnesbuss i stället för 256 bitars. Dock så kunde man via mjukvara aktivera 256 bitars minnesbuss och därmed få en rejäl prestandaförbättring. Lyckades man dessutom klocka upp det i samma hastighet som ett 9700 Pro så hade man gjort en riktigt bra affär.

Jag hade för övrigt ett Radeon 9800 Icke Pro som jag flashade med ett Pro BIOS och det klarade den hastigheten utan problem.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Hade ett Sapphire Radeon 9700 Pro ett fantastiskt kort, det var tider det.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag förstod mig inte på GPUer under den tiden.
Så jag köpte en 9700 256mb vram.
Trodde att 9700 256mb var bättre än 9700pro 128mb.

Tog mig en månad innan jag insåg felköpet och då var det försent 😞
Tänkte att mer vram var bättre per automatik.

Ja, du är ju inte direkt ensam om det. Nästan så jag skulle vilja se en omröstning. 😶

Permalänk
Medlem

Hade 9600M i min Core M laptop från gymnasiet något år senare, den krossade många stationära i spelprestanda vill jag minnas. Hade också ett upplåst 9700 -> Pro i min stationära

Korten klockade bra och höll länge, mycket HL2, WC3, Sven Coop och CS på dem!

Det var också mysko när min laptop på 1.5GHz knäckte min överklockade P4HT på 3.2GHz i många fall. Det var då man fattade att P4 var kass

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag förstod mig inte på GPUer under den tiden.
Så jag köpte en 9700 256mb vram.
Trodde att 9700 256mb var bättre än 9700pro 128mb.

Tog mig en månad innan jag insåg felköpet och då var det försent 😞
Tänkte att mer vram var bättre per automatik.

Men 9700 gick väl att flasha till 9700 pro?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Samma år som jag skaffade min första X86. Hade ingen bra koll alls på vad som var bra då. Inget jag byggde själv heller så det satt ett MX 200 eller vad det nu var. Bra var det iaf inte. Efter att ha harvat mig fram med det i två år fick jag låna ett avlagt 4200 Ti av en bekant, har det fortfarande kvar så vet inte om han vill ha det tillbaka.

Blev egentligen inget bra lyft förrän jag byggde ny dator och köpte ett X850 XT PE 2005.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag limmade fast en skitstor Cpu-kylare på mitt 9700 PRo med värmeledande epoxilim, och körde den med passiv kylning.
Blev nog 6-slots eller liknande.
På den tiden man hade råd att experimentera. Skulle vart kul att hitta bilderna på det igen...

Permalänk
Medlem

Bra grejjer, å en av de bästa på AGP..
Inte att förglömma..

Hade en i burken i min avatar...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det var goa tider, jag köpte ett Sapphire 9700 Pro,från sbsdata, som var defekt, dom skickade ett nytt innan jag ens hann skicka iväg mitt, tror jag fick det med rekat, fick det dagen efter hit upp till Umeå, det var service.
Det kortet är fortfarande i drift tror jag faktist, fullt fungerande dessutom.
Det spelade jag väldigt mycket med, hade inte speciellt mycket problem med drivrutinerna heller. TOTL korten kan inte köpas av en ensamstående med normal låg lön (under 20000: efter skatt), Man lägger inte månadslön på något som blir så snabbt omodernt, även om ett 4090 och 3090 kommer att hålla i många år, men dom är för saftiga i pris, även 7900xtx är för dyrt mot vad det ger.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk
Medlem

Nyhet?
Men kul att läsa gammelhet

Permalänk
Medlem

Kul med artiklar som väcker gamla minnen till liv.

Köpte ett 9700 Pro i slutet av 2002. Hade praktik på en lokal datorbutik den hösten och fick som en extra lön/ersättning köpa en rejäl dator för mindre än halva priset av vad den skulle kostat, fick dessutom göra det på avbetalning.
De pengarna hade annars inte alls funnits, som i övrigt arbetslös 19-åring boendes hos föräldrarna. Att kunna köpa en sådan dator annars fanns inte på kartan, även med den lilla ersättningen från praktiken hade det tagit uppemot ett år att spara ihop till det datorn då kostade vilket var någonstans mellan ca 25-30k..
Datorn skulle sen användas både för spelande och för deltagande i SMPC2002, alltså första SM i datorprestanda där jag lyckades komma in bland topp-10.

Det kortet användes mycket aktivt under hela sin korta livstid. Men skadades av ett läckage från vattenkylning någon gång under 2004. Under en tid användes något äldre kort, Geforce2 GTS el något GF4 MX, för att felsöka övriga komponenter. Det var mycket fram och tillbaka med garantibyten av skadade komponenter, som nog inte skulle gått på garantin men gick igenom då.
Tidigt 2005 ersattes det slutligen med ett 6800GT, bytte även mk+CPU+minnen m m då.
Det kortet i sin tur levde till någon gång under 2006-2007 men skadades av för hög temp då den ghettomoddade fläkten gav upp. Köpte då istället ett 7600GS, som jag inte riktigt säkert vet hur det gick med. Har för mig att jag ev har kvar det i någon gammal maskin, om inte det såldes.

Åren 2002-2008 var nog de mest intensiva spelåren, när jag hade dator av tillräckligt hög nivå för att kunna spela det mesta hyfsat. När sen datorn började visa sin ålder under senare delen av den perioden trappades PC-spelandet ner till att helt avstanna på obestämd tid, undantaget någon enstaka session med äldre spel.
Min backlog av idag härrör från den tiden.
Då det inte funnits ekonomi, tid el tillräckligt intressanta komponenter för att ta steget till ny speldator sen dess.
Spelades under någon period retrospel på originalkonsolerna och sen PS3, men detta har inte heller hunnits med på senare år.

Permalänk
Medlem

Nostalgi. Jag hade ett Hercules 3D Prophet 9800 Pro. Mitt första dyra grafikkort. Har också haft ett Evil Queen 16 mb i mitt första datorbygge. Tiden då mananvände Slot 1 CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Nostalgi. Jag hade ett Hercules 3D Prophet 9800 Pro. Mitt första dyra grafikkort. Har också haft ett Evil Queen 16 mb i mitt första datorbygge. Tiden då mananvände Slot 1 CPU.

Snyggaste kortet någonsin med sin blå pcb och kopparkylare.

Permalänk
Medlem

Intressant och välskrivet! Tror fan min kompis hade ett 9700 Pro!

Permalänk
Medlem

Jag hade ett 9800 Pro, med troligtvis den största kylaren för tiden

Det var tiden då allt skulle överklockas, kom ihåg att jag t o m bytte kylflänsarna på minneskretsarna (som satt på baksidan av kortet) till större i koppar. Tyvärr dog kortet plötsligt, på DH oturligt nog.

Permalänk
Medlem

Den första datorn jag byggde hade ett vattenkylt Sapphire Radeon 9500 där jag hade en trimpotentiometer för att reglera spänningen till GPUn.
På dom Radeonkorten fanns det en liten värmestpridningsplatta i ena kanten. Under den satt ett chip som reglerade spänningen till minneskretsarna (VDDQ tror jag det hette). Där lödde man fast ett litet motstånd.
När jag plockade av den plattan råkade jag slita av ett annat chip som jag aldrig lyckades löda tillbaka ordenlig, otroligt nog så fortsatte kortet dock att fungera.
Många timmar i 3D Mark 2021 blev det och jag vill minnas att jag överpresterade flera 9700 pro

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Snacket på den tiden var att FX 5000-serien hette så för att den till stor del var baserad på vad 3DFX höll på med, och att deras gamla anställda fick styra rätt mycket över vad som hamnade i den slutgiltiga produkten. Direkt efter launchen verkar dock Läderjackan ha insett att det gänget inte var mycket att hänga i julgranen och satsat mer på utvecklarna från 4000-serien i framtida produkter.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Radeon 9700 Pro var helt otroligt. Men jag är nöjd med mitt RTX 4070 också, men valuta för pengarna i jämförelse med vad man fick för ett Radeon 9700 Pro är... ja, det går inte att jämföra. Vet inte vad ett RTX 4070 måste kosta i jämförelse idag... 4000kr?
I mitt fall var det ännu bättre, jag fick mitt Radeon 9700 Pro som "betalning" på en praktik jag hade.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

Kul läsning som vanligt Jonas!

Jag har tydligen helt tappat tidsperspektivet här; jag hade nog gissat på att 9700 Pro kom nånstans kring GeForce 256 - GeForce 2.

Produktlanseringarna under den här tidsperioden flyter verkligen ihop, så det är inte konstigt!

Det är rätt galet när man tänker tillbaka att det släpptes nya generationer grafikkort varje år med en halvårsrefresh mellan. Lite skillnad mot nu med 2,5 till 3 år mellan generationer.