Microsoft stör fler Chrome-användare med Bing-reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Hmm, du länkar till brave.com för att visa hur mycket bättre brave är ? Jag vet inte vilken som är bäst men kom igen, en sida som är åtminstone liiiiite opartisk i frågan kanske hade varit önskvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarigan:

Hmm, du länkar till brave.com för att visa hur mycket bättre brave är ? Jag vet inte vilken som är bäst men kom igen, en sida som är åtminstone liiiiite opartisk i frågan kanske hade varit önskvärt.

Brave listar ren fakta och kan därför inte bli mer opartisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Det är bara du själv som förlorar på att hålla dig fast vid en bevisligen sämre webbläsare.

Bara för att du inte gillar Firefox, behöver det inte betyda att andra ska följa dina fotspår. Vi är alla olika. Och efter lite meck är Firefox en betydligt säkrare och mer integritetssäker webbläsare än vad någon Chrome-baserad sådan är (Brave inkluderad). Främst med hjälp av arkenfox/user.js (finns även fler alternativ, till exempel pyllyukko/user.js).

Skrivet av Makkusu:

Brave listar ren fakta och kan därför inte bli mer opartisk.

Det din källa jämför med, är hur webbläsarna fungerar direkt efter en installation. Om du lägger in arkenfox/user.js till Firefox och installerar uBlock Origin, så ska du se att du får samma upplevelse som med Brave (om inte bättre till och med). Och det bästa med user.js-filen, är att du kan enkelt hantera den efter ditt egna tycke. Vill du till exempel att HTTPS ska vara påslaget automatiskt efter en installation av Firefox? Lägg in user_pref("dom.security.https_only_mode", true); (källa: https://github.com/arkenfox/user.js/blob/master/user.js#L475C...).

Nämn 1 webbläsare som ger dig en såhär stor frihetsyta som vad Firefox ger dig. Jag skulle våga säga att det finns inga andra.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Brave listar ren fakta och kan därför inte bli mer opartisk.

Om man som tillverkare jämför sin egen produkt med andra är man inte opartisk, det säger sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är inte så förvånad av Microsofts tilltag... men att köra filer direkt från Temp-katalogen ska de ge fan i!

Tur att jag blockerat sådan via Group Policies sedan länge:
https://i.imgur.com/bopNYct.png

Windows blir mer och mer likt malware...

Ahhh snyggt! Dom där inställningarna snor jag!
Lyckades på något vänster få in ett virus i .exe form i appdata mappen, som inget virus program kunde hitta, trotts att jag sökte igenom filen specifikt.
Dessutom la den in en schema inställning att köra den filen en gång var 30e minut.
Det var först när jag manuellt dubbelklicka på .exe filen som virus programmen börja varna och skrika.
Riktigt olustigt!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ahhh snyggt! Dom där inställningarna snor jag!
Lyckades på något vänster få in ett virus i .exe form i appdata mappen, som inget virus program kunde hitta, trotts att jag sökte igenom filen specifikt.

Jo, lite luriga mappar när "vem som helst" får skriva till dessa. Ser en viss risk att filerna från Microsoft kan bytas ut mot skadlig kod, som i sin tur triggas med Trusted Installer-rättigheter av just Microsoft.

En liten varning dock! Microsoft kör även dism.exe från Temp-katalogerna, men då i ännu en undermapp. Så håll lite koll i Event Viewer ifall något program inte startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Bara för att du inte gillar Firefox, behöver det inte betyda att andra ska följa dina fotspår.

Har inte sagt att ni ska följa mina fotspår, gav bara tips om en bättre webbläsare.

Firefox har förlorat 70 miljoner användare de senaste 5 åren. 2023 hade man endast ~6% av marknaden, från att ha haft 7.39% 2022. Man tappade alltså 20% av sin användarbas på bara 1 år. Det finns en anledning till att dessa användare bytt webbläsare...

Skrivet av Airikr:

Det din källa jämför med, är hur webbläsarna fungerar direkt efter en installation.

Vilket är hur man ska jämföra produkter och tjänster, utan tillägg eller liknande.

Skrivet av MacAllan:

Om man som tillverkare jämför sin egen produkt med andra är man inte opartisk, det säger sig själv.

Att vara opartisk är att hålla sig objektiv, och det gör man så länge man håller sig till fakta, även om man talar om sin egna produkt i förhållande till andras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, lite luriga mappar när "vem som helst" får skriva till dessa. Ser en viss risk att filerna från Microsoft kan bytas ut mot skadlig kod, som i sin tur triggas med Trusted Installer-rättigheter av just Microsoft.

En liten varning dock! Microsoft kör även dism.exe från Temp-katalogerna, men då i ännu en undermapp. Så håll lite koll i Event Viewer ifall något program inte startar.

Ja, märkte rätt fort att "%USERPROFILE%\AppData\Local\*\*.exe
Förhindrade en hel del program från att starta, tex Discord.
Många program vill la köra någon update fil vid uppstart av program, bland local mapparna.
Provar dom andra appdata inställningarna iaf, och ser hur dom funkar.
MRT.exe regeln har jag inte heller lagt till, för det känns som man gärna vill ha den på, om man inte har något annat antivirusprogram som går.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Att vara opartisk är att hålla sig objektiv, och det gör man så länge man håller sig till fakta, även om man talar om sin egna produkt i förhållande till andras.

Som du kan se så är "objektiv" endast en del av förhållningssättet och därför inte hela sanningen.
https://www.synonymer.se/sv-syn/opartisk

T.ex. är man i högsta grad jävig när man pratar om egna produkter och således då inte opartisk.
Att hålla sig till fakta innebär inte att man är opartisk när det gäller egna produkter, även fakta kan redovisas på ett sätt så att det förskönar resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Har inte sagt att ni ska följa mina fotspår, gav bara tips om en bättre webbläsare.

Men Brave är ju beviserligen inte bättre jämfört med Firefox, när Firefox väl är rätt konfigurerad (vilket egentligen bara är 2 steg: lägga in user.js från önskad källa, till exempel arkenfox, i ens profilkatalog för Firefox, och sen installera uBlock Origin).

Skrivet av Makkusu:

Firefox har förlorat 70 miljoner användare de senaste 5 åren. 2023 hade man endast ~6% av marknaden, från att ha haft 7.39% 2022. Man tappade alltså 20% av sin användarbas på bara 1 år. Det finns en anledning till att dessa användare bytt webbläsare...

"Effectively strengthening Google’s grasp on the web". Detta är livsfarligt, i stort sett bokstavligen talat.

Men sen undrar jag, vad gör det om en webbläsare tappar användare? Folk kan fortfarande hitta tillbaka till Firefox om de så vill. Och vad är anledningen? Grupptryck? Lathet? Smidighet? Okunnighet?

Skrivet av Makkusu:

Vilket är hur man ska jämföra produkter och tjänster, utan tillägg eller liknande.

Förvisso sant, men man ska även se på allt i längden också. Vill man vara mer eller helt säker från Big Tech och annan skit, så är det rent krasst Firefox med uBlock Origin och till exempel arkenfox/user.js som gäller.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Som du kan se så är "objektiv" endast en del av förhållningssättet och därför inte hela sanningen.
https://www.synonymer.se/sv-syn/opartisk

T.ex. är man i högsta grad jävig när man pratar om egna produkter och således då inte opartisk.
Att hålla sig till fakta innebär inte att man är opartisk när det gäller egna produkter, även fakta kan redovisas på ett sätt så att det förskönar resultatet.

Jäv uppstår först när man inte längre är objektiv. Att lägga fram fakta är inte subjektivt.

Skrivet av Airikr:

Men Brave är ju beviserligen inte bättre jämfört med Firefox, när Firefox väl är rätt konfigurerad (vilket egentligen bara är 2 steg: lägga in user.js från önskad källa, till exempel arkenfox, i ens profilkatalog för Firefox, och sen installera uBlock Origin).

"Effectively strengthening Google’s grasp on the web". Detta är livsfarligt, i stort sett bokstavligen talat.

Men sen undrar jag, vad gör det om en webbläsare tappar användare? Folk kan fortfarande hitta tillbaka till Firefox om de så vill. Och vad är anledningen? Grupptryck? Lathet? Smidighet? Okunnighet?

Förvisso sant, men man ska även se på allt i längden också. Vill man vara mer eller helt säker från Big Tech och annan skit, så är det rent krasst Firefox med uBlock Origin och till exempel arkenfox/user.js som gäller.

Du jämför inte produkterna rättvist då du jämför Brave utan några tillägg mot Firefox med flera tillägg. Brave är i grunden bättre.

Edit: Om man vill så kan man stänga av Braves inbyggda reklamblockerare (eller köra den i samspel med andra) och t.ex. använda uBlock Origin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

"Effectively strengthening Google’s grasp on the web". Detta är livsfarligt, i stort sett bokstavligen talat.

Men sen undrar jag, vad gör det om en webbläsare tappar användare? Folk kan fortfarande hitta tillbaka till Firefox om de så vill. Och vad är anledningen? Grupptryck? Lathet? Smidighet? Okunnighet?

Den dagen Google förbjuder adblock tillägg (vilket inte skulle förvåna mig om de började göra det en dag) kommer nog Firefox resa sig

Personligen förstår jag inte varför Firefox tappat så mycket användare egentligen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den dagen Google förbjuder adblock tillägg (vilket inte skulle förvåna mig om de började göra det en dag) kommer nog Firefox resa sig

Då de har pratat om det under en längre tid nu, så kommer det att ske för oavsett reklamblockeringstillägg inom en snar framtid.

Skrivet av jnsson:

Personligen förstår jag inte varför Firefox tappat så mycket användare egentligen

Lathet, okunnighet, smidighet, eller annat. Vissa Chrome-baserade webbläsare (så som Brave) har ju allt-i-ett-lösningar som Firefox inte har. Firefox är mer ett DIY.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Jäv uppstår först när man inte längre är objektiv.

Fel, man är jävig om man är sakägare, part eller kan antas bli påverkad av ett beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Fel, man är jävig om man är sakägare, part eller kan antas bli påverkad av ett beslut.

Nej, man är inte per automatik jävig bara för att man är sakägare. Är man saklig och opartisk, som Brave är som lägger fram opartisk och saklig fakta, så är man inte jävig. Står klart och tydlig i lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Nej, man är inte per automatik jävig bara för att man är sakägare. Är man saklig och opartisk, som Brave är som lägger fram opartisk och saklig fakta, så är man inte jävig. Står klart och tydlig i lagen.

Ja ja, du har säkert rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja ja, du har säkert rätt

Japp, enligt vad som står i lagen i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Nej, man är inte per automatik jävig bara för att man är sakägare. Är man saklig och opartisk, som Brave är som lägger fram opartisk och saklig fakta, så är man inte jävig. Står klart och tydlig i lagen.

Var står detta klart och tydligt i lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Nej, man är inte per automatik jävig bara för att man är sakägare. Är man saklig och opartisk, som Brave är som lägger fram opartisk och saklig fakta, så är man inte jävig. Står klart och tydlig i lagen.

Nej men det är en typisk situation att misstänka partiskhet, därför är det jäv. Står ju klart och tydligt i lagen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det är vad jag lärt mig om alla produkter, ju mer påträngande reklam ju mer potential att något är snett med den varan för det är ju som du säger. bra varor säljer sig själva.

Microsoft har verkligen blivit desperata så det säger ju allt.

Det värsta är att jag faktiskt tycker Bing och Copilot börjar bli riktigt bra. Men att använda dem ger en olustig känsla p.g.a. Microsofts aggressiva marknadsföring av dem så därför undviker jag dem.

Skrivet av Veni:

Kunde någon för 29 år sedan tänka sig detta i ett Microsoft Windows operativsystem?

Minns när det blev ramaskri över att Microsoft ens inkluderade en webbläsare i sitt OS. Märkligt att ingen reagerar längre när du utnyttjar sitt monopol.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Brave. Snabb och med mycket effektiv reklamblockerare. Noll reklam på t.ex. YouTube.

Har dom fixat så man kan välja var man vill installera Brave än, eller är det fortfarande förbestämt att jag ska ha det på C:? Det har varit en dealbreaker för mig i alla år programmet har existerat.