Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Aha, då fattar jag hehe, jo så länge din temp ligger så att du känner dig bekväm med den.
Som jag skrev tidigare så skulle jag personligen inte gå över 50 grader, nu vet jag dom som tycker att 55 är OK.
Jag tycker så att vill man klocka och får temperaturer över 50 men inte är nöjd då kan man kosta på sig en ny kylare för 300-400:- , mest för att inte korta livslängen mer än nödvändigt på processorn eller vilken komponent det än gäller.

Det går riktigt bra för dig, 2400 är inte fy skam, nu kör du din processor som en 4000+ vilket inte är illa för den volten du ligger på.

Nästan 4000+ iaf.. en 3800+ är väl på 2,4 ghz.. vet visserligen inte va en 4000+ ligger på men visst går det bra

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

En 4000+ Har 1MiB cache.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anteaeg
En 4000+ Har 1MiB cache.

Tack så mycket!

Jonbass: Enligt prime är datorn stabil i 274 med vcoren 1,375.. men datorn startar inte om ja höjer till 275.. inte ens om ja höjer vcoren till 1,4. det hjälpte inte ett skit.. vad kan det bero på? Jag får känslan av att det inte är processorn som säger stopp.. vad kan det annas va som säger stopp?

Asså fläktarna och liknande går igång efter att ja ställt den på 275 men skärmen lägger sig i standby.. dvs. orange lampa istället för grön...

Du kan få alla inställningar i bios så kanske du kan se om det är nått fel där...datorn är stabil i dessa inställningar enligt prime... kanske att jag inte har agp/pci lås som folk på forumet snackar om? Eller det har jag kanske?

Citat:

CPU Configuration

Overclocking mode - CPU, PCIE async
CPU Frequency - 274
PCIE Frequency - 100
Boot failure guard - Enabled
spread spectrum - disabled
cool' n' quiet - Disabled
Processor Maximum Multiplier - x9 1800 MHz
Processor Maximum Voltage - 1,450 V
Multiplier/voltage change - Manual
Processor Multiplier - x9 1800 MHz
Processor voltage - 1,375
Memory clock - 133 MHz (DDR266)
flexibility option - disabled
burst length - 4 beats
CAS latency (CL) - Auto
TRCD - Auto
TRAS - Auto
TRP - Auto
MA Timing - Auto
Advanced DRAM Config - Auto

Chipset Configuration

Onboard LAN - Enabled
Onboard AC97 Audio - auto
AGP Aperature Size - 64 MB
AGP Data Rate - 4x
AGP Fast Write - Disabled
Primary Graphics Adapter - PCI
CPU-NB Link Speed - 600 MHz
CPU-NB Link Width - 16 BIT
NB-SB Link Speed - 600 MHz
NB-SB Width - 16 BIT
HTTtoPCI Bridge Decode Scheme - auto
DRAM Voltage - Auto
Gated Clock function - Disabled

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

jävligt skumt fel squasho!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
jävligt skumt fel squasho!!!

Håller med om att det verkade väldigt skumt tills jag hittade detta på forumet..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
*Originalbioset gar inte att fa over 274 MHz HTT - Flasha till ett OC-bios, det basta enligt mig ar 04XX fran: http://www.pc-treiber.net/download-file-255.html

Det förklarar ju en del.. men bioset han länkar till funkar ju inte.. kan ni tipsa om ett annat bios?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av squasho
Håller med om att det verkade väldigt skumt tills jag hittade detta på forumet..

Det förklarar ju en del.. men bioset han länkar till funkar ju inte.. kan ni tipsa om ett annat bios?

Orginal biosen är inte "låsta" som alla säger, gäller bara å ha rätt inställningar så kan man gå över 274htt.
MEN, ocw beta 7 bioset tycker jag då att du ska ha, ett måste till asrock dualsata2 plankan, finns att hämta på : http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?/topic/30/6546...

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nexave
Orginal biosen är inte "låsta" som alla säger, gäller bara å ha rätt inställningar så kan man gå över 274htt.
MEN, ocw beta 7 bioset tycker jag då att du ska ha, ett måste till asrock dualsata2 plankan, finns att hämta på : http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?/topic/30/6546...

riktigt snällt! tack.. men vilka inställningar e det man ska ha för att kunna gå över 274 då?

Vad är det som är bättre med detta bioset? ser att det är en betaversion...och alla betaversioner brukar ha många buggar..har detta bioset många buggar?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Angående 3800+ och 4000+,
Båda dessa processorer går i 2400 Mhz men 4000+ har 1MB cache och 3800+ har 512KB cache så egentligen skulle jag ha skrivit som en 3800+, nu så refererade jag till hastigheten och inte cache minnet.

Ofta är det så att dom BIOSén som följer med moderkortet alltså dom första släppen brukar vara buggiga, jag pratade om det tidigare att det bästa för överklockningen och stabiliteten är att flasha till ett nyare BIOS även om det är ett Beta BIOS.

Många gånger är beta BIOS lika stabila som dom godkända BIOSén, den enda skillnaden är att betat inte är lika testat som det godkända BIOSét.
När nya bios släpps oavsett beta eller vanliga versioner så beror det väldigt ofta på att dom tidigare BIOS har haft en del buggar, nu så kan det ochså bero på att dom nya stödjer en ny processor eller annan ny hårdvara mm men som jag skrev oftast så är det bugg fixar som finns på nyare versioner av BIOS.
Jag kan nästan garantera att det beta BIOS som du kollade på kommer att ge dig en stabilare dator överlag än det BIOS du kör på nu.

Jag har väldigt sällan varit med om att ett beta BIOS skapat problem och sedan fått legat kvar för nedladdning utan att fixats till, sedan hade det varit så att det är problem med detta BIOS så hade förmodligen du kunnat läsa om det nånstans.
Jag personligen testar alltid ut nya BIOS som kommer oavsett om det är beta eller inte, även om jag inte upplever problem så testar jag alltid ut dom nya, om jag inte är nöjd så byter jag tillbaka men som oftast är fallet så blir jag nöjd och får en stabilare och bättre överklockning.

Sammanfattningsvis så det jag säger är att du behöver inte oroa dig för testa ut ett nytt BIOS, om det nu skulle vara så att du inte alls är nöjd med ditt nya BIOS så är det inte svårare än att byta tillbaka.

Jag ska gå igenom dina inställningar när jag kommer hem från jobbet, om du väljer att byta BIOS så kan det vara så att dom lagt till nån ny inställning som du i såfall kan skriva upp ochså.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Angående 3800+ och 4000+,
Båda dessa processorer går i 2400 Mhz men 4000+ har 1MB cache och 3800+ har 512KB cache så egentligen skulle jag ha skrivit som en 3800+, nu så refererade jag till hastigheten och inte cache minnet.

Ofta är det så att dom BIOSén som följer med moderkortet alltså dom första släppen brukar vara buggiga, jag pratade om det tidigare att det bästa för överklockningen och stabiliteten är att flasha till ett nyare BIOS även om det är ett Beta BIOS.

Många gånger är beta BIOS lika stabila som dom godkända BIOSén, den enda skillnaden är att betat inte är lika testat som det godkända BIOSét.
När nya bios släpps oavsett beta eller vanliga versioner så beror det väldigt ofta på att dom tidigare BIOS har haft en del buggar, nu så kan det ochså bero på att dom nya stödjer en ny processor eller annan ny hårdvara mm men som jag skrev oftast så är det bugg fixar som finns på nyare versioner av BIOS.
Jag kan nästan garantera att det beta BIOS som du kollade på kommer att ge dig en stabilare dator överlag än det BIOS du kör på nu.

Jag har väldigt sällan varit med om att ett beta BIOS skapat problem och sedan fått legat kvar för nedladdning utan att fixats till, sedan hade det varit så att det är problem med detta BIOS så hade förmodligen du kunnat läsa om det nånstans.
Jag personligen testar alltid ut nya BIOS som kommer oavsett om det är beta eller inte, även om jag inte upplever problem så testar jag alltid ut dom nya, om jag inte är nöjd så byter jag tillbaka men som oftast är fallet så blir jag nöjd och får en stabilare och bättre överklockning.

Sammanfattningsvis så det jag säger är att du behöver inte oroa dig för testa ut ett nytt BIOS, om det nu skulle vara så att du inte alls är nöjd med ditt nya BIOS så är det inte svårare än att byta tillbaka.

Jag ska gå igenom dina inställningar när jag kommer hem från jobbet, om du väljer att byta BIOS så kan det vara så att dom lagt till nån ny inställning som du i såfall kan skriva upp ochså.

när jag ska flasha behöver jag en diskettenhet men efter att ha satt i enheten i datorn med en sladd med 4 pins..(tror det är den enda sladden som behövs?) så säger datorn att jag inte satt in en diskett i enheten.... borde ju behövas 2 sladdar.. en för ström och en som skickar signaler till moderkortet..men vilken mer sladd behöver jag? Eller går det kanske att flasha från ett usbminne? Helst usbminne lr floppy.. vill inte me cd då jag inte vill slösa me mina skivor

edit: Jag skiter i att trycka i en floppy.. provar istället med att boota från usb minne.. men behöver då någon som kan skapa en Ms-dos startdiskett och sen zippa innehållet och lägga upp så jag kan ladda ner det?

Om jag har förstått det rätt så är det tydligen allt som behövs för att den ska gå att boota ifrån!

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Du behöver en enhet och en Diskett, sedan så behöver du ström till floppyn och du behöver en floppy kabel ( 34 ledningar, floppy kabel) mellan moderkortet och floppyn.

Nu som jag skrivit tidigare så är jag inte jätteinsatt i Asrock moderkorten så jag vet inte ifall det finns nått specialare som ex DFI, Asus och några andra tillverkare har för att byta BIOS.
Det du kan göra är att söka på Asrock´s hemsida och se om du hittar nått rekomenderat program för att flasha Asrock korten eller om du kollar i manualen.
Om dom inte har nån specialare så använd awdflash eller liknande.

Föresten, läste om nått program som hette ASRFLASH, du kan kolla upp det genom att googla på ord som ASRFLASH BIOS Flash Asrock.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Du behöver en enhet och en Diskett, sedan så behöver du ström till floppyn och du behöver en floppy kabel ( 34 ledningar, floppy kabel) mellan moderkortet och floppyn.

Nu som jag skrivit tidigare så är jag inte jätteinsatt i Asrock moderkorten så jag vet inte ifall det finns nått specialare som ex DFI, Asus och några andra tillverkare har för att byta BIOS.
Det du kan göra är att söka på Asrock´s hemsida och se om du hittar nått rekomenderat program för att flasha Asrock korten eller om du kollar i manualen.
Om dom inte har nån specialare så använd awdflash eller liknande.

Föresten, läste om nått program som hette ASRFLASH, du kan kolla upp det genom att googla på ord som ASRFLASH BIOS Flash Asrock.

men för att använda asrflash behöver man boota upp datorn med diskett/usbminne/cd

Och jag vill använda usbminne..och för att usbminne ska funka så behöver man dom filerna som skapas när man skapar en ms-dos startdiskett i "den här datorn"

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Här har du instruktionerna hur du använder asrflash.

A:Skapa en bootbar floppy:

Formatera en bootbar 3.5" diskett.
1. Sätt in 3.5" disketten i läsaren.
2. Öppna "my computer" och välj "3½ Floppy (A):"
3. klicka på (högra mus knappen) och välj Format disk.
4. I formaterings-fönstret välj "Create MS-DOS boot disk"
5. Klicka på "Start"
6. Vänta tills formateringen är klar, ca 1-2 minuter

B:
Ladda ner BIOS filen ( .Zip fil ) från Asrock eller vart du nu hittar den, se till så att du har rätt fil för rätt moderkort, har du fel fil så kan du stöta på ordentliga problem.

Packa upp filen som du laddat hem och spara båda filerna som du packat upp till floppyn som du skapade i steg A ( både ASRFLASH.EXE och BIOS filen ska på floppyn).

C:
Sätt floppy som first boot device i BIOS, och boota från floppyn.
När du får fram dos prompt " a:\ så skriver du "A:\ASRFLASH" och tryck på space och sedan så skriver du namnet på BIOS filen ex BIOS.bin och tryck sedan enter.
Du får då upp ett medelande i stil med "Please wait for BIOS loading ROM".
Sedan står medelandet i 30 sek , när flashen är färdig så får du ett medelande i stil med "Flash ROM Update Completed - Pass"

Nu så startar du om datorn gå in i BIOS och "Load Default Settings" och sedan startar om, nu så har du ditt nya BIOS.

Kom ihåg att det finns alltid en risk med att flasha BIOS om nånting går fel så kan du vara tvungen att byta ut ditt BIOS chip eller att flasha om det på annat sätt genom BIOS savior eller liknande.
Det är alltså inte helt riskfritt att flasha, sedan som jag skrev tidigare så är jag inte speciellt insatt i Asrock och mitt tillvägagångsätt för att flasha BIOS kan vara felaktigt för just Asrock korten och jag tar inget ansvar för konsekvenserna.

Jag hoppas att jag inte skrämmer dig nu men vill bara att du ska veta vad som kan hända som worst case scenario.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Här har du instruktionerna hur du använder asrflash.

A:Skapa en bootbar floppy:

Formatera en bootbar 3.5" diskett.
1. Sätt in 3.5" disketten i läsaren.
2. Öppna "my computer" och välj "3½ Floppy (A):"
3. klicka på (högra mus knappen) och välj Format disk.
4. I formaterings-fönstret välj "Create MS-DOS boot disk"
5. Klicka på "Start"
6. Vänta tills formateringen är klar, ca 1-2 minuter

B:
Ladda ner BIOS filen ( .Zip fil ) från Asrock eller vart du nu hittar den, se till så att du har rätt fil för rätt moderkort, har du fel fil så kan du stöta på ordentliga problem.

Packa upp filen som du laddat hem och spara båda filerna som du packat upp till floppyn som du skapade i steg A ( både ASRFLASH.EXE och BIOS filen ska på floppyn).

C:
Sätt floppy som first boot device i BIOS, och boota från floppyn.
När du får fram dos prompt " a:\ så skriver du "A:\ASRFLASH" och tryck på space och sedan så skriver du namnet på BIOS filen ex BIOS.bin och tryck sedan enter.
Du får då upp ett medelande i stil med "Please wait for BIOS loading ROM".
Sedan står medelandet i 30 sek , när flashen är färdig så får du ett medelande i stil med "Flash ROM Update Completed - Pass"

Nu så startar du om datorn gå in i BIOS och "Load Default Settings" och sedan startar om, nu så har du ditt nya BIOS.

Kom ihåg att det finns alltid en risk med att flasha BIOS om nånting går fel så kan du vara tvungen att byta ut ditt BIOS chip eller att flasha om det på annat sätt genom BIOS savior eller liknande.
Det är alltså inte helt riskfritt att flasha, sedan som jag skrev tidigare så är jag inte speciellt insatt i Asrock och mitt tillvägagångsätt för att flasha BIOS kan vara felaktigt för just Asrock korten och jag tar inget ansvar för konsekvenserna.

Jag hoppas att jag inte skrämmer dig nu men vill bara att du ska veta vad som kan hända som worst case scenario.

Så långt har ja fattat men problemet är att jag inte får diskettenheten att funka Måste då använda usbminne.. men fattar inte hur man gör så att usbminnet blir bootable :S

edit: det kan hända att diskettenheten är sönder ju!!!!

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Aha, då förstår jag, trodde att du inte ville använda floppyn bara.

Här kan du ladda hem det du behöver för att skapa en bootbar USB.

Först så har du winimage som du använder för att skriva image till USB, Floppy mm denna behöver du för att få floppyn bootbar.

http://www.winimage.com/download.htm

Här kan du ladda hem en Boot image som du stoppar på ditt USB minne,

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Jag tror att du ska ta hem "Non-Windows Based Image Files W/ImageApp" är inte 100% säker men gissar på detta.

Nu så extraherar du filen som du laddat hem från bootdisk.com och öppnar den med Winimage, sedan så sätter du winimage att skriva till USB minnet och skriver över bilden.

Nu så gör du precis som du skulle gjort med en floppy, du kopierar över filerna som behövs för att flasha och startar om datorn och går in i BIOS, där så sätter du USB minnet som första Boot och sedan så skriver du in kommandorna när du kommer till dos promten.

Nu så är jag inte säker att detta kommer att fungera för dig men prova och se om det går, om du kommer så långt att du tar dig till prompten så ska det nog inte vara några problem, är det så att detta inte fungerar så ska jag försöka med nått annat.

Som jag skrev tidigare så finns det alltid en risk med att flasha BIOS så tänk på det.

Glömde att skriva att det fungerar även att göra på liknande sätt genom en CD eller DVD.

EDIT:

Kolla bandkabeln så att du inte kopplat den fel, på många floppy kablar så går det att sätta den åt fel håll.
Ofta så är bandkabeln utmärkt så att ledning nr 1 är utmärkt med rött, sedan så kan du kolla på moderkortet om du kan hitta en lite märkning i form av en pil eller liknande (väldigt liten) och där ska ledning nr1 sitta.
Sedan så samma sak på själva floppy enheten.
Eller så vrider du kabeln och testar med Trial and error varianten.

Lycka Till

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Aha, då förstår jag, trodde att du inte ville använda floppyn bara.

Här kan du ladda hem det du behöver för att skapa en bootbar USB.

Först så har du winimage som du använder för att skriva image till USB, Floppy mm denna behöver du för att få floppyn bootbar.

http://www.winimage.com/download.htm

Här kan du ladda hem en Boot image som du stoppar på ditt USB minne,

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Jag tror att du ska ta hem "Non-Windows Based Image Files W/ImageApp" är inte 100% säker men gissar på detta.

Nu så extraherar du filen som du laddat hem från bootdisk.com och öppnar den med Winimage, sedan så sätter du winimage att skriva till USB minnet och skriver över bilden.

Nu så gör du precis som du skulle gjort med en floppy, du kopierar över filerna som behövs för att flasha och startar om datorn och går in i BIOS, där så sätter du USB minnet som första Boot och sedan så skriver du in kommandorna när du kommer till dos promten.

Nu så är jag inte säker att detta kommer att fungera för dig men prova och se om det går, om du kommer så långt att du tar dig till prompten så ska det nog inte vara några problem, är det så att detta inte fungerar så ska jag försöka med nått annat.

Som jag skrev tidigare så finns det alltid en risk med att flasha BIOS så tänk på det.

Glömde att skriva att det fungerar även att göra på liknande sätt genom en CD eller DVD.

EDIT:

Kolla bandkabeln så att du inte kopplat den fel, på många floppy kablar så går det att sätta den åt fel håll.
Ofta så är bandkabeln utmärkt så att ledning nr 1 är utmärkt med rött, sedan så kan du kolla på moderkortet om du kan hitta en lite märkning i form av en pil eller liknande (väldigt liten) och där ska ledning nr1 sitta.
Sedan så samma sak på själva floppy enheten.
Eller så vrider du kabeln och testar med Trial and error varianten.

Lycka Till

Det funkade perfekt.. körde från usb minne... TACk så mycket

Har nu det nya bioset..

Här är inställningarna som ja har nu!

Citat:

CPU Configuration

Overclocking mode - CPU, PCIE async
CPU Frequency - 200
PCIE Frequency - 100
Boot failure guard - Enabled
spread spectrum - disabled
cool' n' quiet - Disabled
Processor Maximum Multiplier - x9 1800 MHz
Processor Maximum Voltage - 1,375 V
Multiplier/voltage change - Manual
Processor Multiplier - x9 1800 MHz
Processor voltage - 1,375
Memory clock - 133 MHz (DDR266)
flexibility option - disabled
CAS latency (CL) - Auto
TRAS - Auto
TRP - Auto
TRCD - Auto
TRRD - Auto
TRC - Auto
MA Timing - Auto
burst length - 4 beats
Bank Interleaving - Auto
Memory Hole - Disabled
Advanced DRAM Config - Auto

Chipset Configuration

Onboard LAN - Enabled
Onboard AC97 Audio - auto
AGP Aperature Size - 128 MB
AGP Data Rate - 4x
AGP Fast Write - Disabled
Primary Graphics Adapter - PCI
CPU-NB Link Speed - 600 MHz
CPU-NB Link Width - 16 BIT
NB-SB Link Speed - 600 MHz
NB-SB Width - 16 BIT
HTTtoPCI Bridge Decode Scheme - auto
DRAM Voltage - Auto
Gated Clock function - Disabled
AGP P2P Deep Fito - Auto

Lägg märke till AGP Aperature Size som är på 128.. var på 64 i förra bios.. ska jag ändra tillbaks till 64?

Men nu är det bara att ställa fbs till 274 igen va? så ska det funka bra? Behöver inte börja om med klockandet väl?

Edit: ställde AGP Aperature size på 64 igen och ställde fbs på 280 och det verkar funka klockrent!!

Men det kom ju nårra nya inställningar.. är det nårra inställningar som står på fel värde?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av squasho
Det funkade perfekt.. körde från usb minne... TACk så mycket

Har nu det nya bioset..

Var det svårt att flasha då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Var det svårt att flasha då?

Tyckte jag inte.. bara följa jonbass instruktioner.. ganska idiotsäkert.. men kan väl antagligen gå fel..

Jag klarade mej upp till 280 i fsb med vcoren 1,375. När jag sen höjde till 285 var jag tvungen att höja till 1,4 i vcore.

Ligger nu stabilt på 285 i fsb med 1,4 vcore. Var inte det otroligt bra att klara sej ända till 280 med 1,375 i vcore jonbass?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att din processor verkar vara ett fin fint exemplar
du ska absolut vara nöjd med ditt resultat så långt och du kan förmodligen dra upp CPU´n en bit till ochså.

Jag har haft en del att göra idag så jag har inte hunnit kolla igenom dom nya inställningarna ännu men ska ta det när jag får lite mera tid över.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Jag måste säga att din processor verkar vara ett fin fint exemplar
du ska absolut vara nöjd med ditt resultat så långt och du kan förmodligen dra upp CPU´n en bit till ochså.

Jag har haft en del att göra idag så jag har inte hunnit kolla igenom dom nya inställningarna ännu men ska ta det när jag får lite mera tid över.

Åtmindstonde upp till 280 i fsb har den funkat pefekt.. sen efter det har jag varit tvungen att höja vcore.. men det har inte hjälpt särskilt mycket att höja vcore

har höjt den till 1,45 nu och kommer ändå bara upp i 290 i fsb.. testade i 295 men då var den ostabil redan i superpi men prime har aldrig sagt att datorn är ostabil :S Hur gör prime för att uppmärksamma att den är ostabil? Kan det vara att den hänger sig? För isf så har prime också visat det en gång.. då när jag fortfarande hade 1,375 i vcore och ville höja till 285.

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av squasho
Åtmindstonde upp till 280 i fsb har den funkat pefekt.. sen efter det har jag varit tvungen att höja vcore.. men det har inte hjälpt särskilt mycket att höja vcore

har höjt den till 1,45 nu och kommer ändå bara upp i 290 i fsb.. testade i 295 men då var den ostabil redan i superpi men prime har aldrig sagt att datorn är ostabil :S Hur gör prime för att uppmärksamma att den är ostabil? Kan det vara att den hänger sig? För isf så har prime också visat det en gång.. då när jag fortfarande hade 1,375 i vcore och ville höja till 285.

Det verkar ju gå bra.. du borde kanske göra en voltmodd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Det verkar ju gå bra.. du borde kanske göra en voltmodd?

Japp.. borde jag faktiskt göra.. men känns läskigt om man skulle pajja skiten!!!

Men nu har jag ett ännu värre problem.. fick detta felet i prime!

Citat:

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Torure Test ran 22 hours, 59 minutes - 1 errors, 0 warnings
Execution halted

Detta efter att ha kört 2 prime igång, på Small FFT s (maximum FPU stress, data fits in L2 cache, RAM not tested much), i enligt prime 22 timmar och 59 minuter. Har själv inte riktigt hållt tiden..

Själv tycker jag detta känns stabilt även om den inte klarade 24 timmar som jonbass föreslog..Men tycker ni att jag borde sänka min fsb? Eller är den tillräckligt stabil?

Hade tänkt göra voltmodden som ger 1,55 Volt men jag vågar kanske inte.. känns läskigt!

Edit: Temperaturen går ner för snabbt när jag stänger av prime.. gör den inte det? Den sjunker 10 grader på bara några sekunder..det ska den väl inte kunna göra? Här är bild på temperaturens kurva i speedfan!

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/tempen.JPG

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt att tempen sjunker så där fort, nu så kanske du kan skaffa dig en bättre kylare och få mindre skillnad mellan load och Idle men det är absolut inget att oroa sig för.
Kolla på grafikkorten tex, där kan det från 80-85 till 65 grader på bara nån sekund.
Många använde Prime för att ta reda på sin load temperaturer ochså, eftersom prime pressar din CPU ordentligt så kommer du ochså att få fram load tempen.
Sedan när du stoppar prime så blir försvinner arbetsbelastningen och processorn behöver inte jobba tillnärmelsevis lika hårt vilket ochså då kommer att sänka tempen drastiskt.
Som jag skrev ovanför så kan du kanske hitta en bättre kylare som håller skillnaden mellan load och idle mindre än du har nu och då kommer inte processor tempen att stiga lika mycket och givetvis då inte sjunka lika mycket heller.

Med min nuvarande luftkylning så ligger min Idle temp på 28 och min load temp på 37 och då kör jag med Dual Core.

Din processor verkar vara i det närmaste stabil, det du kan göra är att sänka Mhzén litegranna, du kommer inte att märka nån skillnad om du inte ska bencha.

Jag kör min CPU i 2800 Mhz för 24/7 körning och när jag benchar med luft så kör jag den i 3100-3150 Mhz.
Varför jag inte kör på 3100 Mhz hela tiden är därför jag inte behöver kraften.

Så om du sänker din prolle kanske 20-40-60 Mhz så kommer du inte att märka nån markant skillnad om du inte benchar förstås, och är det så att du tänker bencha så gör det ingenting att din processor är ostabil bara den fixar det programet som du tänker bencha med.
Nu så rekomenderat jag dig inte att köra på en ostabil processor 24/7 Utan sänk 40 Mhz och kör på det dagligen och när du benchar så kan du höja till bristningsgränsen hehe.

Jag hoppas du förstod vad jag menade.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker