Permalänk
Medlem

EPoX EP-9NPA+ Ultra

nån som vet nått om detta moderkort:
EPoX EP-9NPA+ Ultra, nForce4 Ultra,ATX Socket-939,S-ATA,GbLAN,Firewire,PCI-Ex16

bra, dåligt?
överklockningsvänligt?
stabilt?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Aws0M^CitroZ

Permalänk
Medlem

det är jättebra: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1747

Mycket bra alternativ om man inte vill lägga ut pengar på DFI

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Min flickvän har ett sådant. Hon överklockar inte men det har varit väldigt stabilt och fungerat bra hela tiden. Möjligtvis är moderkortsfläkten aningen högljudd men det är den på de flesta nForce4-moderkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
det är jättebra: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1747

Mycket bra alternativ om man inte vill lägga ut pengar på DFI

Varför vill man lägga ut pengar på ett DFI? när dom är av så dålig kvalitet i jämförelse med Asus och Abit.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Varför vill man lägga ut pengar på ett DFI? när dom är av så dålig kvalitet i jämförelse med Asus och Abit.

Vad baserar du ett sånt korkat uttalande på? DFI gör de mest högpresterande moderkorten för persondatormarknaden.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett och även om jag inte haft många kort som är nya (senaste innan var ett med BX-chipset), så måste jag säga att det flyter på bra. Jag har en 3700+ som jag klockat till 2,7Ghz och det är stabilt, kör folding@home 24/7, även Prime 95(SP2004) jobbade duktigt på i 50 timmar.

Som någon tidigare sa så är den lilla fläkten precis som sina syskon på så¨gott som alla moderkort en liten susare som låter på en liten annan frekvens än mina 120/92/80 mm i burken. Den var ok ett tag på min, men efter en månad har jag märkt att den gör lite mer liv för sig så jag är på väg att kasta in en Zalman NJ47.. eller vad den nu heter. I övrigt är jag nöjd med det mesta, dock kan man t ex kommentera de saker som många recensioner tar upp, och det är att kontakten till moderkortet ligger "bakom" processorn, och då får man se till att sladden är böjlig. Ramvolten går upp till 3,2 Volt vilket jag har hört är just där man börjar om man klockar ramen. Chipsetvolten kan max vara 1.8.

Sen så är Ramdividern 100/133/166/200, vilket gör att det blir lite bökigt om man är intresserad av klocka exakt där chipset/minnet/processorn/HTT är totalmaximerad enligt vad respektive komponent klarar av.

Men HTT:n går upp till 400, ramen till 300 och multipeln är ju låst mot PCI-Express_busen och SATA-styrenheten.

I övrigt så anledningen till att jag valde den var att det var Ultra-chips, SATA I och II, Firewire och POST-leden som visar uppstartskoderna, vilka jag hade nytta av, eftersom den inte startade upp med mitt första SmartPower aggregat. Det finns dessutom 3 st blå diorer som markerar strömförsörjning till CPU:n Chipset, och DIMM.

PC Health och BIOS-uppdatering är trevligt. Tempsensorer är CPU, Motherboard och Aux, men inte chipset, vilket skulle kunna vara bra om man vill klocka det och slippa klistra fast en egen sensor.

Om man vill ha High end minnen med breda flänsar så får man lite problem eftersom man får sätta dem i en kanal som gör att det blir icke dual-channel i T2, men det är det väl en del andra kort som också har.

Däremot har jag sett personer ha dual-channel med 2x1Gb även om det framgår att den inte stöds enligt Epox hemsida (det framkommer inte).

Ingen uppdatering av BIOS har kommit sedan i slutet av december, och datorn är mycket stabil och då har jag 7 antal externa grejer anslutna till datorn.

Se till att du har ett nätagg som ger en del jos eftersom den och ev grafikkort etc kan vilja ha lite. Det som jag tycker är lite dåligt är att två plåtar på baksidan tas upp av 2 Firewire och 2 USB-portar, så om man vill använda alla 7 PCI/PCI-Exp-slottar får man se till att ha portar på fronten. Jag känner mig lite irriterad på att det inte finns en PCI Exp. 4x, men ännu så länge är det bara high end kontrollerkort som kräver det, men å andra sidan så kanske jag suktar att ha en kontroller som inte tar processorkraft som onboard SATA/PATA-kontrollern gör.

Fö finns det plats för upp till 4 enheter per kontroll så har du ett par gamla ide-diskar så är det bara att koppla på dem. Det medföljer fö runda PATA-kablar.

Den kan köra dubbla kärnor.

Den har nVidias brandvägg som jag som många andra slagit av pga att den går i konflikt med något.

Hoppas det är till någin hjälp. Det är bara att fråga om du har någon mer fråga, det är svårt att veta om man ska skriva generellt.

De 4-5 recensioner jag läst om kortet är att det inte är ett maxarkort, men att det är bra på att klocka om man inte verkligen vill kräma ur allt ur processorn/minnena, ska ett DFI vara det som gäller, de har ju även fina justeringsmöjligheter för MHz, bussar och volt.

Jag måste säga att det är ett av kanske tre kort med nVidia 4 Ultra som är bäst och kanske det mest köpvärda. De andra är ett DFI och det andra ett Abit, MSI eller vad det nu var, (min egen åsikt efter alla recensioner jag läst).

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Avstängd

jag har ett och det enda problem jag hittar är med minnesdividern. jag kan köra 300*9 och 100MHz på minnet (hälften alltså 1:2) men inte 133MHz (även fast minnet går under original hastighet. annars är det jättebra med många fina minnesinställningar

Permalänk
Medlem

jättebra moderkort klockvänligt med många inställningar som sagt..
jag har dock varit lite klantig med mitt - kort sagt så jag har tagit sönder ljudkortet och fått det att brinna lite men det funkar fint annars vill man ha en tyst dator får man dock byta nb fläkten!

sen lyser ju tre dioder på kortet blått också som ger det ett lite fräckare utseende

mkt prisvärd kort så bara köp!

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem

har också ett sådant kort, de funkar skitbra. Har faktiskt bytt ut chipset fläkten mot en zalman passiv, och datorn är inte minsta ostabil. Det är bra eftersom det har firewire, skitbra felsökningsfunktioner, sata2, osv.. Och så är det billigt.. Jag vann mitt, tillsammans med ett grafikkort xD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vad baserar du ett sånt korkat uttalande på? DFI gör de mest högpresterande moderkorten för persondatormarknaden.

Jag baserar det från komplett.se ren fakta. Högpresterande är inte bäst vet du!!..Väldigt hög RMA samt ostabil med vissa minneskonfigurationer samt ovanligt mycket DOA på dom korten bla. Då är de mer kvantitet än kvalitet!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Jag baserar det från komplett.se ren fakta. Högpresterande är inte bäst vet du!!..Väldigt hög RMA samt ostabil med vissa minneskonfigurationer samt ovanligt mycket DOA på dom korten bla. Då är de mer kvantitet än kvalitet!

Vad jag kan se från recensionerna på komplett.se verkar inte någon ha några direkta klagomål...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310790

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310811

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310787

4-4,5/5 möjliga från de flesta köpare. Kortet är inte till för amatörer. Ska du köpa ett sånt moderkort gäller det att du läser på lite innan.

Sen kan man läsa lite recensioner på nätet... tex från thg.com

Citat:

If you are looking for a flexible, overclockable motherboard with a powerful feature set, there is no alternative to DFI's LANParty RDX200 CF-DR. It comes with a third party storage controller to support all the latest features and its feature set will make enthusiasts happy.

Asus has lost its way somewhat by designing a motherboard that tries to appeal to everybody. It is an upper mainstream board with a feature set that is up to date; is nicely overclockable and should be able to please a majority of customers. However, it is too expensive to deliver an ideal bang for the buck and is lacking for the enthusiast crowd.

The feature set of MSI's RD480 Neo2 won't make an enthusiast happy, but it's stable, as fast as the competition and inexpensive.

Från PCstats kan man bla läsa följande om SLI-DR kortet...

Citat:

It doesn't do the DFI LANParty NF4 SLI-DR justice to just say that it's fast; it's one of the fastest motherboards on the market that PCSTATS has ever tested! The LANParty NF4 SLI-DR broke the 300 MHz barrier without even needing to raise the stock voltage, and we hit 400 MHz after increasing the chipset voltage slightly. Our particular test sample maxed out at 431 MHz, completely stock with everything air cooled! Over the next few weeks we're going to be testing it out with a Prometeia Mach II GT - so keep an eagle eye out for that very special review...

Från anandtech kan vi läsa följande om DFI LANPARTY UT RDX200 CF-DR

Citat:

It has taken a very long time for the first retail ATI Crossfire motherboard to arrive. However, ATI could not have done better than to have the first retail board come from DFI, the current leader in motherboards based on the nForce4 chipset. In every performance area important to overclockers and AMD hobbyists, the DFI is at least as good as the legendary DFI nForce4 motherboards. In some areas, the DFI RDX200 is even superior to their nForce4 boards.

DFI took many of the excellent overclocking features of the landmark ATI Crossfire Reference board and added their own unique mark in the final mix. This is the first time that we have seen 4 double-sided DIMMs able to operate at 1T, and it also works using either 1GB or 512mb DIMMs. We don't know how DFI achieved this impossible task, but we can tell you that it works, and the performance boost is very real. The DFI also has a working CAS 1.5 option in the RDX200 BIOS, which is also a first on the AMD Athlon 64 platform.

Buyers are still amazed at the incredible array of tweaking adjustments and voltages on the DFI nForce4 motherboards, and we can only say that the ATI chipset version is even better. Voltages still go to 4.0V to support any memory that you can buy in any overclock situation, but this ATI version has even finer granularity and there is no need for a jumper to draw off the 5V line. Memory control options are even better than the nForce4 version, with DRAM drive strength options from 1 to 15 (1 to 8 to support 2 DIMMs and 9 to 15 for 4-DIMM control).

Du kan ju försöka hitta en annan tillverkar på marknaden som får så bra betyg på sina moderkort...

Permalänk
Medlem

Ett problem som uppstår då man ska granska high end produkter är att det ofta är personer med högre krav än de som köper de billigare, och det har ingen betydelse vilken vara det gäller. Kunskapen på området som inhandlas tenderar generellt sätt att vara större, varför fler anmärkningar vållar ett visst problem då man måste vikta det med hur ofta en konsument av billigare produkter anmärker på saker.

Då det gäller detaljer som ska vara prick så uppfattar inte den som köper ett moderkort för 500 kr dess brister, eller har stort överseende med det.

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem

Epox kortet funkar bra
*HAR ETT*

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakke
har också ett sådant kort, de funkar skitbra. Har faktiskt bytt ut chipset fläkten mot en zalman passiv, och datorn är inte minsta ostabil. Det är bra eftersom det har firewire, skitbra felsökningsfunktioner, sata2, osv.. Och så är det billigt.. Jag vann mitt, tillsammans med ett grafikkort xD

fan va fett var kan man tävla till exempel??

Permalänk

Killen som säger att DFI suger har humor... han baserar sina argumentationer på recentioner från komplett.se... Inse han skojar ingen, skulle argumentera med sådant i hopp om att få en vettig poäng.
Sitter själv på DFI RDX-200 och jag har slagit sönder mitt f.d. Asus moderkort med hammare för jag hatade det så mycket! Jag ville klocka min pc4000 till "stock" 500mhz, asus moderkortet glömde bort vad jag ställt in i bios efter varje omstart...
hur som helst, grabben har humor

Visa signatur

e6400 @ 2.4Ghz | Corsair Dominator 2048 pc6400 4-4-4-12 @ 667mhz | Albatron 7950GT 512 | 200gb 7200.7, 250gb 7200.10 | Shuttle SD32G5 | X-fi fatality
Övrigt: | Dell 2007WFP | Creative Inspire 5.1 | Sennister hd 555 | DiNovo Cordless | G5 | Qck Steel |
Dell XPS m1210 (nvidia 7400, 2gb, 4mb cache cpu) | Samsung U-600 | Seagate Freeagent 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
fan va fett var kan man tävla till exempel??

de va en tävling komplett hade i julas..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakke
de va en tävling komplett hade i julas..

Jag vann då fan inget

Visa signatur

AMD Opteron 146 @ 2870 MHz, Abit KN8-SLI, Crucial BallistiX PC3200 2x512 MB @ 480 MHz 2.5-2-2-6, WD 320 GB SATA2, GeForce 7600GT 256 MB
Intel Pentium 4 @ 2200 MHz, Random MSI-skräp, TwinMOS PC3200 2x512 MB, 250 GB, 300 GB, 60 GB, 80 GB, GeForce Ti4200 64 MB
MacBook Pro 15.4", Core 2 Duo T7700 @ 2400 MHz, 2x1024 MB, 160 GB, GeForce 8600M GT 256 MB

Permalänk