Intel Core Duo 2 (Merom 7400ES): 62398p i 3DMark01

Permalänk
Medlem

Intel Core Duo 2 (Merom 7400ES): 62398p i 3DMark01

Kyosen har fått bra fart på sin Merom (mobile version av conroe, Intel's nästa generation desktopprocessorer).

Nytt rekord i 3DMark2001:
ORB-länk: http://service.futuremark.com/compare?2k1=8972704

Även 3DMark05 och Aquamark3 har fått nya toppnoteringar:
Forumlänk (XS): http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=1447418&po...

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

nytt rekord i pifast med merom

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=99342&pa...

14.688 sekunder !!!!!!!!

lika bra att ta alla rekord i en o samma tråd

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Aha! sweet. Inte längesen de var 16.xxx sekunder. Nu måste man in och kolla. Kan ju tänka mig att alla XS members skrivit som galningar, hehe. Men att de blev så hög scoreökning i 3dmark01 de va inte dåligt. ATI och Intel, helt ok kombination.
Fan va sugen man blev!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Kommande generation intel ser riktigt intressant ut.
Kommer bygga en extra burk med en conroe bara för att testa lite.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

"Å här kommer alla känslorna på en och samma gång"

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Nya rekord tagna i 3dmarks!

Nya rekord tagna i 3Dmarks!

http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=1447418&po...

Kul att det händer litegrann med processorerna!!!

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Permalänk
Medlem

6 första plasterna i 3dmark01 innehas av Intel numera.. skulle vara skoj att höra sledgehammers åsikt om detta faktum...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

sledgehammer kan inte erkänna att amd är ganska Ägd nu

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Såg det att Meromen gick i ~3400Mhz & första AMD gick i ~3600Mhz & ändå skiljer det nästan 9000p till Intels fördel.. snacka om totalägda i dagsläget...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Lite OT: Finns det något typ 24-timmar test? Jag menar, många av dessa 'rekordburkar' körs kanske inte mer än 30 minuter åt gången...

Permalänk
Medlem

Testning mellan Conroe & Merom med 4Mb cache

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=99466

verkar som conroe leder i pifast, båda körs i samma hastighet....

därimot så leder merom i Sisoft sandra CPU test !!! 27395 poäng mot merom i 27515

oj vilken kamp mellan dessa cpu !!!

ranking # conroe cpu multimediamark 163112 poäng

ranking # Merom cpu multimediamark 163693 poäng

memory bandwith

conroe 7367MB/sek

merom 5478Mb/sek

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
6 första plasterna i 3dmark01 innehas av Intel numera.. skulle vara skoj att höra sledgehammers åsikt om detta faktum...

han hade skrivit ungefär som jag gör nu, ja det är en bra prolle inget snack om saken men det är fortfarande bensh och inte spel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
han hade skrivit ungefär som jag gör nu, ja det är en bra prolle inget snack om saken men det är fortfarande bensh och inte spel.

Instämmer

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

nu blir ni allt svettiga när intel spöar amd

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Dessa benchmarks brukar ge en bra fingervisning om hur prollen presterar i spel också..
Tror nog AMD's ingenjörer jobbar för högtryck vid skrivborden just nu..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Indikationer och spekulationer... Jag hoppas dock att Intel får ett försprång på AMD vilket troligtvis kommer leda till att nästa AMD som jag köper kommer vara ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
han hade skrivit ungefär som jag gör nu, ja det är en bra prolle inget snack om saken men det är fortfarande bensh och inte spel.

Märkligt, han som brukade referera till just 3dmark01 & fråga varför Intel inte leder där eftersom just 01 belastar hela systemet.. märkligt som sagt... men men nu leder inte AMD där längre & då gäller inte 01 längre.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Sledgehammer är en AMDfanboy ja, Men varför bry sig så mkt? köp de som ger mest kräm/kr istället, jag kör både AMD och Intel system och gillar båda

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk

roliga var att sledgehammer hade _nästan_ rätt för det mesta också. han kunde uttrycka sig och beskriva och lägga fram bevis som ingen annan nånsin har gjort på denna sidan sen 2002.

Men som sagt det gick till överdrift många ggr, vem säger att han fortfarande inte är här ?

Men att Amd jobbar som fan vid skrivbordet är inget konstigt. Intel har en super prolle på G som jag tror _alla_ som är "amdfans" tycker är skoj, jag är ingen fan nånstans men har amd just nu för att det är bäst just nu, eller rättare sagt jsut då när jag köpte den.

Amd har haft desktop marknaden i några år nu och intel har inte haft så mycket att säga till om, så om intel släpper en prolle snart som spöar amd är väl inget märkvärdigt ?. tycker snarare det är skoj ifrån min sida för då blir de mer konkurrens på marknaden vilket gynnar oss konsumenter.

Så att hoppa överbäcken och skriva hej för att Intel nu kommer emd några bra processorer är inget wow, häftigt eller haxxor som endel vill få fram det.

Bra Intel, bra jobbat. mer konkurrens, sänkta priser, folket få ser fler prestanda tester för dem förut var ju inte ens skoj att titta på. Det stod ju bara amd top 5. och nej snälla kommentera inte mig, alla vet om att det har vart så i några år nu mer eller mindre. Men nu kommer Intel igen YAHO!:D

skruvis: jo det stämmer när du väl skriver det.

Exerco: alla har haft rätt att vara Amd fanboy de senaste 3 åren. för det har inte funnits så mycekt annat att vara fanboy över.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Nice...:)...Sj så siktar jag på att slå nytt rekord med 6800GS kort i 3dmark-serien

Permalänk
Medlem

skönt att äntligen intel kommer med något bra.. har ju inte kunnat köpa dator sen p4a northwooden va ny..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
nu blir ni allt svettiga när intel spöar amd

Jag tror nog fanboys i båda lägren blir svettiga. AMD-pojkarna för att Intel verkar ha knåpat ihop en kanonpropp, och Intel-pojkarna för att de äntligen kan säga att AMD suger, och ha rätt.

Om de nu bara kunde komma ut på marknaden på riktigt.

Permalänk
Medlem

Det intressantaste bör dock vara hur mycket de äldre propparna sjunker i pris nu?

@A.N'doja: Visst kunde sledge lägga fram bevis.. lägga fram bevis som bara en fanatiker kan.. det var inte det som var problemet... problemet var att han respekterade inta andras åsikter eller deras val av hårdvara som inte överensstämde i hans perfekta tusenåriga rike...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Relik 📜

Det är fortfarande fel att jämföra Conroe/Merom rakt av mot nuvarande AMD, det är ju faktiskt en "halv" generation mellan.

Dock tror jag inte AMD kommer att spotta ut några underverk framåt jul, utan Intel får nog vackert sitta på prestandatronen något år..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Det är fortfarande fel att jämföra Conroe/Merom rakt av mot nuvarande AMD, det är ju faktiskt en "halv" generation mellan.

Vad ska man då jämföra med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

zom jag skrev tidigare, eller kanske inte. Det blir ingen x2:a för mig. Merom är det som gäller för den här svennen

Undrar vad de billigare modellern kommer att gå på. Trisst dock att jag kommer behöva köpa cpu+mobo+ram =/, för man får väl anta att det inte kommer gå att köra skiten med DDR(1).

Cpu?...2-3000 kr antar jag
MB - 1500 kr
minne 1500-2500 kr beroende på kvalle. Minst 2x1GB

Totalt? ca 6000 kr. Aj, det svider redan.

För folk som tycker att det är fel att jämföra det nya mot det gamla, hur ska vi då se om utvecklingen går frammåt? Det är enligt min mening helt korrekt att se till hur Merom står sig mot exempelvis x2:n. Men visst, det blir ännu mer intressant om AMD har något att sätta emot, eller om de "gör en Netburst" (a.k.a. fabriksöverklockar med värmeprobs som resultat)

Klart är iaf att Yonah och frammåt är jävligt trevliga processorer som förtjänar en titt. Dock ser jag skeptiskt på resultaten i superpi, då de förmodligen inte representerar generella cpu-kraften. Anledning? Cache-minnet på Intels nya filur sägs vara tillräckligt stort för att rymma i princip hela superpi, och därav får de ett klart övertag. Om detta är spekulationer eller fakta får vi väl se

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad ska man då jämföra med?

Både bu och bä (eller vad det nu blir som getägare). Du har helt rätt i att något måste man faktiskt jämföra med och det finns ju inte mycket annat än dagens processorer att jämföra med. Det Lezziter nog syftade på är att utvecklingen går framåt och då och då kommer det en generationsväxling. Conroe/Merom verkar kunna vara det första steget i en ny generation (min mening). Lite som att jämföra singel core-->dual core.
Jag får ändå säga att jag är rätt impad av Conroe/Merom-testerna så här långt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
zom jag skrev tidigare, eller kanske inte. Det blir ingen x2:a för mig. Merom är det som gäller för den här svennen

Undrar vad de billigare modellern kommer att gå på. Trisst dock att jag kommer behöva köpa cpu+mobo+ram =/, för man får väl anta att det inte kommer gå att köra skiten med DDR(1).

Cpu?...2-3000 kr antar jag
MB - 1500 kr
minne 1500-2500 kr beroende på kvalle. Minst 2x1GB

Totalt? ca 6000 kr. Aj, det svider redan.

För folk som tycker att det är fel att jämföra det nya mot det gamla, hur ska vi då se om utvecklingen går frammåt? Det är enligt min mening helt korrekt att se till hur Merom står sig mot exempelvis x2:n. Men visst, det blir ännu mer intressant om AMD har något att sätta emot, eller om de "gör en Netburst" (a.k.a. fabriksöverklockar med värmeprobs som resultat)

Klart är iaf att Yonah och frammåt är jävligt trevliga processorer som förtjänar en titt. Dock ser jag skeptiskt på resultaten i superpi, då de förmodligen inte representerar generella cpu-kraften. Anledning? Cache-minnet på Intels nya filur sägs vara tillräckligt stort för att rymma i princip hela superpi, och därav får de ett klart övertag. Om detta är spekulationer eller fakta får vi väl se

6000 ? får du inget wow för.
minnen till DDR2 som inte ska vara value ram kostar över 2500:- . därför suger det att köpa intel komponenter för allt är så jäk.la dyrt och en i slutändan så blev det inte som man tyckte och trodde. Proppen somintel har släppt är underbar, men yoho:(

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

så Amd fx62 socket AM2 är inte dyrt ??? LOL 11500 spänn för en prolle och sen får den stryk av merom/conroe så det är inte bara intel som är dyra..

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.