Permalänk
Medlem

BackupSync

Har precis uppdaterat mitt hemmasnickrade backup-program och tänkte samtidigt dela med mig av det här.

Det är ett simpelt program som synkroniserar två mappar med varandra så innehållet blir identiskt. Den kopierar vid synkningen enbart filer som ändrats så efter första gången går det snabbt om inte mycket ändrats sedan sist. Rasar disken med mappen/mapparna man backupat är det bara att kopiera tillbaka från den synkroniserade backupen med explorer eller vilken filhanterare som helst.

Jag har själv kört detta programmet en gång i veckan för backup sedan 2010 och det har fungerar riktigt bra. Jag skapade det för att få det precis som jag ville ha det, bara mappar synkroniserade på ett sätt så jag garanterat kan lita på att det blivit riktigt. Notera dock att det används på egen risk! Använder även ett hemmasnickrat checksummeprogram för att kolla integriteten på mina bilder mm men det är en annan historia.

Programmet är skrivit i C# och kräver .net framework 2.0 eller senare.

Syntax:
BackupSync.exe [-a] [-d] [-l logfilename] sourcepath targetpath
-a behöver man inte använda längre men användes tidigare första gången man körde backup på en mapp.
-d är att den tar bort filer från backupen som tagits bort från mappen som backupats utan att fråga. Detta rekommenderas inte att användas i de flesta situationer då den kommer ta bort filer från backupen som tagits bort av misstag.
-l är om man vill ha logfil hur det gått vilket rekommenderas starkt.
sourcepath är mappen du vill synca.
targetpath är mappen du vill synca till.

OBS. Välj inte hela källdisken t ex C då programmet försöker ta med rubbet och det fungerar inte så bra på t ex system volume information osv som ligger dolt. Välj istället en mapp t ex C:\temp och om det är flera mappar som ska backupas gör en batch fil.

Klicka här för att ladda ner (v1.01).

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Trevligt, precis vad jag har letat efter. Ska ta och prova det lite senare. Blir ju perfekt och köra som batch job på startup/shutdown.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |