Permalänk
Medlem

Ljudet knastrar i Windows 10

Ljudet knastrar när man gör som på filmen:
https://streamable.com/iozb2i

Eller som i den här filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=wVp-Lykp6gA

Ljudet knastrar/knäpper när man justerar volymen i Windows och drar slidern för volymen nere i aktivitetsfältet (då blir det knaster i ljudet som spelas upp av att man justerar volymen).

Knaster finns när justerar volymen i Groove Musik (mediaspelaren) samtidigt som man spelar en mp3-fil. Som på filmen:
https://streamable.com/6yn6xv

Knaster uppstår även när man spelar upp ljuden från Ändra ljud för händelser (Kontrollpanelen).

- Windows 10, version 20H2
- Uppdaterade drivrutiner för Realtek 6.0.8881.1, har även testat drivrutinen som kom före denna
- Analog utgång för ljud 3.5mm jack från moderkortet

Har googlat crackling sound windows 10 och funnit att många andra har samma fenomen.

Kan ni testa och se om det är samma för er?

Är det här felet på grund av mjukvaran eller defekt hårdvara?

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Du glömde det viktigaste, att berätta vilket moderkort du har.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freddang:

Ljudet knastrar när man gör som på filmen:
https://streamable.com/iozb2i

Eller som i den här filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=wVp-Lykp6gA

Ljudet knastrar/knäpper när man justerar volymen i Windows och drar slidern för volymen nere i aktivitetsfältet (då blir det knaster i ljudet som spelas upp av att man justerar volymen).

Knaster finns när justerar volymen i Groove Musik (mediaspelaren) samtidigt som man spelar en mp3-fil. Som på filmen:
https://streamable.com/6yn6xv

Knaster uppstår även när man spelar upp ljuden från Ändra ljud för händelser (Kontrollpanelen).

- Windows 10, version 20H2
- Uppdaterade drivrutiner för Realtek 6.0.8881.1, har även testat drivrutinen som kom före denna
- Analog utgång för ljud 3.5mm jack från moderkortet

Har googlat crackling sound windows 10 och funnit att många andra har samma fenomen.

Kan ni testa och se om det är samma för er?

Är det här felet på grund av mjukvaran eller defekt hårdvara?

Tack på förhand!

Det är svårt att förstå vad du menar men knastrar men att det blir nått "fullt/obehagligt/onjutbart" så fort du snabbt byter mellan olika toner är ju inte orimligt beroende på hur ljuden låter i förhållande till varandra, det blir ju inte nån "muaikalisk övergång" mellan ljuden utan tvära hopp mellan slumpmässigt kombinerade ljud.

Du verkar ju antyda problem av nån sort men då skulle man behöva höra en inspelning på ljudet i sig och inte en instruktion på hur man kan få fram ett ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är svårt att förstå vad du menar men knastrar men att det blir nått "fullt/obehagligt/onjutbart" så fort du snabbt byter mellan olika toner är ju inte orimligt beroende på hur ljuden låter i förhållande till varandra, det blir ju inte nån "muaikalisk övergång" mellan ljuden utan tvära hopp mellan slumpmässigt kombinerade ljud.

Du verkar ju antyda problem av nån sort men då skulle man behöva höra en inspelning på ljudet i sig och inte en instruktion på hur man kan få fram ett ljud.

Bra input om musikalisk övergång, men det är ett knaster och visas här:
https://www.youtube.com/watch?v=wVp-Lykp6gA&feature=emb_title

Nu till en märklig sak. Ändrar man ljudvolymen finns inte knastret i hörlurarna när man justerar volymen för själva hörlurarna i volymkontrollen - men ändrar man systemljudet i volymkontrollen kommer knastret i hörlurarna.

Det är samma ljudfil som spelas upp så det är inte ljudfilen det är fel på.

Permalänk
Medlem

Ena videon låter helt normalt när man spolar fram och tillbaka.

https://www.youtube.com/watch?v=wVp-Lykp6gA videon däremot låter som för låg samplerate, låter som en gammal 8bitars 11KHz fil typ

Eller som när någon glömt att ändra ifrån Radio-kvalitet till CD för sin windows mikrofon.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du glömde det viktigaste, att berätta vilket moderkort du har.

Felet finns spritt bland olika moderkortstillverkare. Men moderkortet är Gigabyte B460 AORUS PRO AC. Finns många kommentarer på nätet att det är Windows 10 som är orsaken.

Permalänk
Medlem

Har spelat in en video från min dator som visar hur det är:

https://www.youtube.com/watch?v=Yg23BVkWB0I

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freddang:

Har spelat in en video från min dator som visar hur det är:

https://www.youtube.com/watch?v=Yg23BVkWB0I

Problemet med en sån video är ju att du i princip gör en skärmdump med ljud så det är ju inte det som hörs och syns du spelar in utan det som borde höras och synas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet med en sån video är ju att du i princip gör en skärmdump med ljud så det är ju inte det som hörs och syns du spelar in utan det som borde höras och synas.

Knastret kommer ut i högtalarna. Ljuden inklusive knaster är det jag hör i högtalarna - identiskt med skärmdumpen.

Knastret orsakas därför inte av en störning när ljudet är på väg ut i högtalarna. Eftersom man kan fånga knastret med en skärmdump skapas det av datorn som en del av datorns skapade ljud vid uppspelning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freddang:

Knastret kommer ut i högtalarna. Ljuden inklusive knaster är det jag hör i högtalarna - identiskt med skärmdumpen.

Knastret orsakas därför inte av en störning när ljudet är på väg ut i högtalarna. Knastret skapas av datorn som en del av datorns skapade ljud vid uppspelning.

Videon du postade innehåller det som borde höras, det är alltså inte det du hör som hörs i den när någon annan spelar upp videon på annan hårdvara. Den går alltså inte att använda för att illustrera ditt problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Installera LatencyMon och läs hur det fungerar här.

Min erfarenhet av knaster i ljud är att det kan bero på att man har en för låg delay, alternativt att någonting höjer "lägsta nivån" på hur lågt ljudets delay klarar av att vara. Det kan tyvärr vara ett svårt problem att felsöka. LatencyMon kan eventuellt ge dig någonting att börja med, jag kör den just nu och det rapporterar som ett exempel att min dator inte verkar kunna hantera real-time audio vilket beror på att jag kör min dator på "Power saver" och den rekommenderar mig att kontrollera det.

Längre fram kan du eventuellt prova REAL men jag har noll erfarenhet av det själv. Kolla även i task manager om någonting ligger och äter upp CPU resurser i bakgrunden.

Edit: En tydlig skillnad syns enbart genom att sätta min power plan till "Balanced". Har du pillat med olika tweaks i windows eller BIOS av någon orsak? Har du en webbläsare öppen i bakgrunden med 321 tabs? Kör du många program i bakgrunden, exempelvis för att styra fläktar?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är relaterat, men jag kan berätta att min notebook (en Asus Zenbook Pro) har grova problem med sprak och dylikt när man spelar video, så typ Youtube osv. Det löser sig omgående om jag manuellt dödar en process som heter "Windows Audio Device Graph Isolation" i Task Manager. Sen fungerar det fint tills det att jag stänger ned maskinen i suspend mode (stänger locket). Felet kommer alltid tillbaka efter att den vaknar upp. Felet löser sig också om jag startar om maskinen, men det tar ju en massa tid..

Det här verkar ha dykt upp i samband med Windows 1904. Hade inga problem alls innan det, och jag har haft den sedan 2018 nångång. Kör 2004 nu och felet kvarstår. Alla drivers osv uppdaterade, ingenting hjälper.

Jag har inte lyckats hitta något som förklarar varför detta sker, eller vad som händer när processen startar om osv.. Jag gav upp och har lärt mig att leva med att få döda processen innan jag kollar på video. Den startar om av sig självt omgående, förresten, så du behöver inte vara orolig för nåt.

Det kan vara värt att testa, det tar ett par sekunder i task manager så vet du.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Vet inte om det är relaterat, men jag kan berätta att min notebook (en Asus Zenbook Pro) har grova problem med sprak och dylikt när man spelar video, så typ Youtube osv. Det löser sig omgående om jag manuellt dödar en process som heter "Windows Audio Device Graph Isolation" i Task Manager. Sen fungerar det fint tills det att jag stänger ned maskinen i suspend mode (stänger locket). Felet kommer alltid tillbaka efter att den vaknar upp. Felet löser sig också om jag startar om maskinen, men det tar ju en massa tid..

Det här verkar ha dykt upp i samband med Windows 1904. Hade inga problem alls innan det, och jag har haft den sedan 2018 nångång. Kör 2004 nu och felet kvarstår. Alla drivers osv uppdaterade, ingenting hjälper.

Jag har inte lyckats hitta något som förklarar varför detta sker, eller vad som händer när processen startar om osv.. Jag gav upp och har lärt mig att leva med att få döda processen innan jag kollar på video. Den startar om av sig självt omgående, förresten, så du behöver inte vara orolig för nåt.

Det kan vara värt att testa, det tar ett par sekunder i task manager så vet du.

Tack - jag provade, intressant är att när jag stänger av Windows Ljudenhetsgrafisolering i aktivitetshanteraren så försvinner den men startar samma sekund jag spelar upp ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddang:

Tack - jag provade, intressant är att när jag stänger av Windows Ljudenhetsgrafisolering i aktivitetshanteraren så försvinner den men startar samma sekund jag spelar upp ljud.

Ah, det blev ingen skillnad då? Värt ett försök iaf.

Japp, den autostartar så fort det ska spelas något ljud.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Ah, det blev ingen skillnad då? Värt ett försök iaf.

Japp, den autostartar så fort det ska spelas något ljud.

Nej, det blev ingen skillnad. Knastret är kvar.

Permalänk
Medlem

Gjorde en fresh install av Windows 10 (20H2) och knastret försvann inte.

Ett annat knaster som jag inte har nämnt är ett knaster som uppstår när man väcker datorn från strömsparläge.

Permalänk
Medlem

Provade på fyra bärbara datorer idag på Webhallen - på alla dessa fanns det likadant knaster som min dator har!

Permalänk
Medlem

Här är ett klipp som visar hur det knastrar:
https://www.youtube.com/watch?v=id4GCBw3K3U

Här är ett en skärmdump när jag kör LatencyMon:

Permalänk
Medlem

Det kanske är ljudkomponenterna på moderkortet som är av kass kvalite eller att dom drabbas av störningar av andra komponenter.

Gå till ljudforumet och sök eller fråga efter en bra DAC+förstärkare som du har utanför datorn.

Permalänk

Hade liknande knaster försökte med olika drivare och även ominstallation av Windows. Inget hjälpte, bytte från RCA till S/PDIF kabel ut från moderkortet och knastret försvann. Ger ju ingen skillnad med lurar men kanske en ledtråd om var man skall söka orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddang:

Ljudet knastrar när man gör som på filmen:
https://streamable.com/iozb2i

Eller som i den här filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=wVp-Lykp6gA

Ljudet knastrar/knäpper när man justerar volymen i Windows och drar slidern för volymen nere i aktivitetsfältet (då blir det knaster i ljudet som spelas upp av att man justerar volymen).

Knaster finns när justerar volymen i Groove Musik (mediaspelaren) samtidigt som man spelar en mp3-fil. Som på filmen:
https://streamable.com/6yn6xv

Knaster uppstår även när man spelar upp ljuden från Ändra ljud för händelser (Kontrollpanelen).

- Windows 10, version 20H2
- Uppdaterade drivrutiner för Realtek 6.0.8881.1, har även testat drivrutinen som kom före denna
- Analog utgång för ljud 3.5mm jack från moderkortet

Har googlat crackling sound windows 10 och funnit att många andra har samma fenomen.

Kan ni testa och se om det är samma för er?

Är det här felet på grund av mjukvaran eller defekt hårdvara?

Tack på förhand!

Beror antagligen på att den första är hörlrar och den andra är systemljud. Får samma i linux. Felet är att systemljud är kopplat till hdmi som för ofta går i viloläge. När jag ändrade från 5 sek efter uppspelning till 15 minuter försvann problemet. Annan utgång som inte är hdmi tar också bort problemet.

Lät lika för mig innan jag ändrade.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freddang:

Här är ett klipp som visar hur det knastrar:
https://www.youtube.com/watch?v=id4GCBw3K3U

Här är ett en skärmdump när jag kör LatencyMon:
https://i.postimg.cc/XGTq7282/Sk-rmklipp-latency-mon3.png

Kan du inte spela in ljudet som hörs via högtalarna för jag är nyfiken på hur det låter. Det går ju inte att höra några fel på annat sätt om man själv inte har samma fel via uppspelningen på sin dator.
Eller om du kan länka en video med en akustisk inspelning av problemet i stället för videos som spelar upp vad som borde ha spelats upp i stället för vad som verkligen hörs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Videon du postade innehåller det som borde höras, det är alltså inte det du hör som hörs i den när någon annan spelar upp videon på annan hårdvara. Den går alltså inte att använda för att illustrera ditt problem.

Jag hör att det inte låter helt OK, de finns ett "clipping" ljud, jag hör det via mina USB hörlurar på hans video.
Låter inte som windows vanliga ljud utan de har ett clipping/knasteraktigt ljud på hans Youtubevideo
Jag får exakt samma problem om jag kör Peace EQ på datorn, och drar upp PRE-AMP så det slår rött där nere, då är mitt ljud likadant som på hans Windows.

Kanske aktiverat något av dessa med någon av dessa 'enhancements' nedan?

eller fliken till höger Advanced så kanske den gått ned i kvalité där?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Knaster finns även på Ryzen system.

https://www.youtube.com/watch?v=b6jt__Ryo1s

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddang:

Ljudet knastrar när man gör som på filmen:
https://streamable.com/iozb2i

Eller som i den här filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=wVp-Lykp6gA

Ljudet knastrar/knäpper när man justerar volymen i Windows och drar slidern för volymen nere i aktivitetsfältet (då blir det knaster i ljudet som spelas upp av att man justerar volymen).

Knaster finns när justerar volymen i Groove Musik (mediaspelaren) samtidigt som man spelar en mp3-fil. Som på filmen:
https://streamable.com/6yn6xv

Knaster uppstår även när man spelar upp ljuden från Ändra ljud för händelser (Kontrollpanelen).

- Windows 10, version 20H2
- Uppdaterade drivrutiner för Realtek 6.0.8881.1, har även testat drivrutinen som kom före denna
- Analog utgång för ljud 3.5mm jack från moderkortet

Har googlat crackling sound windows 10 och funnit att många andra har samma fenomen.

Kan ni testa och se om det är samma för er?

Är det här felet på grund av mjukvaran eller defekt hårdvara?

Tack på förhand!

Välkommen till detta problem. Har själv samma problem. Har felsökts som en galning. Finns andra som har problem med.
Så som jag ser det och då som man hör.
Om vi säger så här. Man har två ljudfiler. Spelar den ena och tex om du då startar den andra ljudfilen så blir där ett litet knäpp.
Ett hastigt slut på fil nummer ett. Då händer detta.
Windows tål inte detta alls.
Sen om man använder EQ och andra förbättringar så hör man ju det mer. För ljudet förstärks då. (dB) Man uppfattar det mer.
Det är dessa övergångar som där blir ett knäpp. Avslut då. Inte början på nästa fil.

Sen då om man för ljudkontrollen på tex i webbläsaren fort fram och tillbaka. Om man lyssnar där noga så är där knaster.
Är lite olika här. Mycket i bland och mindre ibland eller inget som sen då där kommer efter en stund.
Här om man spelar upp äldre inspelningar tex Youtube. Kan man hitta riktigt illa ljud.

Detta problem om man kollar överallt. I spel tex när spelat håller på att starta och dessa Nvidia m.m reklam. Om där vinns då tex 4 olika. Så har jag en där den knastrar till när den går över till nästa Reklam.
Samma symtom som det andra jag skrev om.

Nä Windows tål inte snabba hastiga avslut längre och olika övergångar.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddang:

Precis detta har jag med.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Precis detta har jag med.

Tack för input. Man kan utesluta att det är trasig hårdvara. Såg vilken otrolig dator du har med X299 moderkort och CPU på 2066 socket!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddang:

Tack för input. Man kan utesluta att det är trasig hårdvara. Såg vilken otrolig dator du har med X299 moderkort och CPU på 2066 socket!

Ja sen var det bra att jag så dig skriva om det med. När det gäller felsökning och datorer är det svårt.
Av allt som jag har felsökt. Så är det Drivrutiner och Microsoft som bara kan ordna detta.
Vi är inte ensamma med detta problem.
Sen för mig som kör Creative. Brukar inte vara snabba att uppdatera sina driv. Men otroligt nog så kom där ny driv för några dagar sedan. Men allt är kvar. Men jag såg och tror att de försöker nu med något. Så i reg att de har lagt till SET_MX_BSIZE"=dword:00000008 och "HW_CTL_MX_BSIZE"=dword:00000008. Som ska motverka sådana problem om man ska tro andra som har samma problem. Men inte mig. Ju lägre denna siffra är ju sämre blir det. Jag har inte testat än. Men ska se om det blir bättre om jag ökar från 8 och upp.
Dina länkar du har. Spara dem till mig. Ta inte bort dem. För jag ska sända in info till både Creative och Microsoft. Jag har från andra personer med plus mig själv med inspelat. Med samma problem.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=fWFd4bJUOeo

Youtube klippet visar att när man justerar volymen för systemljud knastrar det. När man justerar volymen för högtalare knastar det inte. Har du på Sweclockers någon förklaring?