Tab S6 vs iPad Air ?

Permalänk

Tab S6 vs iPad Air ?

Fråga..

GALAXY TAB S6 eller Apple iPad Air (2020)?
Vilket är det bästa valet för en fotograf som vill fuxa med bilderna, samt använda pennan för art och redigering?

Får en känsla att Apples prylar är mer stabila? Någon som provat de båda? Några andra tips? Kör android mobil men känner att jag inte har någon koll på alla funktioner som ibland överlappar varandra på ostrukturerat sätt. Gillar Apple men har bara deras ATV i nuläget. 🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet av Samsungs platta men jag hade gått på iPad endast pga app-utbudet. Sen är iPad förstås dubbelt så dyr så det är en kostadsfråga. Däremot hade jag valt en begagnad iPad Pro 2018/2020 före en ny iPad Air 2020.

Permalänk

Om man är en professionell fotograf och har fotografering som yrke så känns iPad + Adobe som det rätta valet. Men ju mer budget man går så tycker jag att man får mer för pengar på Android.
Från min googlesökning så kostar Photoshop 240kr/mån till datorn och iPad, men kanske har man studentrabatt eller licens från företaget. https://www.adobe.com/se/products/photoshop.html

Permalänk
Medlem

Hur bra/dåliga är tillverkarna på att uppdatera plattor med Android?

@lillaankan_i_dammen
Det är väl snarare detta man köper om man vill ha PS?
https://www.adobe.com/se/creativecloud/photography.html

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Hur bra/dåliga är tillverkarna på att uppdatera plattor med Android?

@lillaankan_i_dammen
Det är väl snarare detta man köper om man vill ha PS?
https://www.adobe.com/se/creativecloud/photography.html

Det är helt klart trögare på uppdateringar på Android surfplattor och även om tillverkaren säger de ska uppdatera länge så får man ofta vänta.
Men Samsung skrev 4år nedanför, som jag tolkar artikeln så är det 3år android, sista året bara säkerhet
https://www.mobil.se/nyheter/samsung-lovar-fyra-ars-uppdateri...

I praktiken så använder de flesta surfplattan långt efter uppdateringar har slutat att kommit. Och det handlar mycket om sunt förnuft att då ej ladda hem vilken skit som helst eller besöka skumma sidor. Undra hur länge mjukvarorna kommer fungera? Säkerligen 10år, mobilt bankid kan dock såklart spärras tidigare.

Jag tyckte photoshopalternativen var samma, man får såklart gräva mer i det inför ett köp. Men köper man en sådan dyr mjukvara så rekommenderar jag en dyr platta till dem. Vad det finns för mjukvara för fotoredigering till android vet jag ej.
Men jag personligen hade fjärrstyrt min dator med Gimp från en Android. Orsak, absolut billigast och för mig enklast. Då jag kan Gimp bäst förutom photoshop. Men Photoshop är dyrt så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är helt klart trögare på uppdateringar på Android surfplattor och även om tillverkaren säger de ska uppdatera länge så får man ofta vänta.
Men Samsung skrev 4år nedanför, som jag tolkar artikeln så är det 3år android, sista året bara säkerhet
https://www.mobil.se/nyheter/samsung-lovar-fyra-ars-uppdateri...

Jo, det var lite därför jag ställde frågan. Att det är så är välkänt kring telefoner, men jag har dålig koll på, om än aningar, kring hur det är med surfplattorna. Skillnaden i när HTC tröttnade och när Apple tröttnade på min förra telefon respektive surplatta är rätt markant. Jag gillar inte iOS (heter väl iPadOS på plattorna numera), men detta går inte att komma ifrån.

Citat:

I praktiken så använder de flesta surfplattan långt efter uppdateringar har slutat att kommit. Och det handlar mycket om sunt förnuft att då ej ladda hem vilken skit som helst eller besöka skumma sidor. Undra hur länge mjukvarorna kommer fungera? Säkerligen 10år, mobilt bankid kan dock såklart spärras tidigare.

Så är det absolut, men det är ändå relevant. Apple har till och med släppt uppdateringar till min gamla slöa surfplatta, även efter att de släppt nyare huvudversioner.

Citat:

Jag tyckte photoshopalternativen var samma, man får såklart gräva mer i det inför ett köp. Men köper man en sådan dyr mjukvara så rekommenderar jag en dyr platta till dem. Vad det finns för mjukvara för fotoredigering till android vet jag ej.
Men jag personligen hade fjärrstyrt min dator med Gimp från en Android. Orsak, absolut billigast och för mig enklast. Då jag kan Gimp bäst förutom photoshop. Men Photoshop är dyrt så..

Priset är skillnaden, är väl en slogan. Och man får med Lightroom, så detta är nog det de flesta kör om de använder Adobe. Själv har jag Capture One Pro, men det är inte så relevant för surfplattor. Jag behöver förvisso ersätta mitt gamla CS6, som jag nog inte kan nyinstallera ens längre misstänker jag, men ett abonnemang helt knäppt när det mesta går via Capture One.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har kört en del med Galaxy Tab S7, och det är en väldigt trevlig tablet. Om inte Adobe har förändrat något på sistone finns dock inte det "fullfjädrade" Photoshop till Android. Lightroom finns däremot, och det fungerar bra. Så det beror lite på vilken typ av bildredigering som man är ute efter.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Jag ska både redigera bilder (men det mesta kommer jag nog göra på min stationära - tills jag "vant av mig"), men jag vill däremot kunna använda penna med lite konstnärligare program. Tyvärr har jag inte kollat utbudet på sådana program, mer än att jag testat det som fanns på en ipad hos MacForum.

Såg att Air har 120Hz uppdatering...eller om det var Pro?
Detta med förra gen pro mot dagens Air låter ändå intressant. Vad heter då den modellen? Kort och gott Ipad Pro 2019?

Läser vidare i allt bra ni skriver! Ha en bra kväll och kommande vecka!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av spacedebree:

Jag ska både redigera bilder (men det mesta kommer jag nog göra på min stationära - tills jag "vant av mig"), men jag vill däremot kunna använda penna med lite konstnärligare program. Tyvärr har jag inte kollat utbudet på sådana program, mer än att jag testat det som fanns på en ipad hos MacForum.

Såg att Air har 120Hz uppdatering...eller om det var Pro?
Detta med förra gen pro mot dagens Air låter ändå intressant. Vad heter då den modellen? Kort och gott Ipad Pro 2019?

Läser vidare i allt bra ni skriver! Ha en bra kväll och kommande vecka!

Jag är själv inte så stor på att rita/måla, men det finns en hel del olika appar för det till Android. Ibis Paint har jag sett rekommenderas tidigare: https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.ne.ibis.ibis...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hur bra/dåliga är tillverkarna på att uppdatera plattor med Android?

Apple är utan tvivel bättre på den biten, men frågan är hur viktigt det är numera med uppdateringar? På den gamla goda tiden såg man gigantiska förbättringar version till version, men numera verkar det mest handla om kosmetiska förändringar. Givetvis sker även förbättringar under huven, men inte alls på samma sätt som tidigare. Att sitta med Android 2.0 när 4.0 hade släppts kändes urgammalt, att idag sitta med Android 9 när 11 släppts är inga bekymmer.

Permalänk

För min del blev det en MBP Pro 13". Kanske blir en platta i framtiden, vem vet...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma