Permalänk

Dålig prestanda

Mina specs:
RTX MSI 3060 12GB TWIN FROZR
Kingstone 64gb 3600mhz CL 18 DDR4
i9 11900k 3,5 GHz 16mb
2 tb ssd
8 TB harddrive
NZXT Kraken x53 WaterCooling
Elgato Game Capture HD60 Pro
PSU 1000W
mina skärmar:
Predator G-Sync 0,5 ms 270Hz 32 4k
2x 27tum lenovo 60hz skärmar

Så jag hade innan en 27 tum 270 hz skärm som main skärm men fick en ny skärm som är 32 tum 4k och sedan dess har jag laggat och haft problem, ibland när jag tabbar in i spel så minimerar datorn alla andra program och så laggar ljudet så jag hör ingen i discord förens jag är helt ingame igen. Jag undrar om det kan vara så att denna skärmen helt enkelt är för maffig för mig 3060?
i task manager så ligger cpu ram och gpu på 55% avarage hela tiden när jag gamar så jag förstår inte hur det kan lagga

Permalänk
Medlem

Vad spelar du ?
Kör du window mode eller full screen ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjerre123321:

Mina specs:
RTX MSI 3060 12GB TWIN FROZR
Kingstone 64gb 3600mhz CL 18 DDR4
i9 11900k 3,5 GHz 16mb
2 tb ssd
8 TB harddrive
NZXT Kraken x53 WaterCooling
Elgato Game Capture HD60 Pro
PSU 1000W
mina skärmar:
Predator G-Sync 0,5 ms 270Hz 32 4k
2x 27tum lenovo 60hz skärmar

Så jag hade innan en 27 tum 270 hz skärm som main skärm men fick en ny skärm som är 32 tum 4k och sedan dess har jag laggat och haft problem, ibland när jag tabbar in i spel så minimerar datorn alla andra program och så laggar ljudet så jag hör ingen i discord förens jag är helt ingame igen. Jag undrar om det kan vara så att denna skärmen helt enkelt är för maffig för mig 3060?
i task manager så ligger cpu ram och gpu på 55% avarage hela tiden när jag gamar så jag förstår inte hur det kan lagga

55% gpu i 4K låter sjukt lite dock? Vad spelar du?

Permalänk

det spelar ingen roll det händer med båda, har prövat båda men inget bättre
värt att lägga till är att jag kunde innan ha till och med 2 spel igång samtidigt men nu kan jag knappt ha ett spel och webbläsare igång samtidigt

Permalänk

Använder inte 4k då det laggar alldeles för mycket jag bara nämnde att det var en 4k gaming monitor

Permalänk

Kör 1440p just nu då det är recommended av nvidia men har testat 1080p och det hjälper inte

Permalänk
Medlem

Har du instalerat chipset drivers ?

Permalänk

Är inte världens bästa på datorer men vad är chipset drivers?

Permalänk
Medlem

Också kallat moderkorts drivrutiner hittas antigen hos intel eller hos leverantören av moderkortet tex Asus, MSI, Gigabyte osv ...

Permalänk

Ja jag har senaste, fick det som tips av en kompis redan och det hjälpte inte

Permalänk

Jag undrar om det kan vara så att mitt 3060 inte pallar med 32 tums skärmen tillsammans med 2 sidoskärmar eller om det kan vara windows 11 som spökar

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande inte svarat på vad det är du spelar.

Permalänk

Missade helt frågan men jag Spelar gta v och hogwarts legacy för det mesta just nu och ibland så kör jag cod mw2

Permalänk
Medlem

Sedan att inte använda native resolution kan skapa problem om du tabbar till windows för då ska den byta upplösning så testa med 4k i alla fall och se om det funkar.

Permalänk

men jag har testat det och det laggar datorn ordentligt, har satt i nvidia kontrollpanelen och inne i spelen så att allt ska köra 1440p även testat 1080p men problemet förkommer mer eller mindre på alla resolutions

Permalänk
Medlem

Har du testat windowmode borderless i 4k ?

Permalänk
Medlem

Vilka spel spelar du ? stänger du av anti-aliasing ? Det brukar vara en prestanda dödare av rang när man ligger på gränsen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Det skulle även kunna bero på att HDR buggar - testa stänga av HDR i windows

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

exim: ja har testat windowed mode, windowed borderless och fullscreen men problemet kvarstår (har även testat detta i alla olika res)
otto jag har alltid stängt av anti-aliasing och spelar hogwarts legacy, gta och cod ibland

Permalänk

HDR har jag testat stänga av men hjälper inte

Permalänk
Medlem

på Hogwarts Legacy du kör 1440 p ? High och med DLSS quality ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Asså grejen är att datorn fps laggar inte det är att alla andra program fryser/stängs ner när jag spelar och ljudet försvinner i discord ibland

Permalänk

Kopplade ur min 32 tums skärm och problemet kvarstod.. så något i datorn gör att alla applikationer fryser och laggar när jag startar/tabbar in i spel