Grafikkort som passar Mag x570 tomahawk wifi

Permalänk

Grafikkort som passar Mag x570 tomahawk wifi

Jag behöver hjälp att hitta ett grafikkort som passar till mitt moderkort (Mag x570 tomahawk wifi)

*Rubrik förtydligad* /Vzano, Mod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel200401:

Jag behöver hjälp att hitta ett grafikkort som passar till mitt moderkort (Mag x570 tomahawk wifi)

Alla moderkort har en PCIe-plats och alla grafikkort har en PCIe anslutning. Bara välja och vraka.

Permalänk

ja jag köpte ett 3060 men det funkade inte har 12 anslutnigar pcie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel200401:

ja jag köpte ett 3060 men det funkade inte har 12 anslutnigar pcie

"12 anslutningar pcie" - känns som att du blandar ihop olika begrepp här. Kan du länka produkten du köpt?

Permalänk
Skrivet av tonii:

"12 anslutningar pcie" - känns som att du blandar ihop olika begrepp här. Kan du länka produkten du köpt?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Medlem

Som @dlq84 sa, så skall alla moderna grafikkort fungera. Så länge kortet passar i uttaget på moderkortet så skall det inte vara några problem där.
Bottnar kortet ordentligt i uttaget på moderkortet?
Har du anslutit kablarna från nätaggregatet som behövs för att driva det?

Du får svara lite mer utförligt varför det inte fungera, lägg gärna till mer information om datorn när du svarar också, så blir det mycket lättare för oss andra att kunna ge bättre svar till dig.

Skrivet av Daniel200401:

ja jag köpte ett 3060 men det funkade inte har 12 anslutnigar pcie

Vad jag kan se så har du 4 PCI-e uttag på moderkortet, varav 2 där grafikkortet skall passa i. Lämpligen sätter du grafikkortet i det "silvriga" uttaget så får du bäst prestanda.
Sedan hittar du en Kabel från nätaggregatet som har en 8-pinnars ända som det brukar stå PCI-e på och sätter i grafikkortet.
Så skall det fungera (om nu inte kortet mod förmodan är dött).

Permalänk
Medlem

Hur är grafikkortet monterat? Råkar inte vara som så att du har en 3.0 raiser (att grafikkortet kopplas in i moderkortet med en adapter)?

I sånt fall är problemet att du måste montera grafikkortet utan raiser och ändra till pci-e 3.0 manuellt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av loefet:

Som @dlq84 sa, så skall alla moderna grafikkort fungera. Så länge kortet passar i uttaget på moderkortet så skall det inte vara några problem där.
Bottnar kortet ordentligt i uttaget på moderkortet?
Har du anslutit kablarna från nätaggregatet som behövs för att driva det?

Du får svara lite mer utförligt varför det inte fungera, lägg gärna till mer information om datorn när du svarar också, så blir det mycket lättare för oss andra att kunna ge bättre svar till dig.

Vad jag kan se så har du 4 PCI-e uttag på moderkortet, varav 2 där grafikkortet skall passa i. Lämpligen sätter du grafikkortet i det "silvriga" uttaget så får du bäst prestanda.
Sedan hittar du en Kabel från nätaggregatet som har en 8-pinnars ända som det brukar stå PCI-e på och sätter i grafikkortet.
Så skall det fungera (om nu inte kortet mod förmodan är dött).

Jag har 2st 4PCI-e uttag och har testat båda tvbå men ingen av dem funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel200401:

Jag har 2st 4PCI-e uttag och har testat båda tvbå men ingen av dem funkar.

Du menar på moderkortet?

Har du sett till att kortet är strömmatat också?

Här måste det sitta en passande kabel som kommer från nätaggregatet också.
Gör det inte det så kommer kortet inte att fungera.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Du menar på moderkortet?

Har du sett till att kortet är strömmatat också?
<Uppladdad bildlänk>
Här måste det sitta en passande kabel som kommer från nätaggregatet också.
Gör det inte det så kommer kortet inte att fungera.

Grafikkortet på ström. Min skärm startar ibland men inte hela tiden dom blir svarta ibland. Men när jag väll är inne på datorn så funka allt ända problemet var att jag låg på 10fps i cs osv.

Permalänk
Skrivet av Daniel200401:

Grafikkortet på ström. Min skärm startar ibland men inte hela tiden dom blir svarta ibland. Men när jag väll är inne på datorn så funka allt ända problemet var att jag låg på 10fps i cs osv.

Jag har 2st pci-e sladdar 1 lite längre som sitter ihop med den första men det borde inte spela någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel200401:

Grafikkortet på ström. Min skärm startar ibland men inte hela tiden dom blir svarta ibland. Men när jag väll är inne på datorn så funka allt ända problemet var att jag låg på 10fps i cs osv.

Har du kopplat kabeln till skärmen till grafikkortet? Så att den inte sitter i moderkortets uttag?
Har du även installerat passande drivrutiner ordentligt?

Tyvärr är det väldigt mycket gissande från oss, då du tyvärr inte ger så mycket information att utgå ifrån.
Fram till detta inlägget så var jag i alla fall under intryck att du inte ens hade fått igång grafikkortet.

Ju mer information du kan ge os om datorn, komponenter, fel som uppstår, vad du har gjort, etc. ju lättare blir det för oss att kunna hjälpa dig. Har du svårt att uttrycka dig i ord så använd bilder för att visa.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Har du kopplat kabeln till skärmen till grafikkortet? Så att den inte sitter i moderkortets uttag?
Har du även installerat passande drivrutiner ordentligt?

Tyvärr är det väldigt mycket gissande från oss, då du tyvärr inte ger så mycket information att utgå ifrån.
Fram till detta inlägget så var jag i alla fall under intryck att du inte ens hade fått igång grafikkortet.

Ju mer information du kan ge os om datorn, komponenter, fel som uppstår, vad du har gjort, etc. ju lättare blir det för oss att kunna hjälpa dig. Har du svårt att uttrycka dig i ord så använd bilder för att visa.

Ja alltså allt har ström grafikkortet oxå. Jag har 2hdmi sladdar en av dem är i modernortet och den andra i grafikkortet. Just nu kan jag inte se eller något om jag fått in rätt drivrutiner ännu eftersom skärmen är svart. Jag har som cpu AMD Ryzen 5 5600x och moderkort mag x570 tomahawk.

Permalänk
Skrivet av Daniel200401:

Ja alltså allt har ström grafikkortet oxå. Jag har 2hdmi sladdar en av dem är i modernortet och den andra i grafikkortet. Just nu kan jag inte se eller något om jag fått in rätt drivrutiner ännu eftersom skärmen är svart. Jag har som cpu AMD Ryzen 5 5600x och moderkort mag x570 tomahawk.

https://www.webhallen.com/se/product/332534-Palit-GeForce-RTX...

Detta kort har jag nu, jag har ett gammalt msi 1050 och det 1050 funkar fint.

Permalänk
Skrivet av Daniel200401:

https://www.webhallen.com/se/product/332534-Palit-GeForce-RTX...

Detta kort har jag nu, jag har ett gammalt msi 1050 och det 1050 funkar fint.

Permalänk
Permalänk
Medlem

WOW, nu snackar vi. Tackar!!

Du kan ta bort HDMI kabeln mellan moderkortet och grafikkortet, den CPUn har ingen intern grafik, så den kabeln är onödig.

Har du testat det som @norrby89 skrev:

Skrivet av norrby89:

Hur är grafikkortet monterat? Råkar inte vara som så att du har en 3.0 raiser (att grafikkortet kopplas in i moderkortet med en adapter)?

I sånt fall är problemet att du måste montera grafikkortet utan raiser och ändra till pci-e 3.0 manuellt.

Testa att sätta grafikkortet direkt i moderkortet istället, kan ju vara att riserkabeln inte passar med din kombination av moderkort och grafikkort.

Permalänk
Skrivet av loefet:

WOW, nu snackar vi. Tackar!!

Du kan ta bort HDMI kabeln mellan moderkortet och grafikkortet, den CPUn har ingen intern grafik, så den kabeln är onödig.

Har du testat det som @norrby89 skrev: Testa att sätta grafikkortet direkt i moderkortet istället, kan ju vara att riserkabeln inte passar med din kombination av moderkort och grafikkort.

Ja asså datorn är på osv just nu och skärmen fungerar osv. Ska testa det han sa.

Permalänk
Skrivet av loefet:

WOW, nu snackar vi. Tackar!!

Du kan ta bort HDMI kabeln mellan moderkortet och grafikkortet, den CPUn har ingen intern grafik, så den kabeln är onödig.

Har du testat det som @norrby89 skrev: Testa att sätta grafikkortet direkt i moderkortet istället, kan ju vara att riserkabeln inte passar med din kombination av moderkort och grafikkort.

Blev för trångt att sätta grafikkortet i moderkortet manuellt istället.

Permalänk
Permalänk
Permalänk

allt fungerar som vanligt med mitt gammla grafikkort.

Permalänk

Såhär ser det ut med det gammla

Permalänk

är det ens värt att ha detta grafikkort eller borde jag skaffa ett annat 3060? https://www.webhallen.com/se/product/332534-Palit-GeForce-RTX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel200401:

är det ens värt att ha detta grafikkort eller borde jag skaffa ett annat 3060? https://www.webhallen.com/se/product/332534-Palit-GeForce-RTX...

Med ditt gamla grafikkort i datorn gå in i bios och ändra pci-e porten till 3.0 problemet med nya kortet är att både kortet och ditt moderkort/cpu har stöd för pci-e 4.0 men adaptern du har grafikkortet i är bara 3.0

Gör du inte det så kommer alla nyare kort ge samma fel med den adaptern du har

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Då skall vi se:

Du har senaste Nvidia installerat, bra.

Skrivet av Daniel200401:

Blev för trångt att sätta grafikkortet i moderkortet manuellt istället.

Vad är det som är i vägen? Det enda jag ser som du behöver ta bort är PCI-e riserkabeln som du får ta ut och sedan skall du kunna sätta grafikkortet rakt i slotten på moderkortet.
Felmeddelandet säger att den använder Windows inbyggda, dåligt.

CPU-z ser väl normalt ut, men skulle varit intressant att se "Graphics" fliken också, så man ser att den detekterar grafikkortet.
Sedan så har du ju möjlighet att uppgradera BIOS ifall du vill, den som finns på moderkortet är från 2020, medans den nyaste släpptes för någon vecka sedan, kan finnas många förbättringar från som är på versionen på moderkortet.

Gamla grafikkortet är PCI-e 3.0 medans nya är PCI-e 4.0, så om det är riserkabelns fel så är det inte konstigt, därav önskan att testa direkt i moderkortet. Alternativt prova vad @norrby89 skrev ovan.

Kommer antagligen att fungera exakt lika bra som det du har, då ända skillnaden mellan dem är klistermärket på fläktarna och lådan skulle jag tro. Palit, Gainward och KFA2 är samma företag mer eller mindre.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Då skall vi se:

Du har senaste Nvidia installerat, bra.
Vad är det som är i vägen? Det enda jag ser som du behöver ta bort är PCI-e riserkabeln som du får ta ut och sedan skall du kunna sätta grafikkortet rakt i slotten på moderkortet.
Felmeddelandet säger att den använder Windows inbyggda, dåligt.

CPU-z ser väl normalt ut, men skulle varit intressant att se "Graphics" fliken också, så man ser att den detekterar grafikkortet.
Sedan så har du ju möjlighet att uppgradera BIOS ifall du vill, den som finns på moderkortet är från 2020, medans den nyaste släpptes för någon vecka sedan, kan finnas många förbättringar från som är på versionen på moderkortet.

Gamla grafikkortet är PCI-e 3.0 medans nya är PCI-e 4.0, så om det är riserkabelns fel så är det inte konstigt, därav önskan att testa direkt i moderkortet. Alternativt prova vad @norrby89 skrev ovan.

Kommer antagligen att fungera exakt lika bra som det du har, då ända skillnaden mellan dem är klistermärket på fläktarna och lådan skulle jag tro. Palit, Gainward och KFA2 är samma företag mer eller mindre.

Permalänk

tack för hjälpen allt funkar bra nu när jag kopplade in grafikkortet i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Var ju grymt att höra, så boven i dramat var alltså riserkabeln. Skönt att del löste sig för dig!!