Permalänk
Medlem

Cpu eller gpu bekymmer

Hej.

Jag har nyligen bytt ut mitt 3080 mot ett 4090 och hade inga som helst problem i 2 månaders tid. Nu har jag dock märkt av att min PC svarar inte när jag trycker på start knappen i windows för att få upp sina appar. Detta händer inte hela tiden utan mestadels när jag snabbt tar upp olika program eller spelar TFT (league of legends). Då hänger spelet upp sig och Windows slutar att svara, men jag kan fortfarande tabba ut och trycka på saker men inget svarar, efter 10-15sekunder är allt tillbaka till normalt igen.

Dock så fungerar b4b och halo utan några som helst problem, inga stutters/lag/freezes/fps drops.
Men när jag spelar på steam så har jag fps drops i 5 sekunder sen går tillbaka till normalt vilket händer ett par gånger under en spel session. Kollade även aktivitetshanteraren där jag ser att mitt grafikkort dippar från 60-90% till 30-0% och cpun från 20-35% - 60-85% när dessa fps drops inträffar. Jag trodde först det var mitt grafikkort som spökar, men det känns mer som att det är cpun då allt fungerar som det ska med bild, utan det är bara bekymmer med i vissa fall öppna appar eller start knappen och windows slutar svara. Inget om frusen skärm, artificiella bilder eller liknande.

Mina hårddiskar är felfria enligt windows och jag har gjort en sfc /scannow samt installerat om windows och reperation utav hårddiskar. Min C: disk behövdes en reperation, men inget som hjälpte problemen. Min Hårddisk C: har några år på nacken medans mitt 4090 är nytt och i5-13600k är 7 månader gammalt. Jag har en grizzly pressure plate på min cpu och skruvarna är inte helt spända, men också inte för löst. Märkte även att min cpu har fått fläckar på backsidan som min andra cpu inte hade efter 3 års användning. Jag överklockar inte då jag har ett B kort från asus.

Jag har även testat byta ut ram minnen, men problemen var fortfarande kvar.

Mina grader ligger på 60-70c cpu under spelsessioner och 60-74c gpu.

Spelar på Alienware AW3432DWF (MB104)
andra skräm Asus pg279q (Gammal)

Asus tuf 4090 (2 månader gammalt)
i5-13600k (7 månader gammalt)
Corsair vengeance 3600mhz DDR4 (1 månad gammal)
Asus b660-a gaming wifi d4 (7 månader gammalt)
Corsair PSU 850 gold - (Ett par år gammalt)
Nvme samsung 970 1tb (Spel)
m.2 samsung 860 qvo 1tb (Windows)
Vattenkylning
phanteks eclipse p500a D-rgb (med nya intake fläktar från be quiet)

Spelen jag har testat är

Back 4 blood (gamepass)
Halo infinite (gamepass)
Callisto protocoll (steam)
Phasmophobia (steam)
TFT (riot client)

Hoppas ni kan hjälpa mig lösa detta bekymmer.
Tack på förhand.

mvh
Snefot

Permalänk
Medlem

Kör du några andra program samtidigt ? Discord? MSI Afterburner? jag upplever ofta att det är problem med tredjeparts program när dessa fel inträffar-. Jag själv hade problem med Logitech G hub och Discord som skapade dessa problem.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Kör igång Prime95 och testa din CPU ett par timmar för att se om det är den som strular. Annars kör igång ett GPU test med t.ex. Final Fantasy XV benchmark och låt den loopa ett par timmar. Windows är inte bäst på att kontrollera om disk är ok eller inte, testa med t.ex. HD Sentinel eller HDTune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Kör du några andra program samtidigt ? Discord? MSI Afterburner? jag upplever ofta att det är problem med tredjeparts program när dessa fel inträffar-. Jag själv hade problem med Logitech G hub och Discord som skapade dessa problem.

Jag har EPOS gaming suite, Discord, Logitech g hub, Icue, samsung magician och mitt ljudkort som bakgrundsprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Kör igång Prime95 och testa din CPU ett par timmar för att se om det är den som strular. Annars kör igång ett GPU test med t.ex. Final Fantasy XV benchmark och låt den loopa ett par timmar. Windows är inte bäst på att kontrollera om disk är ok eller inte, testa med t.ex. HD Sentinel eller HDTune.

Testade heaven benchmark för GPU:n i 15 minuter utan problem, men ska testa dessa metoder också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneFot:

Jag har EPOS gaming suite, Discord, Logitech g hub, Icue, samsung magician och mitt ljudkort som bakgrundsprocess.

prova isf att gå in i logitech G hub och stänga av att din mus/tangentbord ej ska synka ljuset efter spelet du spelar samt gå in under appar och spel (också i logitech ghub setting) och avaktivera integrationen med discord. Det var det som skapade stutters för mig. Nu kör jag inte icue men det är ju också ö-känt problem. Googlea icue stater så får du nog upp en hel del.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

prova isf att gå in i logitech G hub och stänga av att din mus/tangentbord ej ska synka ljuset efter spelet du spelar samt gå in under appar och spel (också i logitech ghub setting) och avaktivera integrationen med discord. Det var det som skapade stutters för mig. Nu kör jag inte icue men det är ju också ö-känt problem. Googlea icue stater så får du nog upp en hel del.

Ska kolla på detta, tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneFot:

Testade heaven benchmark för GPU:n i 15 minuter utan problem, men ska testa dessa metoder också!

15 min är för kort tid, du behöver troligen minst 3-5h.

Permalänk
Medlem

Testade runt lite och med hjälp utav "ibland" och ominstallation på steam så har jag inga bekymmer än så länge. Trodde först att min pressure plate var för hårt skruvad, men det var inte fallet. Allt går bra än så länge, tack så mycket för hjälpen!

Mvh
Snefot