Permalänk
Medlem

Val av gimbal

Tjenix!

Vänder mig till er som har koll på området, då jag är ute efter en gimbal till min spegellösa systemkamera som jag tänkte ha med mig på mina kommande resor.

Har kikat på DJI RS 3 Mini och Zhiyun Weebill S, och jag är medveten om att förstnämnda är från i år och andra från 2019.
Men ålder spelar egentligen ingen roll, däremot spelar komfort och användarvänligheten större roll. Apparna kan man diskutera om också, där DJI har gjort appen öppen för att lära känna menyn medan Zhiyun kräver en produkt innan man får se menyn.

Jag har en rätt så sträng budget och vill inte välja mellan andra utöver dessa två modeller, så om ni kan rekommendera vilkendera ni skulle välja och varför så vore det mycket uppskattat!?

Tack på förhand!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av gimbal men har noll koll på vad som finns på marknaden och vad som är bra eller inte. Det man kan göra är att beta av en massa tester på YouTube och därifrån försöka bestämma sig för vilken man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag är också intresserad av gimbal men har noll koll på vad som finns på marknaden och vad som är bra eller inte. Det man kan göra är att beta av en massa tester på YouTube och därifrån försöka bestämma sig för vilken man vill ha.

Har gjort lite efterforskning mellan dom här två alternativen och fick då reda på att Weebill S kräver ombalancering om man tar loss kameran en stund och fotar för hands och sedan stoppar tillbaka den, medan RS 3 Minin kräver inget sådant för samma sak. Det är något som får mig att luta mer mot en RS 3 Mini över Weebill S, då jag vill inte vara där i stundens hetta och försöka balansera om gimbalen bara för att det "krävs" och förlora en massa tid och även missa chansen att fota/filma något.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Jag har fått nöja mig med GoPro och DJI än så länge, även om jag har en äldre DSLR som jag mest använder för att ta foto. Kvaliten blir så mycket bättre med APS-C

Att filma är dock ett problem, jag har själv upptäckt att stabilisering är det absolut viktigaste men även mobilitet. DSLR funkar bra med gimbal etc när man ska göra planerade saker men det är svårt släpa med sig den över allt. Tidigare var det även problem filma med dessa kameror då auto-fokus systemet var för uselt men så är det inte numera dock är en del kameror stora. Lägger man sedan till en gimbal så är man inte direkt mobil längre jämfört med hur smidig en smartphone eller GoPro är som man bara kan stoppa ner i fickan.

Permalänk
Medlem

Jag personligen väljer min spegellösa systemkamera före en GoPro för den enkla anledningen då jag får en någorlunda "rätt" bild, inte bara att den är per automatik rak utan även för att man ska kunna se något. GoPro med dess fisheye-optik, som efter lite tweak går att göra rak, gör den ändå för vidvinkelt för min smak.

MILC (som spegellösa kallas för) kan man även zooma med, och där kommer just gimbalens roll bra in. Hittar man softspot för dem, även med zoomobjektiv, så kan man lugnt ha vidvinkelt eller zoom igång utan att man behöver ombalansera något. Onödigt att köpa ytterligare en kamera, så som en GoPro, bara för att kunna filma när man har ett redigt system sen innan.

En annan anledning varför en gimbal är riktigt bra att ha är om man vill göra panoraman eller timelapse med lite rörelse. Visst, det går att göra panorama för hands, men hur smidigt är det inte att låta gimbalen göra jobbet åt en!? Statiska timelapsevideon är tråkiga i längden då kameran står still medan motivet rör på sig, medan en gimbals lilla rörelse gör en sekvens till levande.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Det är klart en DSLR är mycket bättre än GoPro, jag använder också en sådan om det finns möjlighet eller tillfälle. Jag har dock märkt med tiden att jag behöver mer mobila prylar för att kunna fånga bilder och video om det ges tillfälle och när det inte går att planera själva filmandet eller vad man ska göra.

Jag ska dock uppgradera min usla Samsung till en Sony men mitt primära användningsområde för APS-C är att fotografera. Filma är något jag får ta längre fram, det är viktigare för mig att lära mig mer hur man gör, leka med videoredigering osv innan jag väljer att investera i en dyr kamera för det blir inte så ofta att jag fotar eller filmar. Har haft brist på tid och annat strul så det har inte blivit av. En gimbal även till en sämre kamera är mera värt än att man har en värsting kamera, speciellt om man ska göra mycket video. Jag avskyr skakig video även om kvaliten på video kan vara sämre eftersom man kanske har en sämre kamera så är en stabil video fortfarande guld värt.

Lite som att använda en gimbal till en smartphone om man filmar lite med den eller andra saker för att posta till sociala medier (något jag inte gör). Stabil video är grymt viktigt anser jag.