Permalänk
Medlem

Moderkort: ITX vs mATX (vs ATX)

Tjena!

Vad är egentligen skillnaden på ITX och mATX (och ATX) förutom storleken och antalet platser för RAM, PCIE & M.2? Har större moderkort bättre strömförsörjning, bättre kylning eller något annat som inte framgår när man jämför moderkorten?

Kan man lika gärna trycka in ett ITX-moderkort i ett ATX-chassi om man inte har behov av fler PCIE- eller RAM-platser?

Permalänk
Medlem

Ja kolla bara att alla distanser sitter rätt och nya ATX chassi brukar ha ITX stöd. ITX moderkort brukar vara speciellt framtagna för mindre lådar för att få mindre lådvolym på chassit. Om det är samma chipset så brukar ITX vara dyrare. Det går bra se bara till att allt lirar tillsammans.

*Skillnanden brukar vara bland annat färre Pci platser,sata och mindre plats för kylare. Matx brukar vara en kompromiss melland MITX och ATX, tror du skall leta efter Matx då dem är billigare.

ITX kommer du också ha lättare att sälja inom snar framtid ( folk vill gärna ha dem till mindre datorer osv)

Överklockning beror på vilket segment, ITX brukar vara bättre på överklockning på ramm då det endast brukar finnas 2 st.

I eldrift skulle jag säga ITX slår ATX då det är färre saker att använda speciellt i IDLE.

Mitt tips är att kolla moderkort review på nätet, det kan vara några som har dåligt VRM osv och då gäller det alla formfaktorer.

la till
Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tjena!

Vad är egentligen skillnaden på ITX och mATX (och ATX) förutom storleken och antalet platser för RAM, PCIE & M.2? Har större moderkort bättre strömförsörjning, bättre kylning eller något annat som inte framgår när man jämför moderkorten?

Kan man lika gärna trycka in ett ITX-moderkort i ett ATX-chassi om man inte har behov av fler PCIE- eller RAM-platser?

Nja det är ju mest det du nämde. Gällande det andra spelar det ju roll från moderkort till moderkort, och inte på storleken/formfaktorn
Men itx brukar vara dyrare så bara dumt. mAtx är oftast billigast. Tänk på att storleken kan betyda att alla kylare och grafikkort inte passar, samt färre fläktanslutningar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Tack!

Skrivet av rwkk:

[...] Tänk på att storleken kan betyda att alla kylare och grafikkort inte passar, samt färre fläktanslutningar också

Ja juste det tänkte jag inte på, bra info!

Låter på er som att ITX/ATX-versionerna av samma moderkort är lika bra eftersom de har samma VRM. Förutom det uppenbara då, priset och storleken/platserna.

T.ex. Asus B650E-F vs B650E-I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ja juste det tänkte jag inte på, bra info!

Finns även par andra saker, som t.ex färre usb, ljuduttag, sata och annat du kan se på spec lista

Permalänk
Medlem

Nu bumpar jag tråden lite.

Håller på att bygga ny dator och ville egentligen ha matx men fick blir "full atx" istället.
Konstigt nog ligger matx av någon sjuk anledning väldigt högt i pris i jämförelse, brukade det inte vara tvärt om förut ?