SmokeClockers - Eller, hur man röker sin föda

Permalänk
Medlem

SmokeClockers - Eller, hur man röker sin föda

Nu snackar vi slltså inte de där illaluktande pinnarna, eller hippa elektroniska leksakerna, som man stoppar i foderluckan.

Här skyfflas förädlade godsaker 🥰

Är det fler där ute som på ett eller annat vis röker kött/fisk/fågel/ost/skaldjur/grönsaker etc. o.dyl?

För egen del köpte jag mig en Bradley-rök och har främst rökt regnbåge och öring som jag fiskat upp.

Men då puckarna är dyra så har jag nyligen införskaffat en typ Dymbox/Mustang ish. Förra helgen körde jag fläskkarré, fläsklägg och tjocka revben med riktigt gott resultat.

Började smida planer på att bygga en själv, men den skulle bli på tok för tung iom jag vill ha den isolerad och flyttbar.

Så nu börjar jag fundera på att modda Bradleyn istället. Vi får se…

Så, hur ser det ut hos er?

Permalänk
Medlem

Håller på och trixa med Bradleyn.
Första bilden är hur skåpet ser ut i original.
Puckarna läggs i ett magasin och matas sedan fram var 20’e minut till ett värmeelement där de förbränns. Går alltså inte att styra hur länge de bränns innan en ny matas fram.

Andra bilden är från när jag testkörde den nya rökgeneratorn, som fylls med flis och tänds på i botten.
I trälådan ligger en luftpump från akvarium som trycker igenom luft. Där ligger även en extern styrning av original 500W-elementet.

Röken ventileras ut via ett spjäll i toppen, vilket gör att regn och snö faller rätt in.
Så jag monterade helt sonika ett regnskydd över.
För att bli av med slangen mellan rökgeneratorn och skåpet monterade jag vanliga ELFA-konsoler på skåpet och ställde rökgeneratorn på. Den har nu en liten lutning så att den tjära som bildas rinner ut i en liten skål.
Trälådan skruvades fast på ryggen av skåpet och skruvade sedan fast en gummimatta som skydd.

Nu väntar jag bara på en ny värmare på 2kW, så blir det rökning av 2,5kg fläskkarré samt en kalvstek i helgen.

Permalänk
Medlem

Det här är original värmelement på 500W.
När det blir svalare så orkar det inte hålla temperaturen , samt att det tar tid att få upp den 😅

Istället blev det en 2kW, hyfsat bättre drag 👍🏻

Elementet regleras via temperaturstyrt relä, vilket placerades i en låda på ryggen av rökskåpet, ihop med akvariepumpen.

Detta funkade över förväntan och här är resultatet av dagens övning, en magisk kalvstek och lite karré som nu ska vaccas och sedan skivas upp i veckan.
Nästa helg ska jag röka 3st regnbågar.

Permalänk
Medlem

Tror inte att kalvsteken överlever kvällen, Sonic verkar också sugen på den…
Den blev verkligen magisk 🥰

Permalänk
Medlem

Imorgon blir det att röka på lite 😆

3,5kg fläskkarré och en liten bit dovhjort har legat i 8% saltlag under veckan. Nu blir det att torka upp i kylskåpet under natten innan rökning imorgon.

Blir även premiär för nya termometerarna.