Koppla gaminglaptop med extern skärm.

Permalänk

Koppla gaminglaptop med extern skärm.

Kort fråga idrån någon som är lite färsk i intresset för gaming datorer och dess komponenter så ha översende

Jag har köpt en extern gamingskärm till min son i julklapp som jag ska samkoppla med hans gaming lapptopp.
Jag har redan kollat över att specsen på dom båda enheterna är bra kompatibla och kommer funka bra tillsammans.
Jag har dock lite svårrt att bli klok på hurvida jag behöver ngn form av omkoplare för att få ut maximal prestanda i överföringen eller om det helt enkelt bör räcka med Hdmi/displayport kabel för att få en fullgod levenas i kvalite mellan enheterna.
Ngn som kan slänga in lite input och även i sådant fall tipps vilken omkoplings enhet jag bör gå efter.?
Gamingen kommer göras i 1080p format och laptoppen är en 144hz ips och externa skärmen en 164 hz ips.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad skulle en omkopplare bidra med ?
Skaffa en passande kabel som är certifierad för den bandbredd du behöver, välj helst en aoc kabel så blir det minst strul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om både laptopen och skärmen har DisplayPort så brukar en vanlig DisplayPort-kabel vara den bästa lösningen, och troligtvis följer det med en sån till skärmen. Annars kan det bli lite mer komplicerat, vill man t.ex. köra adaptiv synkronisering så kanske det inte fungerar med HDMI, och om laptopen har USB-C med möjlighet att mata ut bild så kan man behöva en adapter till t.ex. DisplayPort. Men om du talar om vad det är för hårdvara det faktiskt rör sig om så kan vi ge mer specifika tips.

AOC-kabel skulle jag för övrigt inte rekommendera annat än om ni behöver längre kabel än de vanliga 2-3m, det är bara onödigt vid såna avstånd och det lär bli svårt att ens hitta en sån kabel som är kortare än 5m.

Permalänk

Tack för svaren , displayport både på laptop och skärmen och dsiplay kabel är fixad så då tolkar jag som att jag är i hamn och bör kunna få bra prestamda mellan burk och skörm utan ngt extra i den ekvationen.