Osäker vilka Ram-minnen jag ska uppgradera till

Permalänk

Osäker vilka Ram-minnen jag ska uppgradera till

Har ett 8gb kingston ram nu, kan jag köpa ett 16gb och går det att använda samtidigt som det jag har?

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Har ett 8gb kingston ram nu, kan jag köpa ett 16gb och går det att använda samtidigt som det jag har?

Antagligen men utan att veta vad det är du ska sätta minnet i går det inte svara säkert.

Permalänk
Medlem

Tänk på minnesbussen och timings, om ditt nuvarande minne är långsammare än det du köper så kommer det nya köras lika långsamt. Du kan lättast använda CPU-Z eller Speccy för att ta reda mer på ditt minne så du kan köpa ett med identisk specifikation, jag rekommenderar också att använda ett ESD-armband.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Ohem:

Tänk på minnesbussen och timings, om ditt nuvarande minne är långsammare än det du köper så kommer det nya köras lika långsamt. Du kan lättast använda CPU-Z eller Speccy för att ta reda mer på ditt minne så du kan köpa ett med identisk specifikation, jag rekommenderar också att använda ett ESD-armband.

Det minnet jag har nu har 2666mhz
Är det värt att köpa 16gb 3200mhz eller 3600mhz?

Permalänk
Medlem

Har vart med om stickor som inte funkat med varandra eller betett sig märkligt.
Jag skulle köpt ett nytt kit och sålt de befintliga.

Jag skulle dessutom kört med två stickor och inte en, vad använder du det till?

Mer minne är oftast bättre än snabbare minne om det rör sig om en applikation där det mängden ram är viktigt.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Skrivet av lillfluff:

Det minnet jag har nu har 2666mhz
Är det värt att köpa 16gb 3200mhz eller 3600mhz?

om du tar ur den gamla så kan det va värt det.

annars så kommer den nya köras i samma hastighet och timings som det långsamaste installerade minnet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du har inte talat om vilken övrig hårdvara du har, men såvida det är en vanlig konsumentplattform så har din processor två minneskanaler (brukar kallas A och B, så med fyra socklar blir det t.ex. A1 A2 B1 B2). För att kunna utnyttja det till fullo så behöver du ha lika mycket minne i båda kanalerna, annars kommer du tappa en del prestanda.

Om du för tillfället har 2x4GB så kan du i så fall skaffa 2x8GB och köra 4+8 i varje kanal. Om du istället har 1x8GB så kan det vara bättre att skaffa en till 8GB-sticka, men behöver du mer än 16GB så blir det lite knepigare och då kanske det är bättre att bara skaffa 2x16GB och ta bort den gamla stickan. Och skaffar du snabbare minnen så vill du troligtvis inte använda den gamla stickan ändå eftersom alla stickor måste köra samma frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Det minnet jag har nu har 2666mhz
Är det värt att köpa 16gb 3200mhz eller 3600mhz?

Köp ett minne med 2666Mhz, som jag sa så kommer ett snabbare minnet tvingas ner till 2666 för du har ett långsammare och systemet går bara så snabbt som den långsammaste komponent. Annars hade det varit bättre alternativ med att ersätta ditt nuvarande minne med ett 16GB (8x2) 3200Mhz.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av perost:

Du har inte talat om vilken övrig hårdvara du har, men såvida det är en vanlig konsumentplattform så har din processor två minneskanaler (brukar kallas A och B, så med fyra socklar blir det t.ex. A1 A2 B1 B2). För att kunna utnyttja det till fullo så behöver du ha lika mycket minne i båda kanalerna, annars kommer du tappa en del prestanda.

Om du för tillfället har 2x4GB så kan du i så fall skaffa 2x8GB och köra 4+8 i varje kanal. Om du istället har 1x8GB så kan det vara bättre att skaffa en till 8GB-sticka, men behöver du mer än 16GB så blir det lite knepigare och då kanske det är bättre att bara skaffa 2x16GB och ta bort den gamla stickan. Och skaffar du snabbare minnen så vill du troligtvis inte använda den gamla stickan ändå eftersom alla stickor måste köra samma frekvens.

Hade tänkt köpa dessa

https://www.inet.se/produkt/5304531/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Men hur vet jag om de funkar till min dator dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Hade tänkt köpa dessa

https://www.inet.se/produkt/5304531/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Men hur vet jag om de funkar till min dator dock?

sök upp moderkortet, gå in hos tillverkares hemsida, support och titta på QVL listan. Se om ram finns listat där

sen så bör ju all ram fungera till viss mån, bara inte till den hastigheten/med XMP. Med ddr4, och 3200 och lägre hastigheter brukar det inte vara något problem, men bäst att dubbelchecka ändå

även CPU måste stödja hastigheten, står på cpu tillverkares hemsida