IE 11 och Edge på Win 7 64 - Runescape problem

Permalänk
Medlem

IE 11 och Edge på Win 7 64 - Runescape problem

Hej jag vill spela old school runescape på två datorer med win 7 Ultimate. För att spela behövs Jagex Launcher, och för att installera drt behövs intrrnet explorer 11 eller edge. Varför är det så svårt att installera dom?

Permalänk
Skrivet av kefflon:

Hej jag vill spela old school runescape på två datorer med win 7 Ultimate. För att spela behövs Jagex Launcher, och för att installera drt behövs intrrnet explorer 11 eller edge. Varför är det så svårt att installera dom?

för att stödet för win 7 är nedlagt sen typ 2022 eller nått åt hållet när win 7 nådde EOL dock borde du ha iaf IE 11 då det verkar ha lanserats 2013 om du har uppdaterat till sista uppdateringen innan eol.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Aha Rouge of darkness, då fattar jag. Jag har en laptop, Asus X53T med AMD A6-3400M 4 x 1.4 - 2.3 GHz och Win 7 64. Där funkar jagex launcher, och jag kan spela. Men där har jag redan IE 11 sedan länge.

Men på min ASUS A42J med intel Core i7 1,73GHz har jag försökt fixa IE 11, och inte lyckats hittills.

Lika på min Acer ASPIRE M3800 2.66GHz, däe har jag. IE 8, och srular med att få IE 11 eller Edge att funla.

På de båda sista har jag ny installerat win 7 ultimate. Är det helt omöjöigt att få in win 11 eller edge på dom? Kan man inte installera dem som ett program bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Aha Rouge of darkness, då fattar jag. Jag har en laptop, Asus X53T med AMD A6-3400M 4 x 1.4 - 2.3 GHz och Win 7 64. Där funkar jagex launcher, och jag kan spela. Men där har jag redan IE 11 sedan länge.

Men på min ASUS A42J med intel Core i7 1,73GHz har jag försökt fixa IE 11, och inte lyckats hittills.

Lika på min Acer ASPIRE M3800 2.66GHz, däe har jag. IE 8, och srular med att få IE 11 eller Edge att funla.

På de båda sista har jag ny installerat win 7 ultimate. Är det helt omöjöigt att få in win 11 eller edge på dom? Kan man inte installera dem som ett program bara?

Det ska inte vara några problem att installera varken uppdateringar eller IE 11 på Windows 7. Windows 7 har bara slutat få nya uppdateringar men alla uppdateringar fram till Januari 2021 ska det inte vara några problem att installera. Jag har själv gjort det på en dator under förra året. Hämtade alla uppdateringar via Windows Update funktionen som finns i kontrollpanelen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Aha Rouge of darkness, då fattar jag. Jag har en laptop, Asus X53T med AMD A6-3400M 4 x 1.4 - 2.3 GHz och Win 7 64. Där funkar jagex launcher, och jag kan spela. Men där har jag redan IE 11 sedan länge.

Men på min ASUS A42J med intel Core i7 1,73GHz har jag försökt fixa IE 11, och inte lyckats hittills.

Lika på min Acer ASPIRE M3800 2.66GHz, däe har jag. IE 8, och srular med att få IE 11 eller Edge att funla.

På de båda sista har jag ny installerat win 7 ultimate. Är det helt omöjöigt att få in win 11 eller edge på dom? Kan man inte installera dem som ett program bara?

IE existerar inte längre. Edge funkade på Win7 med extended support fram tills för ca ett år sedan, med version 109. Du använder ett operativsystem från 15 år sedan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat själv, men det en implementation av Jagex Launcher på Linux som heter Bolt Launcher, så Linux skulle kunna vara något: https://flathub.org/apps/com.adamcake.Bolt

Permalänk
Medlem

Vad bra Jnsson då ska jag testa med windows update funktionen.

Permalänk
Medlem

Dreijer, ja jag vet att det är gammalt, men jag gillar win 7. Ska klänga mig kvar vid det ett tag till.

Permalänk
Medlem

Vad schysst dlq 84, jag ska testa det om har har en dator med linux nån gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Dreijer, ja jag vet att det är gammalt, men jag gillar win 7. Ska klänga mig kvar vid det ett tag till.

Använd citat-funktionen.
Vad är det du gillar? Det fungerar ju inte riktigt längre för dina behov. Vet inte om andra Chromium-baserade webbläsare funkar. Kika och se om det finns några med W7-stöd. Troligtvis inte. Det är en antik och osäker plattform idag.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Använd citat-funktionen.
Vad är det du gillar? Det fungerar ju inte riktigt längre för dina behov. Vet inte om andra Chromium-baserade webbläsare funkar. Kika och se om det finns några med W7-stöd. Troligtvis inte. Det är en antik och osäker plattform idag.

Okey Dreijer, jag testar citat :-). Med win 7 gillar jag startmenyn, och en gadget som heter black glass cpu. Sen verkar det kräva mindre datakraft och ta mindre utrymme än nyare os. Sen är det drygt å vänja sig vid nya gränssnit, det kanske är det.

Permalänk
Skrivet av kefflon:

Dreijer, ja jag vet att det är gammalt, men jag gillar win 7. Ska klänga mig kvar vid det ett tag till.

alla är vi olika.

Jag hade inte äns släppt datorn utanför min router utan att antingen slängt in nån modern linuxdist eller win 10 eller nått som har säkerhetshålen från typ senaste 3 åren tilltäppta...

och win 10 är inte långt ifrån win 7 med lite tweakande.

startmenyn i 10/11 kan jag dock hålla med om att den är rätt piss men inget som inte open shell råder bot på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Okey Dreijer, jag testar citat :-). Med win 7 gillar jag startmenyn, och en gadget som heter black glass cpu. Sen verkar det kräva mindre datakraft och ta mindre utrymme än nyare os. Sen är det drygt å vänja sig vid nya gränssnit, det kanske är det.

Då får du nog stå ut med den problematik du har. Det har gått många år nu sedan det allmäna stödet löpte ut. Det är fortfarande Windows, det är verkligen inga enorma skillnader på 7 och 10. Det går nog snabbare att vänja dig vid en ny OS-version än att hitta kringlösningar på din mycket gamla dator.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ja Dreijer, det blir nog mer krångel än kul i slutändan. Jaha Rouge of Darkness, då ska jag kolla in open shell, det hade jag inte hört om.

Permalänk
Medlem

Som @Dreijer nämner stöds W7 med Edge version 109 och inte nyare, stötte på det så sent som i veckan när jag i arbetet behövde försöka få en W7-dator att ansluta till en intranätsida som inte ville fungera i IE. Lyckades installera Edge men visade sig i slutänden även krävas brandväggsöppning

Sen gällande W7 mot W10, så visst är 10:an något mer krävande ja. Datorer som fungerar hjälpligt med W7, kan funka med W10 men sannolikt slöare.
Att ta steget till W10 är dock inte så hemskt stort när det gäller användningen.
Förr eller senare måste du kanske ta steget till W11 el något ännu senare och skillnaden dit blir då betydligt större.

Om du har datorerna som fristående utan internetanslutning kan det ju vara ok att köra på med W7, men i övrigt bör du inte köra vidare med så gammalt OS.
Datorerna där är alla väldigt gamla, så om du vill fortsätta använda dem är det antingen som fristående el med Linux.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

alla är vi olika.

Jag hade inte äns släppt datorn utanför min router utan att antingen slängt in nån modern linuxdist eller win 10 eller nått som har säkerhetshålen från typ senaste 3 åren tilltäppta...

och win 10 är inte långt ifrån win 7 med lite tweakande.

startmenyn i 10/11 kan jag dock hålla med om att den är rätt piss men inget som inte open shell råder bot på.

Största skillnaden är att allt är platt. 2 dimensionellt. Fönster har ingen kant som Windows 7. Windows är bara enkla papper på papper, det saknas djup i allt man gör i nyare Windows. Det är vad jag tycker är den tråkigast. Det saknar personlighet.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Ja D, då kommer jag köra dom som fristående, de funkar kanon med äldre adobe program och Heroes of might and magic 3.
Sen får jag väl ha win 10 el 11 om jag vill köra runescape, när mina datorer med ie 11 ger upp. Det kanske kan bli ok med lite open shell fixande. Precis Punnisher, win 7 är helt enkelt snyggare. Det kanske är att win 7 är mindre platt.