Permalänk
Medlem

problem med fast kabel

Jag skulle koppla mitt elpiano över nätverkskabeln i väggen till förstärkaren, men det blev stora störningar. Då det fungerade när jag testade med en lös nätverkskabel jag drog över golvet så funderade jag på om det kunde vara fel på kabeln i väggen.
Beställde därför en nätverkstestare och det verkar som att det är fel på den inbyggda kabeln (drogs av elektrikern för ett antal år sedan - jag kommer inte be honom komma och göra om och rätt, för han debiterar för allt - även när han gör fel - och alltför mycket har blivit fel).
Är detta något jag kan "laga" själv?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cff:

Jag skulle koppla mitt elpiano över nätverkskabeln i väggen till förstärkaren, men det blev stora störningar. Då det fungerade när jag testade med en lös nätverkskabel jag drog över golvet så funderade jag på om det kunde vara fel på kabeln i väggen.
Beställde därför en nätverkstestare och det verkar som att det är fel på den inbyggda kabeln (drogs av elektrikern för ett antal år sedan - jag kommer inte be honom komma och göra om och rätt, för han debiterar för allt - även när han gör fel - och alltför mycket har blivit fel).
Är detta något jag kan "laga" själv?

<Uppladdad bildlänk>

Har svårt att tro att nån kopplar fel på det viset för det skulle kräva extra kablar utöver själva kabeln men det skulle kunna vara nån som skruvat/spikat i kabeln eller liknade som gett både avbrott och hopkopplingar på det där sättet.
Om du inte ser extra kablar i kontakterna så hade jag misstänkt snickaren eller nått som hänt efter bygget som att nån borrat och skruvat nått i väggen och träffat kabeln.

Troligen behöver man byta kabeln såvida du inte ser någon uppenbar skada i kontakterna som kan förklara det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack!
Jag ser tyvärr inget uppenbart (som extra kablar i kontakterna). Kan jag byta kabeln själv (jag kan bara hoppas att den är dragen så att den går att dra ut/in en ny...)?
Fyra andra kablar har X vid 1 och 8, men raka streck (som det skall vara) för nr 2-7 (jag har inte testat alla, men några verkar åtminstone se ut som de ska när jag testar) - det är Cat6-kablar så är lite konfunderad över att inte 1 och 8 verkar "normala" (när jag testar testaren med en vanlig, lös kabel så blir det raka streck för alla 8 och så ser det också ut för några av kablarna i väggen.

Permalänk
Medlem

@cff har svårt att tro att elektrikern gjorde fel. Det är nog mer troligt att kabeln blivit skadad med tiden eller något annat har hänt.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...

Det går att fixa utan verktyg också men kan vara lite jobbigt, har du tur kan det räcka med att göra om kopplingarna mot kontakterna som redan finns om det går. Beror lite på hur mycket av kabeln man kan få tag i om det är en fast installation. Om det är draget i någon form av rör, typ VP-rör, flexslang borde det gå att dra igenom en ny kabel genom att utnyttja den gamla kabeln som dragsnöre.

Ibland är det lite knepigt att tolka vilken färg som går till vilken plint i kontakterna, detta pga det skiljer mellan tillverkare och att det mesta kommer från kina. Det har hänt mig några gånger men för det mesta är det tydligt och bara trycka fast kabeln, det stora jobbet brukar vara montera lister, dra kabeln osv. Sådant tar mycket tid och därav kostar det såklart.

Sök även på YouTube, där finns det videos som visar en massa saker kring detta då blir det mer tydligt och du kommer förstå bättre. Eftersom du testade med en lös kabel så är det uppenbart något är trasigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cff:

Tack!
Jag ser tyvärr inget uppenbart (som extra kablar i kontakterna). Kan jag byta kabeln själv (jag kan bara hoppas att den är dragen så att den går att dra ut/in en ny...)?
Fyra andra kablar har X vid 1 och 8, men raka streck (som det skall vara) för nr 2-7 (jag har inte testat alla, men några verkar åtminstone se ut som de ska när jag testar) - det är Cat6-kablar så är lite konfunderad över att inte 1 och 8 verkar "normala" (när jag testar testaren med en vanlig, lös kabel så blir det raka streck för alla 8 och så ser det också ut för några av kablarna i väggen.

Ja det bör gå att lösa själv om kablaget inte ligger löst i väggen utan är i rör eller slang, kanske behöver du skaffa en dragfjäder och ett Kroneverktyg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

👍🏻 tack! Skall testa 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av cff:

Jag skulle koppla mitt elpiano över nätverkskabeln i väggen till förstärkaren, men det blev stora störningar. Då det fungerade när jag testade med en lös nätverkskabel jag drog över golvet så funderade jag på om det kunde vara fel på kabeln i väggen.
Beställde därför en nätverkstestare och det verkar som att det är fel på den inbyggda kabeln (drogs av elektrikern för ett antal år sedan - jag kommer inte be honom komma och göra om och rätt, för han debiterar för allt - även när han gör fel - och alltför mycket har blivit fel).
Är detta något jag kan "laga" själv?

<Uppladdad bildlänk>

mätningen ser aningen skum ut, vad har du kopplat in på andra sidan? dvs andra sidan sitter möjligen inte i en enhet? (som inte hör till nätverk testaren)
det enda som annars skulle kunna få denna typ av resultat är om någon spikat/skruvat in i kabeln som tidigare nämnts
eller om någon skadat kontakterna i uttagen som dom har kontakt med varandra.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En tydlig bild på kontakteringen som motsvarar det övre i bilden av nätverkstestaren hade varit intressant. Och som påpekas ovan, en kontinuitetsmätning mellan 7 och 8 i uttaget, vilka kanske inte är triviala att identifiera.

Den nätverkstestare jag har behöver man en patchkabel i vardera ände till när man har honor i väggen. De extra patchkablarna blir då så klart extra potentiella felkällor.