Permalänk

Söker ett tangentbord liknande K740

Hej på er!

Jag använder idag ett Logitech Illuminated Keyboard K740 (https://www.webhallen.com/se/product/182893-Logitech-Illumina...). Blev så trött på det mekaniska tangebordet jag hade, och jag hittade detta liggandes i en låda, så det fick bli detta istället.
Jag gillar det skarpt. Problemet är bara att det inte klarar av att man trycker in tre tangenter samtidigt, vilket är jobbigt i spel bla där man ibland kan behöva röra sig framåt, spurta och hoppa samtidigt.

Så jag söker egentligen ett som är likt detta, som har låg profil och så platt som möjligt (membran?), är tyst, har mediaknappar, knappsbelysning, fullstort, har sladd, och klarar av tre eller fler knappinmatningar.

Har ni några tips så kom gärna med dessa.

Tack!

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Tack för tipsen! Men jag märker att jag glömde nämna att det får gärna vara membran också. Tänkte nog att det skulle vara underförstått med "låg profil" i min okunskap om tangenbord. Lägger till detta i första tråden.
Om det inte finns så får jag väl börja fundera på lite tjockare tangentbord i så fall.
Ändrar också "bakgrundsbelysning" till "knappbelysning".
Lägger också till "Har sladd".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredesmod:

Tack för tipsen! Men jag märker att jag glömde nämna att det får gärna vara membran också. Tänkte nog att det skulle vara underförstått med "låg profil" i min okunskap om tangenbord. Lägger till detta i första tråden.
Om det inte finns så får jag väl börja fundera på lite tjockare tangentbord i så fall.
Ändrar också "bakgrundsbelysning" till "knappbelysning".
Lägger också till "Har sladd".

Det jag länkade till är membran

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Det jag länkade till är membran

Jo, men det var alldeles för tjocka tangenter på det tyckte jag. Inte alls lika platt som det jag har nu. Men jag tackar för tipset!

Permalänk
Medlem

MX Keys? Det går bra att lämna laddsladden i hela tiden, det gör jag. Kommer också från ett K740.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredesmod:

Jo, men det var alldeles för tjocka tangenter på det tyckte jag. Inte alls lika platt som det jag har nu. Men jag tackar för tipset!

Det är svårt med gaming och låga tgb. Hade en gång ett logitech G15 membran och låga tangenter

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredesmod:

Tack för tipsen! Men jag märker att jag glömde nämna att det får gärna vara membran också. Tänkte nog att det skulle vara underförstått med "låg profil" i min okunskap om tangenbord. Lägger till detta i första tråden.
Om det inte finns så får jag väl börja fundera på lite tjockare tangentbord i så fall.
Ändrar också "bakgrundsbelysning" till "knappbelysning".
Lägger också till "Har sladd".

Vad är orsaken till att du vill ha membran? Om det är pga ljudet så är G815/G915 med linjära brytare nära nog så tysta som tangentbord med membran. Om det är av andra orsaker så är det svårt att hitta membrantangentbord idag som har n-key roll over och low profile.

tog en sväng på google för att hitta iaf några alternativ:
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/ornata-v3-x-lo...

https://www.razer.com/eu-en/gaming-keyboards/Razer-Cynosa-V2/... - ser ut att vara ganska hög trots low profile tangenter dock.

Permalänk
Skrivet av mpat:

MX Keys? Det går bra att lämna laddsladden i hela tiden, det gör jag. Kommer också från ett K740.

Det såg ganska så lovande ut ändå. Har det / är det N-key rollover? Tycker det flesta återförsäljare skippar att ge denna information.
Men jag vet inte hur det fungerar riktigt med ett trådlöst tangentbord som man har laddsladden inkopplad till hela tiden. Fungerar det då som ett tangentbord med sladd, dvs utan risk för att det skall tappa kontakt eller liknande med blåtand? Har lite problem med min mus ibland nämligen som är trådlös och det händer att den inte riktigt hänger med och laggar, så slipper gärna trådlösa saker pga den anledningen.

Skrivet av tonii:

Vad är orsaken till att du vill ha membran? Om det är pga ljudet så är G815/G915 med linjära brytare nära nog så tysta som tangentbord med membran. Om det är av andra orsaker så är det svårt att hitta membrantangentbord idag som har n-key roll over och low profile.

tog en sväng på google för att hitta iaf några alternativ:
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/ornata-v3-x-lo...

https://www.razer.com/eu-en/gaming-keyboards/Razer-Cynosa-V2/... - ser ut att vara ganska hög trots low profile tangenter dock.

Jag tänker att membran hade varit bäst för mig då jag trodde att de var det tystaste och har störst möjlighet att vara så platta som möjligt. Men jag kan inte mycket om tangetbord, så jag kan ha fel där, tydligen gällande ljudet då i alla fall.
Angående G815/G915 så hittar jag bara att det har taktila brytare och inte linjära. Ser också ut att vara ganska höga, men det kanske bara är så det verkar som när det ser ut som att tangenterna flyter en bit ovanför själva tangetbordet.
Lite samma sak med Razer Ornata och Cynosa som du länkade till.

Jag kanske bara är för kräsen helt enkelt och får ta och prova mig fram i diverse butiker.
Men uppskattar att ni försöker hjälpa mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredesmod:

Det såg ganska så lovande ut ändå. Har det / är det N-key rollover? Tycker det flesta återförsäljare skippar att ge denna information.
Men jag vet inte hur det fungerar riktigt med ett trådlöst tangentbord som man har laddsladden inkopplad till hela tiden. Fungerar det då som ett tangentbord med sladd, dvs utan risk för att det skall tappa kontakt eller liknande med blåtand? Har lite problem med min mus ibland nämligen som är trådlös och det händer att den inte riktigt hänger med och laggar, så slipper gärna trådlösa saker pga den anledningen.
Jag tänker att membran hade varit bäst för mig då jag trodde att de var det tystaste och har störst möjlighet att vara så platta som möjligt. Men jag kan inte mycket om tangetbord, så jag kan ha fel där, tydligen gällande ljudet då i alla fall.
Angående G815/G915 så hittar jag bara att det har taktila brytare och inte linjära. Ser också ut att vara ganska höga, men det kanske bara är så det verkar som när det ser ut som att tangenterna flyter en bit ovanför själva tangetbordet.
Lite samma sak med Razer Ornata och Cynosa som du länkade till.

Jag kanske bara är för kräsen helt enkelt och får ta och prova mig fram i diverse butiker.
Men uppskattar att ni försöker hjälpa mig!

G815/G915 är lägre än "normala" mekaniska tangentbord men dom kan inte tävla med slimmade tangentbord som dom till Macar, ms surface osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredesmod:

Det såg ganska så lovande ut ändå. Har det / är det N-key rollover? Tycker det flesta återförsäljare skippar att ge denna information.

Det är sådär:

https://support.logi.com/hc/sv/articles/4408098727575-Ghostin...

Verkar som att det varierar med olika kombinationer, med det finns lägen där man får ghosting redan vid tredje tangenten. Jag har aldrig märkt det själv, och det finns lägen där man kan skriva sex tecken samtidigt, men det varierar som sagt.

Citat:

Men jag vet inte hur det fungerar riktigt med ett trådlöst tangentbord som man har laddsladden inkopplad till hela tiden. Fungerar det då som ett tangentbord med sladd, dvs utan risk för att det skall tappa kontakt eller liknande med blåtand? Har lite problem med min mus ibland nämligen som är trådlös och det händer att den inte riktigt hänger med och laggar, så slipper gärna trådlösa saker pga den anledningen.

Jag håller egentligen med dig, men jag gav upp och började köra med trådlöst för att alla bra grejer verkade vara sådana.

Jag kör med Logitechs mini-dongel som sitter i en USB-port. Det har varit stabilare än Bluetooth för mig. Det funkar med Bluetooth också, det kör jag mot Macen som bara har USB-C (och dessutom verkar ha stabilare Bluetooth).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av tonii:

G815/G915 är lägre än "normala" mekaniska tangentbord men dom kan inte tävla med slimmade tangentbord som dom till Macar, ms surface osv.

Det fick bli ett G815 ändå. Kollade lite videos om det och blev lite halvt kär. Får hålla tummarna att jag inte kommer störa mig för mycket på ljudet bara. Som synd va så hittade jag inte ett G815 med linjära brytare, men det lät ändå inte som någon jätteskillnad mellan taktila och linjära på den videon jag kollade.

Permalänk

Tack till er alla som tog er tid att hjälpa mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredesmod:

Det fick bli ett G815 ändå. Kollade lite videos om det och blev lite halvt kär. Får hålla tummarna att jag inte kommer störa mig för mycket på ljudet bara. Som synd va så hittade jag inte ett G815 med linjära brytare, men det lät ändå inte som någon jätteskillnad mellan taktila och linjära på den videon jag kollade.

Jag har G815 tactile sen några år själv och gillar det skarpt, det enda jag önskar numera är att det vore trådlöst (G915) och TKL ^_^
Håller på att testa ett tangentbord från ZON som är trådlöst men kommer inte riktigt överens med hur tight tangenterna sitter på det, samt att det är lite högre så det blir mycket felskrivningar. Kommer gå tillbaka till G815 så fort jag får ork att dra om kablarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag har G815 tactile sen några år själv och gillar det skarpt, det enda jag önskar numera är att det vore trådlöst (G915) och TKL ^_^
Håller på att testa ett tangentbord från ZON som är trådlöst men kommer inte riktigt överens med hur tight tangenterna sitter på det, samt att det är lite högre så det blir mycket felskrivningar. Kommer gå tillbaka till G815 så fort jag får ork att dra om kablarna

Tips är att byta brytare på Zon-brädan. Tog brytare och caps från mitt andra tangentbord och nu kan jag skriva normalt igen. Kunde ju knappt andas utan att det registrerades som tryck med originalbrytarna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tips är att byta brytare på Zon-brädan. Tog brytare och caps från mitt andra tangentbord och nu kan jag skriva normalt igen. Kunde ju knappt andas utan att det registrerades som tryck med originalbrytarna.

Haha ja det är nästan löjligt känsligt. Får se om jag orkar ta mig tiden framöver och testa nya brytare och caps.