Hur ser man att en mobiltelefon klarar av 4G?

Permalänk
Medlem

Hur ser man att en mobiltelefon klarar av 4G?

Kommer att förlora 2g mobilnät i dec 2025. Måste köpa ny knapptelefon med mini sim och kompatibel med 4g. Information på olika företag ger olika svar. En telefon som kanske klarar 4g är Emporia Simplicity 32MB RAM. Hur får man ett vettigt svar på detta?

Rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Kommer att förlora 2g mobilnät i dec 2025. Måste köpa ny knapptelefon med mini sim och kompatibel med 4g. Information på olika företag ger olika svar. En telefon som kanske klarar 4g är Emporia Simplicity 32MB RAM. Hur får man ett vettigt svar på detta?

Antar att det primärt är via något datablad/manual/liknande dokumentation som man skulle få veta vad telefonen stöder för saker.

Det jag kan flika in i övrigt är väl just att givet att din fråga handlar om telefonsamtal (låter så), så är ju 4G i sig en datatjänst, så såvitt jag förstått iaf så krävs det då inte bara att telefonen stöder 4G i sig utan även att den stöder VoLTE (dvs telefoni över datatjänsten) och att det fungerar med vilken operatör du nu använder.

Finns även en ganska omfattande tråd mer allmänt kring frågan om nedstängningen av 2G/3G: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1705614-ar-du-medveten...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Varför måste det vara knapptelefon ?
Bortser man från det så fungerar alla nya telefoner från de vanliga tillverkarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Kommer att förlora 2g mobilnät i dec 2025. Måste köpa ny knapptelefon med mini sim och kompatibel med 4g. Information på olika företag ger olika svar. En telefon som kanske klarar 4g är Emporia Simplicity 32MB RAM. Hur får man ett vettigt svar på detta?

t.ex.
https://nya.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Kommer att förlora 2g mobilnät i dec 2025. Måste köpa ny knapptelefon med mini sim och kompatibel med 4g. Information på olika företag ger olika svar. En telefon som kanske klarar 4g är Emporia Simplicity 32MB RAM. Hur får man ett vettigt svar på detta?

Kolla Doros hemsida, dom har en hel del 4G lurar med knappar.
Samma gäller Nokia.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rolnil:

Kommer att förlora 2g mobilnät i dec 2025. Måste köpa ny knapptelefon med mini sim och kompatibel med 4g. Information på olika företag ger olika svar. En telefon som kanske klarar 4g är Emporia Simplicity 32MB RAM. Hur får man ett vettigt svar på detta?

En tydlig trådrubrik ger dig rätt svar men är även ett krav vi har. Jag har justerat din rubrik.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Enkelt. Specifikationen ska ange att telefonen klarar VoLTE som är "Voice över LTE, vilket är 4G nätet". Om det inte står i specifikationerna skulle jag inte köpa en sådan telefon, det här är något att också tänka på om man köper en begagnad telefon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Voice_over_LTE

En del telefoner har en symbol som visar när den kan ringa med VoLTE, det är iofs något jag tror man inte har på modernare telefoner men jag vet inte eftersom jag inte har en relativt ny telefon. Sedan som annan skrev, ska du ha knapptelefon köp en Doro då är du säker på det kommer fungera köp inte något halvskumt märke där man inte är säker på att det kommer fungera när endast VoLTE finns kvar i mobilnätet.

Permalänk