Intel Core Ultra 9 285K får lägre klockfrekvens än i9‑14900K

Permalänk
Melding Plague

Intel Core Ultra 9 285K får lägre klockfrekvens än i9‑14900K

Enligt en läcka på Weibo kommer Intel klocka Arrow Lake lägre än Raptor Lake, men det kommer inte innebära lägre prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skapligt förvirrande för kunder med deras nya namnsättning. Kommer inte vara så lätt att se vad som är bättre utan att googla ett varv först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

behöver inte ha så hög frekvens, iaf inte för spel där ramet är begränsningen. fast om de har gigantiskt cache så behöver man inte tänka så mycket på det så mycket ändå, men tvivlar att det blir så med denna.

Sen var det inte så som med meteorlake att e-kärnorna är typ primära å p körs igång när de behövs, dvs tvärtom som det är på lg1700, vilket betyder att det som meteorlake tappar ipc på är lite det som arrow lake oxå kommer göra..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Himla onödigt med namnbyte

Permalänk
Medlem

Har inte följt med direkt tänkte direkt vad tusan är det för namn på Intel cpu
Man fick ju upp ögonen iaf direkt lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajoxx:

Himla onödigt med namnbyte

Undrar jag om inte det här är en del av skälet till de nya namnen. Intel går nu, av allt att döma, mot bättre IPC men lägre klockfrekvens. De har gjort det förut, när de slängde ut Pentium 4. De bytte namngivning den gången också, från att ha pratat explicit om klockfrekvensen med Northwood till tresiffriga modellnummer med Prescott och fyrsiffriga modellnummer med Core 2. Den gången var det för att undvika direkta jämförelser med föregångare, eftersom det fanns lägen där gamla Netburst gjorde bra ifrån sig. Det är nog samma sak här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajoxx:

Himla onödigt med namnbyte

Fullt rimligt med en helt ny produkt. AMD kanske också skulle skippat Ryzen 7 1x00 och kört vidare på Bulldozerschemat, ty FX-10xxxx?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Är det helt out there att börja fundera på om tidpunkten för namnschemabytet är strategiskt vald, för att kunna komma undan med obefintliga prestandahopp, eller rent av försämringar? Psykologi, är något till synes helt nytt måste det ju bara vara bättre än det gamla, oavsett hur det verkar.

De första Pentium-processorerna förhöll sig exempelvis till de sista 486:orna på ett sätt som verkar vara väldigt snarlikt hur det tycks vara denna gång.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är det helt out there att börja fundera på om tidpunkten för namnschemabytet är strategiskt vald, för att kunna komma undan med obefintliga prestandahopp, eller rent av försämringar? Psykologi, är något till synes helt nytt måste det ju bara vara bättre än det gamla, oavsett hur det verkar.

De första Pentium-processorerna förhöll sig exempelvis till de sista 486:orna på ett sätt som verkar vara väldigt snarlikt hur det tycks vara denna gång.

Ja vi är väl kvar på X86, klart det blir obefintlig prestandaökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Skapligt förvirrande för kunder med deras nya namnsättning. Kommer inte vara så lätt att se vad som är bättre utan att googla ett varv först.

Inte ett dugg mer förvirrade med den nya namnsättmingen.

Tvärtom så är den nya snäppet bättre då de faktiskt tycks utnyttja siffrorna för att bättre tydliggöra prestandaskillnaden inom en viss serie (jo jag vet att det görs för i5 som finns som xx400-xx600 men inte i serierna över)

T ex. i9-14900 var helt värdelös här. Alla hade samma nummer (xx900, vilket är helt överflödigt eftersom det ger sig av "i9") trots olika specade klockor.

Förhoppningsvis så kommer Ultra 9 finnas i fler nivåer än x85 (plus suffix). Kanske x90KS och x80F t.ex? Man har iaf gjort sig av med stigmat att "i9 måste heta 900". Om de utnyttjar det så blircdet tydligare mot kund än vad de har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är det helt out there att börja fundera på om tidpunkten för namnschemabytet är strategiskt vald, för att kunna komma undan med obefintliga prestandahopp, eller rent av försämringar? Psykologi, är något till synes helt nytt måste det ju bara vara bättre än det gamla, oavsett hur det verkar.

Eller så tyckte det var dags för nytt namn efter att ha kört "i" i 14 generationer, dvs det är dags för moppe nu, kanske att en förändring inte är hela världen. Plus att de lagt till processing för "Ai".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inte ett dugg mer förvirrade med den nya namnsättmingen.

Tvärtom så är den nya snäppet bättre då de faktiskt tycks utnyttja siffrorna för att bättre tydliggöra prestandaskillnaden inom en viss serie.

T ex. i9-14900 var helt värdelös här. Alla hade samma nummer (xx900, vilket är helt överflödigt eftersom det ger sig av "i9") trots olika specade klockor. Förhoppningsvis så kommer Ultra 9 finnas i fler nivåer än x85 (plus suffix).

Var lite otydlig, menade att jämföra den nya namnsättningen med den gamla. Blir säkert bra lite längre fram när man vant sig med det nya och de gamla inte behöver jämföras längre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Var lite otydlig, menade att jämföra den nya namnsättningen med den gamla. Blir säkert bra lite längre fram när man vant sig med det nya och de gamla inte behöver jämföras längre

Ja det blir förstås lite förvirrande att man går från "i gen 14" till "Ultra gen 2" men det är ju som du säger bara en övergångsfas.

Permalänk
Skrivet av immutable:

Skapligt förvirrande för kunder med deras nya namnsättning. Kommer inte vara så lätt att se vad som är bättre utan att googla ett varv först.

Hm ja,,, Hmm jo jag sitter ju på två i7 2600k så ja i mina ögon blir det ju... och ett hmm till. Jag ju hålla på dom tre år till och sälja dom precis när dom kallar dom för 1285k då.

Gamerdator säljes med 2600k lär ju se ut som rena fartmonstret då va.

1285k VS 2600k

Kommer ju bli sjukt svårt för "vanligt folk" att fatta något. En kompis till mig blev faktiskt blåst på det sättet och blev totalt knäckt av det. Ledsen och grät i två veckor av det. han hade inget jobb bland annat. Säljaren var så klart onåbar.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajoxx:

Himla onödigt med namnbyte

Det slog mig nu, vad skulle vi vara på egentligen? 2586?

Permalänk

Bara positivt när det var så mycket stabilitetsproblem rykten på de gamla.

Enligt rykten satsar Apple stenhård på Ai och om några dagar kanske lanseras M4 i iPad.
Jag tänker att Intel nu kanske gör deras första "vettiga Ai cpu" och det är bra bra med en tydlig markering att den blir en ny typ av produkt. Självklart tror jag Apples M4 kommer utklassa Intels Intel Core Ultra 9 285K i Ai, men det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hm ja,,, Hmm jo jag sitter ju på två i7 2600k så ja i mina ögon blir det ju... och ett hmm till. Jag ju hålla på dom tre år till och sälja dom precis när dom kallar dom för 1285k då.

Gamerdator säljes med 2600k lär ju se ut som rena fartmonstret då va.

1285k VS 2600k

Kommer ju bli sjukt svårt för "vanligt folk" att fatta något. En kompis till mig blev faktiskt blåst på det sättet och blev totalt knäckt av det. Ledsen och grät i två veckor av det. han hade inget jobb bland annat. Säljaren var så klart onåbar.

Fast nu känner ju de flesta någon som är teknikintresserad.
Jag känner många som mycket väl vet att jag ställer upp om de vill ha vägledning/hjälp med vad de skall köpa i datorväg, men likförbannat är många envisa och skall fixa det själv, fast de inte har någon egentlig koll.

Varför frågade inte din vän någon innan han köpte något?
Jag kan ingenting om bilar, så hade jag varit på G att köpa något begagnat så hade jag rådfrågat någon bilintresserad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hm ja,,, Hmm jo jag sitter ju på två i7 2600k så ja i mina ögon blir det ju... och ett hmm till. Jag ju hålla på dom tre år till och sälja dom precis när dom kallar dom för 1285k då.

Gamerdator säljes med 2600k lär ju se ut som rena fartmonstret då va.

1285k VS 2600k

Kommer ju bli sjukt svårt för "vanligt folk" att fatta något. En kompis till mig blev faktiskt blåst på det sättet och blev totalt knäckt av det. Ledsen och grät i två veckor av det. han hade inget jobb bland annat. Säljaren var så klart onåbar.

Ja för vi glömmer ju helt att processorerna har olika namn, "Core i7" och "Core Ultra 7".

Dessutom så får du vänta i ca 10 år innan det finns någon Ultra 7 1265K (Ultra 7 kommer aldrig heta 85) och kan inte köparen hålla reda på 2 produkter som det är över 20 år emellan så är det nog där felet ligger... (även om jag iofs aldrig förstod varför du skulle vänta tills just 12xx för att lura på nån en 2600 processor )

Permalänk
Medlem

Alltid tråkigt se en regression i prestanda, 1.1*(1-0.12)=.968
Ska Intel tappa prestanda, medans AMD troligtvis kommer öka frekvens och samtidigt ha sin största kommande IPC-uplift någonsin.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se om dessa uppgifter stämmer. Men redan idag är det svårt att motivera något från Intel ställt mot konkurrensen från AMD, och om Intel inte tar steg samtidigt som AMD fortsätter utvecklas så...

Permalänk
Medlem

Är ju inte ovanligt att få lägre frekvenser med nya arkitekturer. Var ju samma sak när de gick till skylake från haswell eller core 2 duo från pentium d. Blir nog en överlag bättre produkt än 14 serien i alla fall.

Skrivet av ipac:

Eller så tyckte det var dags för nytt namn efter att ha kört "i" i 14 generationer, dvs det är dags för moppe nu, kanske att en förändring inte är hela världen. Plus att de lagt till processing för "Ai".

Hmm får vi se en ultrapac på forumet snart?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

.

Skrivet av ipac:

Det slog mig nu, vad skulle vi vara på egentligen? 2586?

Om de numrerade som de gjorde på den tiden så är det väl 686XXDXXMMFHTUBSPVLEPWXXX eller nåt sånt. På den tiden gjorde ju Intel om kärnan mer eller mindre från grunden varje gång de ökade numret och lade bara till bokstäver annars. Numer gör de inte om kärnan från grunden. 486 var P4, Pentium var P5 (Pentium MMX var P54, om jag minns rätt) och Pentium Pro var P6. P7 var första Itanium, så Pentium 4 var P67. Sedan dess har de inte kört med de numren. Eftersom de gick tillbaka till Pentium M (P6M, eftersom den var baserad på Pentium Pro) för Core-serien så är vi tillbaka på P6, 686.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hmm får vi sen en ultrapac på forumet snart?

Haha, moppeålder är förvisso uppfyllt (snart dags för B kort uppkörning ser jag!) men inte om kravet för namnbytet är att det även tillförts nån form av [artificiell] intelligens...

Eller vänta nu, räknas tillgång till ett Chat GPT konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om de numrerade som de gjorde på den tiden så är det väl 686XXDXXMMFHTUBSPVLEPWXXX eller nåt sånt.

Jag hade velat se det.
Bara för härdsmältan det hade orsakat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Skapligt förvirrande för kunder med deras nya namnsättning. Kommer inte vara så lätt att se vad som är bättre utan att googla ett varv först.

I princip samma förändring vi gjorde för 15 år sedan då Nehalem lanserades och vi gick från en/två bokstäver och fyrsiffriga modellnummer till det nya i3/i5/i7 och 3 siffror.

Konsumenterna överlevde då med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

behöver inte ha så hög frekvens, iaf inte för spel där ramet är begränsningen. fast om de har gigantiskt cache så behöver man inte tänka så mycket på det så mycket ändå, men tvivlar att det blir så med denna.

Sen var det inte så som med meteorlake att e-kärnorna är typ primära å p körs igång när de behövs, dvs tvärtom som det är på lg1700, vilket betyder att det som meteorlake tappar ipc på är lite det som arrow lake oxå kommer göra..

RAM är verkligen inte den största begränsningen för moderna datorspel, bara så du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inte ett dugg mer förvirrade med den nya namnsättmingen.

Tvärtom så är den nya snäppet bättre då de faktiskt tycks utnyttja siffrorna för att bättre tydliggöra prestandaskillnaden inom en viss serie (jo jag vet att det görs för i5 som finns som xx400-xx600 men inte i serierna över)

T ex. i9-14900 var helt värdelös här. Alla hade samma nummer (xx900, vilket är helt överflödigt eftersom det ger sig av "i9") trots olika specade klockor.

Förhoppningsvis så kommer Ultra 9 finnas i fler nivåer än x85 (plus suffix). Kanske x90KS och x80F t.ex? Man har iaf gjort sig av med stigmat att "i9 måste heta 900". Om de utnyttjar det så blircdet tydligare mot kund än vad de har idag.

Har väl testats tidigare när i9 10850K fanns tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

RAM är verkligen inte den största begränsningen för moderna datorspel, bara så du vet.

Sant. GPU är den största begränsningen. Denna processor kommer att köras i de klockfrekvenser som behöver hållas på 14900k för att spel inte ska crasha.

Permalänk
Medlem

Ska ändå bli lite spännande att se vad Intel kokat ihop, det verkar ju vara långt mycket mer nytt än vanligt. Namnschemat är ju mest inkonsekvent, hoppas det blir mer rimligt när man får se hela deras lineup

Permalänk
Medlem

Om vi väljer att se det optimistiskt så kanske det är återgång till rolig överklockning?
Det var ett tag sedan det faktiskt gick att dra upp MHz något nämnvärt för 24/7 stabilt.

Alla som minns ler när jag säger Celeron.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.