Microsoft optimerar Utforskaren och Aktivitetshanteraren

Permalänk
Melding Plague

Microsoft optimerar Utforskaren och Aktivitetshanteraren

Bygge 22635.3570 av Windows 11 innehåller optimeringar som gör Utforskaren och Aktivitetshanteraren betydligt kvickare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter lovande! Men önskar främst att Microsoft sett över hur samtliga applikationer skalas i Windows.

Önskar att Microsoft sneglat mer på Gnome, KDE och macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Låter lovande! Men önskar främst att Microsoft sett över hur samtliga applikationer skalas i Windows.

Önskar att Microsoft sneglat mer på Gnome, KDE och macOS.

Jag tror den kommer vara lika slö och buggig i slutändan men kanske äter mindre ram.
Så fort en nätverkdisk eller dylikt är upptagen hänger sig ju halva windows typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Låter lovande! Men önskar främst att Microsoft sett över hur samtliga applikationer skalas i Windows.

Önskar att Microsoft sneglat mer på Gnome, KDE och macOS.

Tror inte jag haft några problem med Microsofts egna program och skalning, är tredje part som krånglat för mig och det är inte Microsofts problem att fixa.

Permalänk
Medlem

Välkommet! Brukar klaga på MS, men blir det här av lyfter jag på hatten.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tror inte jag haft några problem med Microsofts egna program och skalning, är tredje part som krånglat för mig och det är inte Microsofts problem att fixa.

Tänker främst på samtliga administratörsverktyg från Microsoft.

Permalänk
Medlem

Satt i morse och störde mig på hur slö just Task Managern blivit . Känns som man har en 486a i datorn så detta va ju behövligt.

Permalänk
Medlem

Just de här sakerna får ju anses vara något av det mest centrala och grundläggande, som ska fungera extremt stabilt och snabbt.
Att de optimerar funktionen för dessa är mycket positivt, att förbättra funktionen snarare än bara ändra den.
Kritiken mot nya Windows-versioner (läs: W11) handlar om att de förändrar men inte direkt förbättrar, utöver att lägga till mer reklam och telemetri m m.

Permalänk
Medlem

Windows 7 hade redan fungerande versioner av dessa, men det klart det blir segt om man ska ladda annonser och annat

Bara lite konstigt hur något kan bli en positiv nyhet när de gör något som de hade om man går tillbaka 10 år

Permalänk
Medlem

Känns så fånigt att detta är något som behövs fixas i deras senaste OS.
Varför var detta inte redan klart? Hela win 11 känns som en betauppdatering till win 10 som aldrig skulle blivit av.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Total Commander, problem solved 😎

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Helt fel väg att gå. Varför inte lite reklam i utforskaren?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Helt fel väg att gå. Varför inte lite reklam i utforskaren?

Reklam i OS känns ju helt fel, visst är det gratis versionen så kanske..
men betalar man för någon annan version ska det vara utan reklam!

Någon i tråden nämnde Total Commander, inget jag har provat men kan ju vara vettigt med tredje parts verktyg ibland.
Använder Win7 kanske mest för att jag är vane människa och gillar när man vet hur saker fungerar.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer till server OS också

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jag tror den kommer vara lika slö och buggig i slutändan men kanske äter mindre ram.
Så fort en nätverkdisk eller dylikt är upptagen hänger sig ju halva windows typ.

Åhå, nätverket, är det därför utforskaren är så sjuuukt långsam och värdelös i min Windows 11 jämfört med Windows 10? (på samma dator). Det ska jag kolla upp. Oavset, bra att det ändå inte bara är jag som tycker att utforskaren är seg som sirap.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Dom får gärna ta och fixa att utforskaren hänger sig i 1 min om man råkar klicka eller dra en fil över nätverkshårddisk som är offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Åhå, nätverket, är det därför utforskaren är så sjuuukt långsam och värdelös i min Windows 11 jämfört med Windows 10? (på samma dator). Det ska jag kolla upp. Oavset, bra att det ändå inte bara är jag som tycker att utforskaren är seg som sirap.

Utforskaren har haft det problemet sedan win9x men det kan ju ha blivit sämre mellan två Windows versioner

Permalänk
Medlem

Önskar att utforskaren får möjlighet att ha två tabs öppna samtidigt och inte en tab i taget.

Permalänk
Medlem

Min downloads mapp eller andra mappar med blandat innehåll med mer än typ 100 filer tar ju typ 10 sekunder att ladda och sedan ytterligare 10 att sortera rätt (efter datum). men detta är sedan windows 10...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Min downloads mapp eller andra mappar med blandat innehåll med mer än typ 100 filer tar ju typ 10 sekunder att ladda och sedan ytterligare 10 att sortera rätt (efter datum). men detta är sedan windows 10...

Låter som något är fel hos dig i så fall. Min Dowloads mapp har 945 filer just nu och den laddar in mappen direkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter som något är fel hos dig i så fall. Min Dowloads mapp har 945 filer just nu och den laddar in mappen direkt

ingen gruppering och sortering efter "Datum" inte "senast ändrad". detta för Datum sätter alla mapparna längst upp, filer sedan. Senast ändrad blandar mappar och filer kronologiskt i en röra.

gruppering och senast ändrad är nästan direkt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ingen gruppering och sortering efter "Datum" inte "senast ändrad". detta för Datum sätter alla mapparna längst upp, filer sedan. Senast ändrad blandar mappar och filer kronologiskt i en röra.

gruppering och senast ändrad är nästan direkt.

Jag har ingen gruppering heller. Visserligen har jag senaste ändrad, däremot så ligger mappar (ej zip filer) längs ner dock fortfarande i senaste ändrad ordning. Blandas inte filer och rena mappar hos mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har ingen gruppering heller. Visserligen har jag senaste ändrad, däremot så ligger mappar (ej zip filer) längs ner dock fortfarande i senaste ändrad ordning. Blandas inte filer och rena mappar hos mig.

jag vill ha mappar först det är därför jag kör efter Datum

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Helt fel väg att gå. Varför inte lite reklam i utforskaren?

"Oh you are 80% of your CPU? Download PC Optimizer 2000 to fix it today!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Önskar att utforskaren får möjlighet att ha två tabs öppna samtidigt och inte en tab i taget.

Det finns redan och har funnits ett tag Windows 11 23H2, med flera tabs i utforskaren.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Det finns redan och har funnits ett tag Windows 11 23H2, med flera tabs i utforskaren.

Inte så som jag vill ha det och kunna dra från en mapp till en annan på 2 olika hårddiskar. Då får man öppna 2st utforskaren.

Typ sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Satt i morse och störde mig på hur slö just Task Managern blivit . Känns som man har en 486a i datorn så detta va ju behövligt.

Tycker också det blivit sjukt segt. Trodde de va något fel med mitt Windows eller datorn.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Windows 7 hade redan fungerande versioner av dessa, men det klart det blir segt om man ska ladda annonser och annat

Bara lite konstigt hur något kan bli en positiv nyhet när de gör något som de hade om man går tillbaka 10 år

Nä, Windows 7 är segt jämfört med dagens Windows-versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nä, Windows 7 är segt jämfört med dagens Windows-versioner.

Håller inte med dig där.

Windows 7:an är något långsammare på att starta upp samt stänga ned, men i allr övrigt känns det betydligt snabbare än Windows 11 för mig.

Tror du glömmer bort att Windows 10 och 11 preloadar/cachar "allt", samt knappt går att starta upp "rent" (bortsett från vid omstart).