Nya Google Pixel 8a är snäll mot plånboken

Permalänk
Medlem

Undrar hur det kommer stå sig mot Samsung S23 som är kanske den närmaste konkurrenten, samma storlek också. Skaffade redan en S23 för en liten tid sen men ser speciellt att batteristorleken är ju förvånansvärt stort för sån kompakt telefon så det hade lockat litegrann, S23an har ju bara 3900 mAh i jämförelse, dock tycker jag Samsung har lyckat optimera den bra för upplever batteritiden som ganska bra. Batteritiden är något som Google inte varit speciellt bra på att optimera, dock gjorde 8:an ett stort kliv där så denna borde nog stå sig rätt så bra där.

Gissar denna kan nog bli rätt så populär, ser betydligt prisvärdigare ut än vanliga 8:an på pappret men där kanske finns några detaljer vi inte känner till ännu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Okej? Vad du köpt är högst ointressant, det ovan är fakta varför ekonomin är som den är.

Vad jag menar är att Pixeln har ett alldeles för högt pris då man faktiskt får väsentligt bättre mobiler för runt 4000 kr när det gäller det som de flesta tycker är det absolut viktigaste : Batteritid, snabbladdning, bra skärm och ljusstark skär i soljus.

Google tar ut mycket mer i marginal på en ganska kass telefon.

Permalänk
Medlem

Den kostar lite men ett krav som jag har och de flesta faktiskt borde ställa är: Minst 4 år av uppdateringar (säkerhetspatchar) och inte mer sällan än varannan månad.

Inte många mobiler som passar in där och med våra priser så är 8a 128GB inte så farlig i pris.
Dock nu med kampanj på P8 för 7770:- istället för 9500-ish så är inte 8a självklar längre.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Hedersmedlem

Pixel 7a med 128gb lagring kostar väl typ samma som 8a med 128gb lagring.

EDIT [ nä - så var det ju inte alls. Jag såg fel på priserna hehe ]

Med det sagt så känns de här "pixel A"-varianterna inte så billiga som de tisigare varit. Så ja, det är prisökningar för serien över tid.

Men ja, supporttiden med mjukvara blev också utökat en hel del. Får kanske acceptera att det kostar en del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Pixel 7a med 128gb lagring kostar väl typ samma som 8a med 128gb lagring.

Med det sagt så känns de här "pixel A"-varianterna inte så billiga som de tisigare varit. Så ja, det är prisökningar för serien över tid.

Men ja, supporttiden med mjukvara blev också utökat en hel del. Får kanske acceptera att det kostar en del.

7a går väldigt ofta att köpa för 3990:-
Betala inte mer än det. Elgiganten har den ofta för det. Har sett det minst 4 gånger i olika kampanjer som varat 3 dagar till en vecka.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Taskman:

7a går väldigt ofta att köpa för 3990:-
Betala inte mer än det. Elgiganten har den ofta för det. Har sett det minst 4 gånger i olika kampanjer som varat 3 dagar till en vecka.

Aaa. Så år det rimligen. Det kom väl rätt snabbt rabatter. Jag skulle väl gissa på att samma sak kommer gälla för 8a.

Tänkte väl mer på att om man ska jämföra dem på pris så har de haft samma lanseringspris (för samma mängd lagring).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"snäll mot plånboken"
Jag minns när dessa summor var för absoluta toppskiktet bland premiummodellerna. Vad hände?

Edit: Många svarade på min kommentar med att det inte är så dyrt o inflation o moms o bla bla bla. 2010 släpptes iphone 4. Den köpte jag för drygt 5000. Dvs exakt samma pris, med 35% inflation medräknat, som nya Pixel. Gå och läs forumtrådar från 2010 angående prissättningen. Det var knappast ord som "plånboksvänligt" som användes. Så återigen, när vande vi oss vid att så mycket pengar räknas som "billigt"?

Någonstans mellan tiden där telefonen var ett verktyg, till idag där telefonen för många är en livsnödvändighet, identitet, och inkomstkälla.

Man kan säga att tillverkarna har lyckats rätt bra med sina marknadsföringsstrategier.

Permalänk
Medlem

Samma pris som den vanliga Pixel 8, ser inte riktigt syftet med telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aaa. Så år det rimligen. Det kom väl rätt snabbt rabatter. Jag skulle väl gissa på att samma sak kommer gälla för 8a.

Tänkte väl mer på att om man ska jämföra dem på pris så har de haft samma lanseringspris (för samma mängd lagring).

Lanseringspriset för Pixel 7a 5690:- vilket är 900:- mindre än 8a https://swedroid.se/google-presenterar-pixel-7a-allt-om-mella...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Billigt.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk

Textförfattaren har uppenbarligen ingen koll på vad som är billigt. Alldeles för dyr så det blir då en fet flopp om man inte lyckas sänka priset.
Knep min 4a för 3500 SEK och 6a såldes ett par veckor efter lansering för 3300 SEK. Det anser jag vara ok pris för en mobiltelefon men inte billigt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Snäll för plånboken är aldrig mer är 3500 kr IMHO.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

1500 kr i rabatt om du köper från Google direkt. (Store credit)
Så ifall du betalar for youtube Premium eller drive så det rätt värt.

Permalänk

Jag anser förövrigt så här om alla telefoner.

Batteri bör hålla fem dagar i alla fall -
ingen hörlursutgång. -
ingen polykarbonat på framsideglaset - Då är det nära okrossbart så är man av med det problemet, vi sätter ändå på ett skärmskydd så därigenom slipper vi repor. (Glas kör man bara med för att kunna sälja reservdelar).

ram runt som i det här fallet ger ett plus i kanten +

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Lanseringspriset för Pixel 7a 5690:- vilket är 900:- mindre än 8a https://swedroid.se/google-presenterar-pixel-7a-allt-om-mella...

Ja det är jag som har sett fel här! Trodde det var samma av någon anledning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg den gamla goda tiden då man fick en mobiltelefon, bara man tecknade ett abonnemang. Visst, det var svindyrt att ringa, men 0kr för en för tiden bra telefon smakade såklart mumma.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyr.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av Magnus303:

Du valde 10 år då dollarn då var VÄLDIGT låg, ca 6.50 kr. 1 år senare så var den två kronor högre i pris, ca 8.50 kr.
Dollarn har historiskt sett oftast legat mellan 8-9 kr i snitt senaste 20 åren.

Så även beaktat den svaga kronan och inflation så är det förbannat dyrt för en mellanskiktstelefon.
One Plus Nord-modellerna har både mycket bättre ljusstarkare skärm OCH väsentligt bättre batteritid och starkare snabbladdning OCH dom kostar väl 3500-4000k oftast.

Där borde definitivt pixeln ligga då jag tycker väsentligt viktig hårdvara håller sämre kvalitet än NOrden (skärm och batteri och snabbladdning).

Sitter själv med en Pixel 7a som jag tycker var ett solklart nedköp jämfört med den äldre One Plus Nord CE som jag hade (har) innan.

Nedköp på vilket sätt? Hur länge supportas Nord CE då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, "snäll mot plånboken".

Den är 2000 kronor dyrare än 6a vid lansering?

Ja, rekommenderat pris var väl 4990.
Med inflation (till mars) är det 5652 kr i dagens penningvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Samma pris som den vanliga Pixel 8, ser inte riktigt syftet med telefonen?

Nä, jättedyrt. Då är 8 utan A betyligt bättre. Jag hade köpt en Poco X6 pro på Amazon.se om jag skulle bytt telefon nu. Under 4000 kr och bättre på många punkter, dock "bara" 5 års uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"snäll mot plånboken"
Jag minns när dessa summor var för absoluta toppskiktet bland premiummodellerna. Vad hände?

Edit: Många svarade på min kommentar med att det inte är så dyrt o inflation o moms o bla bla bla. 2010 släpptes iphone 4. Den köpte jag för drygt 5000. Dvs exakt samma pris, med 35% inflation medräknat, som nya Pixel. Gå och läs forumtrådar från 2010 angående prissättningen. Det var knappast ord som "plånboksvänligt" som användes. Så återigen, när vande vi oss vid att så mycket pengar räknas som "billigt"?

Många inser inte att tillverkarna med Apple i spetsen höjt sina marginaler rejält över en längre tid eftersom de fattat att de allra flesta kunderna köper utan att tänka efter hur prisvärt något är. Speciellt när man kan köpa telefonen med förhöjd månadsavgift (avbetalning). Samsung följde efter när de såg att Apple lyckades och sedan alla andra tillverkare. Det kommer fortsätta bli dyrare så länge de flesta som köper inte bryr sig om priset. Så enkelt är det.

Jag lade länge maximalt 2500 kronor som gräns på en ny telefon men jag har fått höja gränsen till ca 4000 kr nu. Om du letar kan du hitta en riktigt bra lur utan några större kompromisser för den summan. T.ex. Poco X6 pro är ett exempel på en prisvärd lur, men jag ska inte byta nu.
https://www.youtube.com/watch?v=uUhdstio2AE

Permalänk
Medlem

Skitdyrt för en sketen telefon.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Bra prissänkning över lifespan!

Därmed blir Pixel 8a den billigaste per dygn* för mellansegmentet med 2,57 sek/dygn! Gjorde lite research i höstas och tidigare var Fairphone 5 billigast per dygn*, nu 3,16 sek/dygn med säkerhetsuppdateringar till och med 2031-09-14.

Finns dock andra anledningar får mig att välja Fairphone, men grattis till er som gillar molnlagring.

*Bland modellerna jag undersökt, alla är inte heller tydliga med hur länge de uppdaterar.

förtydligade jämförelse
Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem

Jag tänker om telefonen är billig eller inte har väl att göra med vad man tänker använda telefonen till. Samt vilka förväntningar man har.

Jag tycker att just den här telefonen har väl ett ok pris. När jag läser billigt så tolkar jag det som billigt för att vara en prestanda telefon. Om det nu är en prestanda telefon så är väl 6000 billigt jämnfört med pro modellerna, har en kollega som köpte en iphone 15 pro för 16K.
Jag kan tänka mig att betala lite mer för min lur. Jag använder min kameran på min mobiltelefon väldigt mycket. Jag skulle gärna kunna tänka mig att köpa en telefon med en integrerad Leica kamera. Men jag vill inte betala 15k (om det nu räcker) så då tycker jag att dom mobiler jag köpt för ca 6000 - 9000 är en bra kompromiss. Jag vill ha en hyffsat bra kamera i mobilen dvs att det blir skarpa och bra bilder även när det är lite halvskumt ljus. Kan såklart köpa en systemkamera, men den är svår att få ner i byxfickan.

När jag köper mobiltelefonen så är det för mig mer en kamera med telefonfunktion än tvärtom. Ja såklart vill man kunna surfa också.

Permalänk

Ganska taggad, beställde från Comviq. 100 spänn mer än mitt nuvarande abonnemang känns inte farligt. Sitter med en S8+ just nu. Ska bli kul att leka med foto och AI.

Visa signatur

lol