Garanti pluginbil, verkstad? OBD-test? Felkoder?

Permalänk

Garanti pluginbil, verkstad? OBD-test? Felkoder?

Jag 'fick' en pluginbil, genom både tur och oavsikt, trodde lite el kunde funka för mig, och det gör det.

Men nu går garantin ut, hur gör jag med med de felkoder jag får på en OBD-test?
Bilen servades för 3 veckor sedan, verkstaden sa inget.
Så jag lät en firma med riktig OBD-maskin testa bilen, och jag fick MASSOR (njae, mest ofarliga) med felkoder!

Bilen har ju nybilsgaranti, så jag anser att jag har rätt till antingen åtgärdade fel, eller att felen noteras med datum
(D.v.s. kan härledas till inom garantitiden)

Kanske någon som vet mer, eller vill tipsa om hur jag ska gå tillväga?

PS: lite bakgrund, jag har INTE råd med den här bilen, men om jag bara kan hålla den från verkstaden och onödiga utgifter, så går det bra. Jag tycker att en sådan ny bil borde gå att ha lite tur med, alternativt inte vara sämre än min förra som var från 2014..
Dylle

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

vad är det för felkoder på bilen?
en del är att det är fel på bilen, andra kan vara att det helt enkelt bara blivit ett felaktigt mätvärde vid enstaka tillfälle

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ibland räcker det även med låg batterispänning (12 V alltså) för att det ska bli en massa blajfelkoder, utan att något egentligen är trasigt.

Permalänk
Skrivet av moonblase:

vad är det för felkoder på bilen?
en del är att det är fel på bilen, andra kan vara att det helt enkelt bara blivit ett felaktigt mätvärde vid enstaka tillfälle

Det var förstås mest "intermittent" lagrade och gamla felkoder. Men 2 som låg kvar var angående hybridsystemet och bakre elmotorn. Det är dem jag vill undvika framtida problem med. Sensorer som ger felaktiga signaler som inte upprepas är jag inte lika rädd för!

Skrivet av ztenlund:

Ibland räcker det även med låg batterispänning (12 V alltså) för att det ska bli en massa blajfelkoder, utan att något egentligen är trasigt.

Ja det har jag lärt mig, efter att ha haft bilen (annan bil) avställd vintertid, med dött batteri som resultat. Fick en A4-sida med felkoder tack vare det!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.