Kylning nödvändig av HSI på 6600GT AGP?

Permalänk
Medlem

Kylning nödvändig av HSI på 6600GT AGP?

Tänkte köpa en Zalman VF700-Cu men efter att ha läst lite förstår jag att det finns en HSI brygga som måste kylas också. Är det verkligen nödvändigt att sätta en fläns där, eller kan man om man har bra luftflöde i chassit, skita i det?

Hittar nämligen inga Zalman ZM-VHS1 eller några andra HSI flänsar någonstans över huvud taget...

Sitter på ett Asus 6600GT TOP, alltså 520 mhz på core och 1,1 ghz på minnena..

Vad gör egentligen HSI bryggan?

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

vad jag läst så måste HSI bryggan kylas... och vad den gör är att konvertera AGP signalerna till PCI-Express då chippet är gjort för PCI-Express bussen

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Det är väl HSIn som finsn på PCIE versionerna o konverterar pcie -> agp? E väl på radeon korten den konverterar agp->pcie...?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Zalman kommer med en kylare till HSI fläkten som är blå.
VH1 tror jag den heter. Om man ska kyla HSI koret med zalmans kylare.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

jag har HIS på mitt AGP 6600GT så det är nog PCIe kärna som ska konventeras till AGP gränssnitt

Permalänk
Medlem

HSI kylning är iaf ABSOLUT nödvändig annars pajar kortet som det stod om i en tidigare tråd!

Visa signatur

Amd athlon 64 X2 4600+ | TwinMOS 2048 ddr | AXLe 8800GTS 640mb |
|MSI K8N NEO4-F | Samsung spinpoint 200gb | XP pro |
| Cooltek 600w | Samsung Syncmaster 940B | Extern HD: WD Dual-option 250gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Det är väl HSIn som finsn på PCIE versionerna o konverterar pcie -> agp? E väl på radeon korten den konverterar agp->pcie...?

inte helt rätt... det beror på om GPUn är gjord för PCIe eller AGP... 6600 serien är gjord för PCIe bussen så då behövs det en HIS brygga på AGP versionen medans 6800 serien är gjord för AGP och då behövs det en HIS brygga på PCIe versionen... hur det är med ATI korten vet jag inte men dom använder väll också en HIS brygga antar jag

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

tackar för alla svar, såg att kylningen på min HSI va separat. Och därför kunde jag montera väck gpu-kylningen utan att bli av med HSI-kylningen.

lite trist va dock att minnesflänsarna inte fick plats, då minnena satt för nära gpun..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
tackar för alla svar, såg att kylningen på min HSI va separat. Och därför kunde jag montera väck gpu-kylningen utan att bli av med HSI-kylningen.

lite trist va dock att minnesflänsarna inte fick plats, då minnena satt för nära gpun..

Jepp, du behöver inte oroa dig, HSI-kylningen är inte integrerad på ASUS 6600GT TOP. Ta bara inte bort den.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.