Påverkar placeringen? (IDE)

Permalänk
Medlem

Påverkar placeringen? (IDE)

Påverkar placeringen prestandan hos dvd-brännare? alltså placeringen på sladden.. kontakten i mitten eller kontakten i slutet. för min dvd-brännare verkar inte fixa 16x fastän den ska göra det.

därför undrar jag ockås om det spelar någon roll om man kör 80 conductor cable.. alltså sån som är specad till ATA/133.

men framförallt.. har placeringen på sladden någon betydelse?

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, placeringen på sladden har ingen betydelse. Fast det brukar vara "standard" att sätta mastern längst ut på kabeln.

Vanlig 40-trådars eller 80-trådars-kabel spelar ingen roll ifall din DVD-brännare max klarar ATA33 vilket är fallet för de flesta. Vissa klarar ATA66 och då måste man använda en 80-trådars för att kunna köra i den hastigheten. Dock är detta inget som påverkar om du kan bränna i 16X eller inte.

Det som kan inverka är bl.a. vilken firmware du har och typen av skivor.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

det är en NEC 3500 och kör på senaste officiella firmwaren.. och den ska stödja 16x verbatim om jag förstått allt jag läst på cdfreaks korrekt.. men man kanske ska testa hackade firmwares.. kan ju också bero på andra flaskhalsar.. runt 14x så går den ju över 20MiB/s och det är ganska mycket data per sekund..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör ett hackat fw på min NEC 3500 (som är en ATA33-enhet btw så en vanlig kabel duger). 218btrpc1.bin kör jag, la in det när jag skaffade den vilket är ca ett år sen så det kanske finns bättre alternativ nu. Jag kan bränna mina Verbatim DVD-R 8X i 12X men några 16X-skivor har jag aldrig testat.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Får helt enkelt skapa en n00b-tråd där och fråga om jag kan få prestanda genom hackad firmware tack för dina snabba svar!

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein