Permalänk
Medlem

Köra utan chassifläkt!

Hej!
Jag har ett stort chieftec chassi. Jag har en fläkt på utblås, en 80mm på 12v. Tycker den viner lite mkt. Hade tänkt ta ut den. Är det bra eller blir det för varmt i chassit?

Permalänk
Avstängd

Det blir skitbra kör in pinnar i alla andra fläktar också eller häll vatten i dom så blir det tyst.

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

Snälla hur gammal är du?
Var lite seriös -.-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Det blir skitbra kör in pinnar i alla andra fläktar också eller häll vatten i dom så blir det tyst.

Jag hoppas för allt i världen att du inte är seriös. Forumet är ingen lekstuga.

Testa att köra fläkten på 7v eller 5v istället, då borde den bli bra mycket tystare och det ger fortfarande lite luftflöde genom chassit.

I molexkontatkerna har du följande spänningar:

Röd = +5v
Svart = jord
Gul = +12v

Enklaste fulhacket för att sänka spänningen till en fläkt är att koppla enligt nån av varianterna nedan:

Gul + svart ger 12v
Gul + röd ger 7v
Röd + svart ger 5v

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag hoppas för allt i världen att du inte är seriös. Forumet är ingen lekstuga.

Testa att köra fläkten på 7v eller 5v istället, då borde den bli bra mycket tystare och det ger fortfarande lite luftflöde genom chassit.

I molexkontatkerna har du följande spänningar:

Röd = +5v
Svart = jord
Gul = +12v

Enklaste fulhacket för att sänka spänningen till en fläkt är att koppla enligt nån av varianterna nedan:

Gul + svart ger 12v
Gul + röd ger 7v
Röd + svart ger 5v

Japp hade fixat en sådan adapter och kopplat om så fläkten gav 7v. Då var det mycket tystare. Men adaptern gav jag till en kompis eftersom hans fläkt lät värre än min. Men går det att köpa en sådan sladd? (molex till 3pins)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det som gör att din fläkt i sidan viner är fläktgallret, Om du dessutom kör med det svarta orginalgallret (som knappt släpper igenom luft) så viner det mycket mer! Testa och plocka bort gallret helt, eventuellt ersätta det med något bättre galler som släpper igenom mer. Sänk volten på fläkten (givetvis) eller om du fortfarande blir kinkig, ersätt med en papstfläkt så ska det nog lugna sig.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej. Men vill inte betala 100 spänn (frakten) för en liten kabel så jag får dra runt i dom lokala butikerna och kolla dårå. Stryder, ska inte plocka bort gallret, eller jo kanske. Men lite jobbigt att hålla på och modda osv.
Iofs så sågade jag ut ett 120mm hål till min polare, (Det blev otroligt fint, ser nästan fabriksgjort ut, GANSKA mkt finare än många hål man brukar se på detta forumet ), och stoppade dit en nexus breeze fläkt, den vita. Den låter ju typ ingenting! iofs snurrar den 800 eller 1000 rpm på 12volt. Men ändå.

Den 80mm fläkten jag använder (bortplockad atm) är en me blåa leds ;p fult men ändå.

Permalänk

personligen skulle jag aldrig köra utan chassifläktar. och det skulle inte min dator heller.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Nej men sen har du ett mkt varmare grafikkort än jag , samt 3 hårddiskar.

Permalänk

true.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag hoppas för allt i världen att du inte är seriös. Forumet är ingen lekstuga.

Testa att köra fläkten på 7v eller 5v istället, då borde den bli bra mycket tystare och det ger fortfarande lite luftflöde genom chassit.

I molexkontatkerna har du följande spänningar:

Röd = +5v
Svart = jord
Gul = +12v

Enklaste fulhacket för att sänka spänningen till en fläkt är att koppla enligt nån av varianterna nedan:

Gul + svart ger 12v
Gul + röd ger 7v
Röd + svart ger 5v

Är det inte skadligt för nätagget att köra fläktarna på 7v?
Tror jag läste det någonstans hära på SweC.

Och måste man inte alltid ha svarta ikopplad, den är väl jord? Eller är det bara jag som pratar i nattmössan?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Är det inte skadligt för nätagget att köra fläktarna på 7v?
Tror jag läste det någonstans hära på SweC.

Och måste man inte alltid ha svarta ikopplad, den är väl jord? Eller är det bara jag som pratar i nattmössan?

Helt nyttigt för nätaggregatet är det inte och det ses oftast som ett fulhack som man kan använda sig av i nödfall.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Varför inte bara prova? håll ett öga på tempen först, den kommer inte explodera så fort du rycker ur den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Helt nyttigt för nätaggregatet är det inte och det ses oftast som ett fulhack som man kan använda sig av i nödfall.

Oo .. kan det ge permanenta skader på AAg å koppla så att man kör på 7V på fläktarna??

Permalänk

Adda 80mm fläktar är att rekommendera!

Tja!

Efter att ha läst alla svär här om att koppla ihop olika sladdar och vad som stått så tänkte jag dela med dig av mina erfarenheter. Jag hade inga fläktar bak i mitt chassi, bara en bullrig 80mm där fram. Så jag införskaffade mig 4 st Adda 80mm (14,5db, 20,5cfm) och satte 2 fram och 2 bak. Dom fläktarna låter ingenting i mitt tycke. Och dom verkar kyla rätt bra med. Dom kostar lite granna men jag tycker att det är värt det så länge de är tysta!

Slänger med en länk till fläkten hos en butik här i Lund: http://www.ghdata.com/WebShop/Index.php?ArticleID=AD0812DX-A7...

Ciao /Dexter

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro