Permalänk
Medlem

Laddar inte!

Hej!
Om datorn inte laddar eller svarar när man kopplar in sin ac adapter, kan man utesluta att det är batteriet de e fel på?
Ska ALLA laptops kunna va igång med endast ac adapter och inte batteri?

För min dator svarar inte ett dugg när man kopplar in ac adaptern.

Går alltså strömmen genom datorn och sen till batteriet, eller går den först igenom batteriet sen till datorn? Stömmen från adaptern då asså.

Permalänk
Medlem

Olika...Men den borde gå igång med batteriet i och strömadaptern i, batteriet brukar bara tappa förmågan att ackumulera inte att leda strömmen... rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Det är de som är så konstigt.
Förstår inte va som e felet. Hoppas FAN inte att de är moderkortet som e fuckat.

Asså datorn funkar ok på batteriet. Sen när de tog slut och jag skulle ladda så funka de inte att ladda. Datorn köptes begagnad, finns ingen garanti.

Det är en IBM T43 det gäller

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara laddaren som är sönder; kolla så att den funkar med en voltmätare eller liknande. Är det den som är död är det bara till att skaffa en ny, kostar inte så mycket. Hoppas du får igång den igen

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

har precis köpt laddaren, de är en universal notebook ac adapter, står att den stödjer IBM T-series.

Provade även en annan inne på kjell o co, en 120w universaladapter och även där funkade de inte.
Först av allt råkade ja trycka in 19v 2amp i den, från en 35w notebook adapter.
Original adaptern ger 16v och 4,5amp, 72w.
Kan de va de som har tagit isönder datorn?
Datorn funkar asså så, bara de att de inte går att ladda.
Jag har inte provat en originaladapter än.
Vad kan vara sönder isf? Batteriet ?

Permalänk

Det låter troligt att det skulle vara moderkortet. I min klass har alla varsin Dell Latitude 510 och ca 80% av dem har vart inne på moderkorts byte för att de inte laddat.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk

jepp det är standard fel typ för modekort att sluta ladda!

Permalänk
Medlem

ååh fatta hur ledsna ni gör mig.

Det kommer kosta skitmkt för mig.

Permalänk

Livet är hårt. Fast det är klart. Kan ju ljuga lite för att trösta dig och säga att du glömt stoppa laddaren i vägguttaget.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!