OS 9 på en iMac G3

Permalänk

OS 9 på en iMac G3

Nämen tjenare!

Jo, det är så att jag har ett problem. Med min iMac G3. Problemet är att jag inte kan installera Mac OS 9. Jag har OS X Panther nu men det går SEGT! Tänkte då installera OS 9 eftersom det flyter på bättre och det var det som kom med datorn.

Jag stoppar i skivan och bootar från den med C alternativt ALT, kommer tll "live" grejjen, klickar på Mac OS 9 Installationen och börjar. Men installationsprogrammet hittar inte min 28gb hårddisk? Är det Firmware som måste nergraderas eller vad?

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt lite erfarenhet av OS 9, och jag har aldrig behövt felsöka nåt sånt på den gamla mac jag körde nian på. Jag måste ju dock fråga: vad har du tänkt GÖRA med datorn?

OS 9 är nämligen dött och begravet och helt hopplöst. Det går inte ens att använda som surf-OS eftersom det inte finns några vettiga webbläsare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Jag har väldigt lite erfarenhet av OS 9, och jag har aldrig behövt felsöka nåt sånt på den gamla mac jag körde nian på. Jag måste ju dock fråga: vad har du tänkt GÖRA med datorn?

OS 9 är nämligen dött och begravet och helt hopplöst. Det går inte ens att använda som surf-OS eftersom det inte finns några vettiga webbläsare.

Ja... hmm... Inte direkt göra en Spider-Man 4 eller så mest bara surfa... :P. Men om Os 9 inte går vad ska jag göra dårå?

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Hedersmedlem

Klent med RAM?
Om OS X verkligen inte funkar så är väl nån Linux-dist/*BSD vettigast i mina ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hej hackerpro

Du måste formatera om hårdisken med ett litet program som ligger någon stans på skivan i programmet klickar du på disken sedan initiera sedan kan du installera mac os 9

MVH

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Klent med RAM?
Om OS X verkligen inte funkar så är väl nån Linux-dist/*BSD vettigast i mina ögon.

Aa, i för sig så är det bara 128mb men, tycker itte det är värt att uppgradera en så rutten dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ethix
Hej hackerpro

Du måste formatera om hårdisken med ett litet program som ligger någon stans på skivan i programmet klickar du på disken sedan initiera sedan kan du installera mac os 9

MVH

Men jag hittar inte det i så fall? Är det verkligen på skivan? Vad heter det i så fall?

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Medlem

Min skiva är på engelska så om din inte är det får du väll lista ut på ett ungefär men på skivan finns en mapp vid namn utilities sedan i den ligger programmet som heter drive setup.

MVH

Ethix

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Medlem

Ubuntu/Debian finns ju själv kör jag Xubuntu 7.04 på min

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Ubuntu/Debian finns ju själv kör jag Xubuntu 7.04 på min

Det verkar konstigt då 6.06 är det nyaste jag kan hitta till PPC.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

PPC-versionen är community-supportad nuförtiden: http://cdimage.ubuntu.com/ports/releases/hardy/release/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.