Elev på konstfack slipper betala...

Permalänk
Medlem

Håller med Cloudstone, det är ett klockrent samtida konstverk där han stryker hela samället mothårs, det är på gränsen till komik. Klottrets vara eller inte vara har inte så mycket med saken att göra.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Vad svamlar du om? Han slåss inte mot regeringen och inte med deras spelregler, vad du nu än menar med det. Det är ingen i regeringen som får ta notan för hans vandalism, utan det är skattebetalarna och SLs trafikanter. Om det är uppror mot sammhället du hyllar så ska du kanske ta och fundera på vem det drabbar.

Jag har sett de filmer han gjort, och för mig ser det inte ut som konst. Det ser ut som något en bortskämd medelklassunge som är arg för att han inte sågs av föräldrarna när han växte upp, eller någon från ett förortsghetto som tycker att samhället inte gett honom en chans, har gjort för att "hämnas" på samhället. Jag menar, spraya ner tunnelbanestationer, vardagsrum och tunnelbanevagnar med ett kroppspråk som en frustrerad fjortis...

Vilken tur då att rättsystemet fungerar så bra att dessa hemskheter stoppas! Eller du är kanske mer arg på konstnären än systemet som tillåter det här? Det är ju ganska så klart ett hack mot rättsystemet. Vem som helst kan ju i princip göra det han gjorde och klara sig. Ibland när en datorhackare hackar ett system så gör han det för att visa utvecklarna; "Se här, detta har ni gjort fel! Fixa!" Det är precis så jag ser det här. Om det var konstnärens mening vet jag inte, men det är iaf det jag ser.

Jag vet mycket väl vem det drabbar. Men jag är villig att betala detta, utan problem. Men det fina är att regeringen tvingar dig att betala, och alla andra som verkligen inte går med på detta, pga att rättsystemet totalt failar att skapa något som fungerar.

Hans filmer eller grafitti är helt irrelevant, imo. Konsten i detta, i mina ögon, är denna hets och aggression som skapas och som är helt missriktad. Alla är arga på denna jävla fjortis och hans markeringspennor, när fokusen borde vara skiftad någon helt annanstans.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Vilken tur då att rättsystemet fungerar så bra att dessa hemskheter stoppas! Eller du är kanske mer arg på konstnären än systemet som tillåter det här? Det är ju ganska så klart ett hack mot rättsystemet. Vem som helst kan ju i princip göra det han gjorde och klara sig. Ibland när en datorhackare hackar ett system så gör han det för att visa utvecklarna; "Se här, detta har ni gjort fel! Fixa!" Det är precis så jag ser det här. Om det var konstnärens mening vet jag inte, men det är iaf det jag ser.

Jag vet mycket väl vem det drabbar. Men jag är villig att betala detta, utan problem. Men det fina är att regeringen tvingar dig att betala, och alla andra som verkligen inte går med på detta, pga att rättsystemet totalt failar att skapa något som fungerar.

Hans filmer eller grafitti är helt irrelevant, imo. Konsten i detta, i mina ögon, är denna hets och aggression som skapas och som är helt missriktad. Alla är arga på denna jävla fjortis och hans markeringspennor, när fokusen borde vara skiftad någon helt annanstans.

Dra inte in hackers i det här, för den analogin behärskar du inte. Det finns hackers som vill påvisa brister i olika system, men de som gör detta genom att vandalisera gör det för att få uppmärksamhet. Det finns alltså en gradskillnad även där. Precis som klotterungen skulle kunna ha påvisat bristerna i systemet utan att förstöra en tunnelbanevagn så är att deface:a hemsidor o.dyl. inte en så effektiv metod att påpeka säkerhetsbrister.

Filmerna är väldigt relevanta i det här fallet eftersom det är de som är tänkta att bära hans meddelande. De är också intressanta eftersom, som jag redan påpekat, förmedlar en bild av konstnären som en arg, ung man som är besviken på samhället.

Konst som provocerar kan vara bra, det är vi överens om, men det som gör att han failar är att han inte lyckas med det utan att gå över lagens gränser. Han tar den enkla vägen ut, och det gör att han skiljer sig inte ett dugg från kidsen som vill göra sig synliga genom att tagga allt de kommer över.

Dessutom så tror jag inte en stund på att han var ute efter att påpeka brister i rättsystemet. Det förekom ju snyftartiklar om att han inte vågade gå hem när han uppmärksammades i media, och trodde att polisen väntade på honom. Om syftet var det du säger så borde han ju själv gått till polisen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Ord att beskriva detta vansinne finns ej.

Permalänk
Medlem

Denna tråd är en del av konstverket. Bra gjort där TS, blåsa på elden.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag älskar graffiti. Därmed har jag inte påstått att jag skulle vilja få min egendom nedklottrad eller att jag inte förstår ilskan hos de personer som råkar ut för detta. Graffitin tycks säga till mig, "vi finns!" En kultur, ett liv, ett samhälle som frodas medan vi "andra" sover. Som en parallell existens som lämnar sin signatur på väggarna.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Hur fel har det gått i tankeverksamheten när brottslingarna behandlas som offer. Detta kan ses överallt i det svenska rättssystemet - sunkiga vänsteridéer om du frågar mig.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Tycker jag ifs också... men då kan man söka tillstånd för sånt hos kommun, eller verka för att det kommer upp på dagordningen.

Och som Zotamedu skrev nedan så borde konstfack förlora sin examinationsrätt och handledarna som godkände detta idioti borde sparkas.

Jag väljer också graffiti framför grå betong varje dag men alla dessa taggar är fruktansvärt fula. Alla gångtunnlar häromkring är målade vilket gör dem mycket trevligare. Lite synd att de inte målar om dem med jämna mellanrum bara. Finns en stor laglig vägg i Mölndal också som målades om rätt ofta. Gick förbi den rätt ofta under gymnasietiden och det var alltid kul att titta på de nya verken.

För övrigt debatterades detta på TV i morse. Någon politiker och en företrädare för konstfack. Mycket intressant faktiskt då konstmuppen tyckte att konstfack blivit svartmålat helt utan anledning. Bara för att några av deras elever på eget bevåg hittat på dumheter. Sen att projekten måste blivit godkända av en handledare var det tyst om.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag väljer också graffiti framför grå betong varje dag men alla dessa taggar är fruktansvärt fula. Alla gångtunnlar häromkring är målade vilket gör dem mycket trevligare. Lite synd att de inte målar om dem med jämna mellanrum bara. Finns en stor laglig vägg i Mölndal också som målades om rätt ofta. Gick förbi den rätt ofta under gymnasietiden och det var alltid kul att titta på de nya verken.

För övrigt debatterades detta på TV i morse. Någon politiker och en företrädare för konstfack. Mycket intressant faktiskt då konstmuppen tyckte att konstfack blivit svartmålat helt utan anledning. Bara för att några av deras elever på eget bevåg hittat på dumheter. Sen att projekten måste blivit godkända av en handledare var det tyst om.

Men projektet som sådant som de godkänt får ju inte vara en olaglig handling. Då skulle det inte godkännas. Därför vore det mer intressant att läsa projektbeskrivningen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Vilken tur då att rättsystemet fungerar så bra att dessa hemskheter stoppas! Eller du är kanske mer arg på konstnären än systemet som tillåter det här? Det är ju ganska så klart ett hack mot rättsystemet. Vem som helst kan ju i princip göra det han gjorde och klara sig.

Jag håller med dig att det är lite svart komedi över det hela.
Vi har människor vars emotionella intelligens ligger under en skatas(pica pica) nivå, och vi får anpassa vårat rättsväsende efter detta. (vet att det är en faktoid, men skator kan hålla på och hacka på backspeglar och allt, så mot oss människor kan man tolka som de jävlas mot (när det handlar om nyfikenhet))

Min åsikt är mindre övervakning, mindre poliser och högre beviskrav på fällande domar är bra. Fast när folk beter sig som de gör så får vi börja låsa in våra värdesaker. Men ska det gå så långt så att vi ska behöva kameraövervaka allt som går att vandalisera?
Det är enligt mitt tycke riktig svart komedi, vi får ett big brother samhälle för att skydda sig mot personer som har åsikten. Kan = får = bör om det är roligt.

Jag själv tycker det är bra att det går att måla på en vägg i stan, det bevisar att vi har lite integritet och frihet kvar. Men bara för att något går att göra så innebär det inte att man ska få göra det, eller att vi ska behöva vara så oroliga för att någon gör det.

Sedan konstfack var även med i psykos skandalen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
I know what my pistol was created for

För att citera KISS... "Love Gun"?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men projektet som sådant som de godkänt får ju inte vara en olaglig handling. Då skulle det inte godkännas. Därför vore det mer intressant att läsa projektbeskrivningen.

Ja det skulle det. Antingen har ju skolan gjort fel eller så har eleven gjort fel.
Har skolan gjort fel, antingen genom att medvetet tillåta ett olagligt projekt eller genom att inte läsa igenom elevens projekt alls. Har eleven gått ifrån projektbeskrivningen och hittat på något helt eget har ju skolan iof också gjort fel eftersom eleven fick godkänt på sitt projekt.
Fast de kanske kan gömma sig bakom att det tydligen inte är straffbart att uppmana någon annan till brott och sedan vägra att ge ut brottslingens identitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ja det skulle det. Antingen har ju skolan gjort fel eller så har eleven gjort fel.
Har skolan gjort fel, antingen genom att medvetet tillåta ett olagligt projekt eller genom att inte läsa igenom elevens projekt alls. Har eleven gått ifrån projektbeskrivningen och hittat på något helt eget har ju skolan iof också gjort fel eftersom eleven fick godkänt på sitt projekt.
Fast de kanske kan gömma sig bakom att det tydligen inte är straffbart att uppmana någon annan till brott och sedan vägra att ge ut brottslingens identitet.

Skolan har ju godkänt projektet som eleven skapade. Han blev inte fälld för någon brottslig verksamhet. Givetvis måste de läsa igenom projektet, det har ju handledning för det och det är ju ett längre terminsprojekt.

*** EDIT ***

Alltså han har knappast skrivit "jag ska filma en cool snubbe som klottrar i en tunnelbanevagn." Han ska ju i projektarbetet beskriva hans konstnärliga process och vad han vill få ut av sitt konstverk. Dvs vad som är syftet och vilken metod som han tänkt använda för att uppnå syftet. Varken syftet eller metoden får vara något som kan betecknas som olagligt. Förrut hade inte konstfack policy om att de inte godkände olaglig verksamhet. Det betyder inte att det säkerligen enkelt skulle bli icke godkänt om man bröt mot lagen.

Efter kritiken så la de till det uttryckligen i policyn. Dvs om handlingen blir bedömd som olaglig så får de inte godkänt. Att projektbeskrivningen inte får innehålla handlingar som bryter mot sveriges juridiska lagar har funnits där hela tiden. Det fick inte ens vara sådant som KAN betecknas som olagligt i projektbeskrivningen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"