ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC

Permalänk
Medlem

ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC

Hej, jag har idag köpt en Asus rog Strix RTX 3080 kort som enligt ägaren skulle funka som det ska utan problem. Men när jag sätter kortet i min dator flashar RGB lamportna vitljus 2 gånger sedan händer inget och datorn startar inte.

Video hur på hur kortet beter sig:
https://streamable.com/8llcr4

Följande specs har jag på datorn:

Ryzen 5 5600X
Gigabyte B550M DS3H
RM650X
2x8 GB DDR4

Jag uppskattar minsta hjälp.
Jag kommer försöka byta Nätaggregatet mot en RM850X imorgon och se om det funkar. Annars kan jag inte hitta mycket hjälp på nätet.

Permalänk
Medlem

om din psu/dator fungerar med ett annat grafikkort så är det inte psu:n som är problemet. Men ifall du aldrig har startat datorn så låter det definitivt som något annat problem, vad händer ifall du tar ut graikkortet och startar datorn så?

Vad hade du för gpu innan, eller är det nybygge? Avinstallerade du grafikkortsdrivrutiner ifall du hade gpu innan?

Om du har möjlighet att testa 3080:n på en annan dator är det såklart en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

om din psu/dator fungerar med ett annat grafikkort så är det inte psu:n som är problemet. Men ifall du aldrig har startat datorn så låter det definitivt som något annat problem, vad händer ifall du tar ut graikkortet och startar datorn så?

Vad hade du för gpu innan, eller är det nybygge? Avinstallerade du grafikkortsdrivrutiner ifall du hade gpu innan?

Om du har möjlighet att testa 3080:n på en annan dator är det såklart en fördel.

Datorn är återställd och fungerar fint med RTX 2080 Ti. Kan BIOS uppdatering på moderkortet behövas innan GPU byte till nästa generation GPU?
Jag kan försöka testa kortet på en annan dator imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azizbek:

Datorn är återställd och fungerar fint med RTX 2080 Ti. Kan BIOS uppdatering på moderkortet behövas innan GPU byte till nästa generation GPU?
Jag kan försöka testa kortet på en annan dator imorgon.

Nej, moderkortet/bios är kompatibelt och ingen uppdatering behövs. Testa det ja men lutar mycket åt fel på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azizbek:

Video hur på hur kortet beter sig:
https://streamable.com/8llcr4

Jaha, det är grafikkortet som blinkar och inte moderkortet?
Och datorn startar inte alls.

Grafikkortet är i korrekt, och alla kablarna också dubbelkollade?

Någon slags kortslutning i grafikkortet antar jag. Om datorn fungerar utan grafikkortet så är tyvärr det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jaha, det är grafikkortet som blinkar och inte moderkortet?
Och datorn startar inte alls.

Grafikkortet är i korrekt, och alla kablarna också dubbelkollade?

Någon slags kortslutning i grafikkortet antar jag. Om datorn fungerar utan grafikkortet så är tyvärr det problemet.

Datorn startar med det gamla kortet och inga problem där. Problemet börjar när jag sätter in det nya 3080 kortet och då blinkar kortet 2 gånger sedan helt död. Något ställe som man kan reparera kortet?
Jag antar säljaren kommer inte svara på mina meddelanden 🙂.

Meningsfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av azizbek:

Datorn startar med det gamla kortet och inga problem där. Problemet börjar när jag sätter in det nya 3080 kortet och då blinkar kortet 2 gånger sedan helt död. Något ställe som man kan reparera kortet?
Jag antar säljaren kommer inte svara på mina meddelanden 🙂.

Ja, jag menar att den inte startade med gpu:n i alls. Du behöver inte testa den på en annan dator eller med annan psu, med en kortslutning riskerar du bara att något blir värre.

Jag vet inte om något ställe i Sverige, skulle nog inte lita på de heller. Dessutom är det inte värt kostnaden för ett 3080 numera.

Köpte du den här på swec, blocket/tradera eller annanstans? Fraktades den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ja, jag menar att den inte startade med gpu:n i alls. Du behöver inte testa den på en annan dator eller med annan psu, med en kortslutning riskerar du bara att något blir värre.

Jag vet inte om något ställe i Sverige, skulle nog inte lita på de heller. Dessutom är det inte värt kostnaden för ett 3080 numera.

Köpte du den här på swec, blocket/tradera eller annanstans? Fraktades den?

Köpte den på blocket idag i Jönköping.

Permalänk
Medlem

På plats alltså? Förlorar inte på att skrive till de ändå.

Tyvärr inte mycket mer att säga. I värsta fall kan du nog få 1500-2000kr för defekta kortet.

Att försöka få det repererat kostar väl ändå minst 2, troligen 3-4 tusen, tror inte det blir värt.

Skrivet av rwkk:

Grafikkortet är i korrekt, och alla kablarna också dubbelkollade?

men så att man inte gör något drastiskt i onödan, trippelkolla sånt

Permalänk
Medlem

Prova clear cmos, om det inte funkar, gör en DDU (Display Driver Uninstaller), då kan det vara bra att ha en processor med integrerad grafikkort, datorn kanske inte förstår att det är ett nytt kort installerat. Funkar inte det så kan grafikkortet vara defekt om du säger att du har installerat rätt.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem

Kör du " 3 separata PCIe " kablar från nättaggregatet till kortet? Om inte.Kan det bli problem vid boot eller tyngre spel.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

På plats alltså? Förlorar inte på att skrive till de ändå.

Tyvärr inte mycket mer att säga. I värsta fall kan du nog få 1500-2000kr för defekta kortet.

Att försöka få det repererat kostar väl ändå minst 2, troligen 3-4 tusen, tror inte det blir värt.

men så att man inte gör något drastiskt i onödan, trippelkolla sånt

Ja kortet på plats, han hade inte datorn kvar för att kunna testa då tjejen var missnöjd med hans sepalande 🙂.

Jag kan ge några försök idag med olika lösningsförslag.
Som du påpekar kan det vara problem med kortslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medien:

Prova clear cmos, om det inte funkar, gör en DDU (Display Driver Uninstaller), då kan det vara bra att ha en processor med integrerad grafikkort, datorn kanske inte förstår att det är ett nytt kort installerat. Funkar inte det så kan grafikkortet vara defekt om du säger att du har installerat rätt.

Datorn helt återställd och inga drivrutiner installerat.
Jag kan försöka med olika lösningar idag.

👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Kör du " 3 separata PCIe " kablar från nättaggregatet till kortet? Om inte.Kan det bli problem vid boot eller tyngre spel.

Det två kablar som är kopplad till psu:n och 4 anslutnar i andra änden till grafikkort.

Menar du att man behöver ävrn ha varsin kabel för varje strömkabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av azizbek:

Det två kablar som är kopplad till psu:n och 4 anslutnar i andra änden till grafikkort.

Menar du att man behöver ävrn ha varsin kabel för varje strömkabel?

Japp. Man ska inte använda den extra extra kabeln som sitter på en pci kabeln. Ha kortet 3st 6+2pci ska man dra 3 separata PCIe kablar ifrån nättagregatet. Använder det själv till mitt rtx 3080 med 3st PCIe 6+2. Fungerat sen dag 1.

Varför? de " nyare" rtx korten dra så mycket ström vid start, att dom behöver separata 150w linor= separata 6+2 pin pcie, ifrån nättaggregatet för att vissa modeller ens ska kunna starta.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Som du ser. Är den " extra pcie kabeln " som finns på en pcie kabel, stripad/ buntbandad, och lagd åt sidan.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Japp. Man ska inte använda den extra extra kabeln som sitter på en pci kabeln. Ha kortet 3st 6+2pci ska man dra 3 separata PCIe kablar ifrån nättagregatet. Använder det själv till mitt rtx 3080 med 3st PCIe 6+2. Fungerat sen dag 1.

Varför? de " nyare" rtx korten dra så mycket ström vid start, att dom behöver separata 150w linor= separata 6+2 pin pcie, ifrån nättaggregatet för att vissa modeller ens ska kunna starta.

Jag har nu testat det med RM850X med tre separata PCIe kablar och problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azizbek:

Jag har nu testat det med RM850X med tre separata PCIe kablar och problemet kvarstår.

Tycker du skrev att du hade 4 PCIe portar på kortet? Så testa 4 separata kablar.

" Det två kablar som är kopplad till psu:n och 4 anslutnar i andra änden till grafikkort."

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Tycker du skrev att du hade 4 PCIe portar på kortet? Så testa 4 separata kablar.

" Det två kablar som är kopplad till psu:n och 4 anslutnar i andra änden till grafikkort."

Jaha, missledande mening. Jag menade PCIE kablarna. Kortet har tre anslutningar och jag testade med tre separata kablar. Problemet är inte löst 😁

Permalänk
Medlem

Hej. Kortet ska starta med två PCIe kablar utan problem.
Man får igång kortet på en 300w psu med dåliga 6+2pin adaptrar om det är så men kommer inte klara av att belastning i Windows.
Kollade på filmen och eftersom dina fläktar inte startar så är nog kortet kortslutet och nätaggregat slår av för att skydda tyvärr.
Så kortet är trasigt så försök få kontakt med säljaren och lämna tillbaka kortet. Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av azizbek:

Jaha, missledande mening. Jag menade PCIE kablarna. Kortet har tre anslutningar och jag testade med tre separata kablar. Problemet är inte löst 😁

Då så lika många som jag ha då Testa ta ut kortet och stoppa tillbaka det igen. Fungera det inte då, är det något fel på kortet. som personen ovan ha skrivit.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

Misstänker att du satt i 3080't riktigt så det också "klickat" fast (med tanke på att du bytt emellan till ett 2080 utan problem)
Det du kan testa är om du har en till PCI-E "lane" (dvs det du sätter in grafikkortet i på moderkortet) men låter mest troligt som andra sagt. Kortet är rökt

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Misstänker att du satt i 3080't riktigt så det också "klickat" fast (med tanke på att du bytt emellan till ett 2080 utan problem)
Det du kan testa är om du har en till PCI-E "lane" (dvs det du sätter in grafikkortet i på moderkortet) men låter mest troligt som andra sagt. Kortet är rökt

Dwt känns att kortet är död efter 4-5 timmars försök har jag gett upp. Säljaren ville inte ta ansvar och påstod att jag kan ha tappat kortet 😆. Jag får bita det sura äpplet och det får bli en läxa.

Permalänk
Skrivet av azizbek:

Dwt känns att kortet är död efter 4-5 timmars försök har jag gett upp. Säljaren ville inte ta ansvar och påstod att jag kan ha tappat kortet 😆. Jag får bita det sura äpplet och det får bli en läxa.

Tappat kortet? Låter som att han hittade på sin flickvän till och börja med, grisig människa. Beklagar!
Om man tappar ett kort så det går sönder är det väl en sak, men då har ju något gått sönder som i att det "gått av"
Jag kan säga dig att ett kort betéer sig inte sådär efter att du tappat det från 10cm (såvida det inte är synliga skador)

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Tappat kortet? Låter som att han hittade på sin flickvän till och börja med, grisig människa. Beklagar!
Om man tappar ett kort så det går sönder är det väl en sak, men då har ju något gått sönder som i att det "gått av"
Jag kan säga dig att ett kort betéer sig inte sådär efter att du tappat det från 10cm (såvida det inte är synliga skador)

Ja eller hur. Tyvärr, det har blivit alltmer vanligare att lura folk på begagnad marknad. Man får hålla sig till Sweclockers om man köper begagnad.

Tack för alla som har kommit med idéer och lösningsförslag.

Permalänk
Medlem

Ska ta kontakt med en elektronik ingenjör kompis om han kan fixa, annars får jag sälja det billigt här.

Permalänk
Medlem

Vad har för windows ?

Jag bytte ett grafikkort från ett 1060 till ett RX580 och då fick jag ingen bild.
Sen satt jag i ett gammalt nvidia quatro då fick jag bild.
Sen stängde jag av datorn och satt i RX580 kortet längre ner på en annan pcie plats ( behöll quatro kort också )
Då hitta datorn RX580 kortet och la in drivrutiner. Sen stängde jag av datorn och tog bort quatro kortet och flytta upp RX580 kortet
och starta om datorn och fick bild ( hade ett amd 450 kort och Ryzen 3 3300x )

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Japp. Man ska inte använda den extra extra kabeln som sitter på en pci kabeln. Ha kortet 3st 6+2pci ska man dra 3 separata PCIe kablar ifrån nättagregatet. Använder det själv till mitt rtx 3080 med 3st PCIe 6+2. Fungerat sen dag 1.

Varför? de " nyare" rtx korten dra så mycket ström vid start, att dom behöver separata 150w linor= separata 6+2 pin pcie, ifrån nättaggregatet för att vissa modeller ens ska kunna starta.

3080 drar typ 350w max, men absolut inte ens nära det bara för att starta. 50w räcker utan problem för det, för att inte tala om 300w som de får via 2 kablar som TS kopplat i

Vad du säger är inte sant, inte ens för ett 4090. Det skulle helt enkelt inte vara samma symptom, att datorn inte alls startar.

Skrivet av kamisama76:

Tappat kortet? Låter som att han hittade på sin flickvän till och börja med, grisig människa. Beklagar!
Om man tappar ett kort så det går sönder är det väl en sak, men då har ju något gått sönder som i att det "gått av"
Jag kan säga dig att ett kort betéer sig inte sådär efter att du tappat det från 10cm (såvida det inte är synliga skador)

Nja, inte vanligt alls, men möjligt. Jag tror inte det heller, men något kan gå fysiskt sönder inuti kortet som sedan orsakar kortslutning.

Skrivet av azizbek:

Ja eller hur. Tyvärr, det har blivit alltmer vanligare att lura folk på begagnad marknad. Man får hålla sig till Sweclockers om man köper begagnad.

Tack för alla som har kommit med idéer och lösningsförslag.

Nja, nya konton är inte alltid att lita på här heller. Gäller mer att titta på omdömen. Och ifall hämtar upp via blocket/tradera, så testa det på plats. Annars ta med frakt, då hjälper tradera/blocket till ifall det är defekt.

Skrivet av azizbek:

Ska ta kontakt med en elektronik ingenjör kompis om han kan fixa, annars får jag sälja det billigt här.

Ok annars får du troligen lite mer på tradera.

Permalänk
Skrivet av azizbek:

Ja eller hur. Tyvärr, det har blivit alltmer vanligare att lura folk på begagnad marknad. Man får hålla sig till Sweclockers om man köper begagnad.

Tack för alla som har kommit med idéer och lösningsförslag.

Har själv blivit lurad två ggr på blocket så nu begär jag alltid upphämtning och test på plats annars får det vara.

Beklagar för din del hoppas du får ngn peng för defekta kortet. Har man tur kanske det räcker med omlödning på ngn av komponenterna

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av rwkk:

3080 drar typ 350w max, men absolut inte ens nära det bara för att starta. 50w räcker utan problem för det, för att inte tala om 300w som de får via 2 kablar som TS kopplat i

Vad du säger är inte sant, inte ens för ett 4090. Det skulle helt enkelt inte vara samma symptom, att datorn inte alls startar.

Nja, inte vanligt alls, men möjligt. Jag tror inte det heller, men något kan gå fysiskt sönder inuti kortet som sedan orsakar kortslutning.

Nja, nya konton är inte alltid att lita på här heller. Gäller mer att titta på omdömen. Och ifall hämtar upp via blocket/tradera, så testa det på plats. Annars ta med frakt, då hjälper tradera/blocket till ifall det är defekt.

Ok annars får du troligen lite mer på tradera.

Tradera är inte heller att lita på fullt ut. Det är så mycket defekt och problem där så jag har nästan slutat handla. Men smidigt är det. Dessutom går man ju back en del där med ifall något är defekt. Då köparen bara behöver betala tillbaka för varan och inte frakter och köpskydd.