Enhetskryptering kan bli standard i Windows 11 Home

Permalänk
Melding Plague

Enhetskryptering kan bli standard i Windows 11 Home

Enligt tyska sajten Deskmodder kan Microsoft snart börja aktivera enhetskryptering på alla datorer som stödjer funktionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Skrämmande om de inför det utan ett stabilare filsystem än NTFS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Härligt! Mer som dödar prestandan och suger ut musten ur laptopbatterier

Ge användarna riktiga BitLocker i Home-versionerna istället!

Permalänk
Medlem

Sånna här funktioner är inte för vanliga användare. Kommer ställa till med mer problem än det hjälper. De flesta vet inte vad de håller på med och gissar många kommer förlora filer

Permalänk
Medlem

Det suger inte bara prestanda utan det är faktiskt data kidnappning. hur ska du få tag i din nyckel för upplåsning när du inte loggat in med ett Microsoft konto efter att Windows har kraschat. detta borde vara så olagligt det kan vara. har sett flera datorer som har satt igång kryptering efter en ominstallation även med ett lokalt konto. helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Sånna här funktioner är inte för vanliga användare. Kommer ställa till med mer problem än det hjälper. De flesta vet inte vad de håller på med och gissar många kommer förlora filer

De borde ju också ha lagrat filerna på Microsoft OneDrive! Då hade de haft kvar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xKiLLeRx:

Det suger inte bara prestanda utan det är faktiskt data kidnappning. hur ska du få tag i din nyckel för upplåsning när du inte loggat in med ett Microsoft konto efter att Windows har kraschat.

Just därför Microsoft mer eller mindre tvingar alla med Windows Home att köra med Microsoft-konto.

Kravet på Connected-Standby är även skrämmande i sig. Lägg ihop detta med ZTDNS, OneDrive (där "infekterade" filer raderas), CoPilot (tränas med din data) och Edge (kartläggning), så har Microsoft snart all makt över våra medborgare.

Helt plötsligt känns Google som små snälla fluffiga lamm i jämförelse.

Don't be evil!

Permalänk
Medlem

"Dessutom fungerar det bara med inloggning via Microsoft-konton och inte lokala konton."

Haha, hard pass. Hela meningen med enhetskryptering är att kryptera informationen och se till så att så få som möjligt har access till den, och då tänker jag absolut inte ha det knutet till Microsofts cloud där man inte har en aning om vad de gör med ens information. Och Connected Standby? lol....

Tack, men nej tack, fortsätter glatt med Veracrypt, Bitlocker och lokalt konto.

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Sånna här funktioner är inte för vanliga användare. Kommer ställa till med mer problem än det hjälper. De flesta vet inte vad de håller på med och gissar många kommer förlora filer

Du skrev precis det jag direkt tänkte när jag såg det.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen.
Microsoft ligger en hel del efter på den här fronten.

Mobilerna har har alla erbjudit det här sedan många år tilllbaka. Mac erbjuder det här integrerat med OSet såväl som linux för laptops sedan länge också.
Jag tycker det borde kommit som ett alternativ för windows home (som också funkar på all hårdvara) för 10 år sedan.

Men ja...
Valen MS är inte de bästa. Det här funkar inte på min hemlaptop som är typ 2-3 år gammal. Tillverkaren har inte givit stöd för windows alternativa kryptering. Och laptopen såldes inte med w11 pro. Så jag fick uppgradera windows för att komma åt bitlocker som då funkar på långt många fler enheter (inklusive min).
Så jag tycker väl att de ska släppa det här med bitlocker istället. Alla laptops ska kunna ha integrerad OSkrypgering på 20talet - kom igen liksom.
Och det ska vara frivilligt som val. Så inte helt i hamn ännu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

"Dessutom fungerar det bara med inloggning via Microsoft-konton och inte lokala konton."

Haha, hard pass. Hela meningen med enhetskryptering är att kryptera informationen och se till så att så få som möjligt har access till den, och då tänker jag absolut inte ha det knutet till Microsofts cloud där man inte har en aning om vad de gör med ens information. Och Connected Standby? lol....

Tack, men nej tack, fortsätter glatt med Veracrypt, Bitlocker och lokalt konto.

Nyfiken fråga; var förvarar du din Bitlocker-nyckel någonstans? Är den kedjan säkrad så att säga?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

"Dessutom fungerar det bara med inloggning via Microsoft-konton och inte lokala konton."

Haha, hard pass. Hela meningen med enhetskryptering är att kryptera informationen och se till så att så få som möjligt har access till den, och då tänker jag absolut inte ha det knutet till Microsofts cloud där man inte har en aning om vad de gör med ens information. Och Connected Standby? lol....

Tack, men nej tack, fortsätter glatt med Veracrypt, Bitlocker och lokalt konto.

Det går visst, manuellt. Det sker automatiskt med MS konto, annars manuellt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Sånna här funktioner är inte för vanliga användare. Kommer ställa till med mer problem än det hjälper. De flesta vet inte vad de håller på med och gissar många kommer förlora filer

Själv ser jag inte ens behovet för det, risken för att ens dator skulle bli stulen eller liknande är ju så gott som minimal så ser inte ens varför jag skulle behöva hålla på, speciellt när det finns risk att jag förlorar datan på andra sätt istället.

Permalänk
Medlem

om datorn går sönder vill jag kunna migrera min disk till ny dator. så jag har alltid kryptering av. behöver jag säkra något kan man alltid sätta bitlocker på en usb sticka. eller kryptera en .7z. eller både och.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Har inget MS konto och vill inte ha, samt inget one drive eller nån annan MS tjänst..

Och på senare tid ganska skeptisk till att använda TPM 2.0, funderar att inaktivera det kravet, snart kommer nog MS hitta på nåt fanstyg om det är aktivt....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nej tack!!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Saknas bara att Microsoft börjar sälja en tjänst där de låser upp system du glömt lösenord till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Saknas bara att Microsoft börjar sälja en tjänst där de låser upp system du glömt lösenord till.

Det gör Samsung, kostade 2000kr, en jag känner glömde bort mönstret för att låsa upp telefonen och fick skicka på "lagning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

om datorn går sönder vill jag kunna migrera min disk till ny dator. så jag har alltid kryptering av. behöver jag säkra något kan man alltid sätta bitlocker på en usb sticka. eller kryptera en .7z. eller både och.

Varför skulle kryptering hindra Dig från att flytta en hårddisk/SSD?
Har bitlocker på mina hårddiskar och flyttar dem till nya datorer utan problem.

Permalänk
Medlem

Detta har ju varit standard sedan Win11 släpptes?

Har aldrig kunnat montera Windows-partitionen från Linux förrän jag först dekrypterar den, utan att någonsin aktivt valt att kryptera disken från början (på Home, dessutom, så BitLocker är det inte oavsett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Varför skulle kryptering hindra Dig från att flytta en hårddisk/SSD?
Har bitlocker på mina hårddiskar och flyttar dem till nya datorer utan problem.

Den enda säkra krypteringen är den man själv slängt bort nyckeln till.

Permalänk
Medlem

Felgigantens kundtjänst kommer få sina fiskar halstrade.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Meeen jag är bara "konspiratorisk". Frågan är bara varför saker går precis åt det håll jag sa för många år sedan.

Permalänk
Medlem

Enhetskryptering: bra
Microsoftkonto: anus
Lagring av återställningsnyckel hos Microsoft: aldrig i helvetet

Lösningen på problemet: VeraCrypt

Visa signatur

5950X, 3090