Byta opperatör från Telia Öppen Fiber, men hur?

Permalänk

Byta opperatör från Telia Öppen Fiber, men hur?

Tjenare!

Har fått ytterliggare mail att min avgift kommer att höjas eftersom Telia höjer priserna i det öppna fiber nätet.... Denna trollade jag bort nu denna gången i ett år till, men det är fortfarande så at jag betalar 499 kr/månad för 250/250...

Senaste kampanjen från Bahnhof var 379/månad för 1000/1000 (Sen 499 osv)

Så jag började kolla runt lite på om man kan slänga ut Telias öppna fiber så man kan få ned kostnaden, och vad jag kan se så handlar det egentligen bara om mediakonvertern som sitter där hemma.

Men kan man se om där är någon annan som levererar denna tjänsten? Bahnhof kunde inte göra detta sa det, men jag vet att grannarna fått erbjudande från Tele2 att göra det. Dock har jag en personlig avsky mot detta företaget, men det är inget vi går in på just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Tjenare!

Har fått ytterliggare mail att min avgift kommer att höjas eftersom Telia höjer priserna i det öppna fiber nätet.... Denna trollade jag bort nu denna gången i ett år till, men det är fortfarande så at jag betalar 499 kr/månad för 250/250...

Senaste kampanjen från Bahnhof var 379/månad för 1000/1000 (Sen 499 osv)

Så jag började kolla runt lite på om man kan slänga ut Telias öppna fiber så man kan få ned kostnaden, och vad jag kan se så handlar det egentligen bara om mediakonvertern som sitter där hemma.

Men kan man se om där är någon annan som levererar denna tjänsten? Bahnhof kunde inte göra detta sa det, men jag vet att grannarna fått erbjudande från Tele2 att göra det. Dock har jag en personlig avsky mot detta företaget, men det är inget vi går in på just nu.

Telia Öppen Fiber är väl nätägaren, dvs att Telia äger själva nätverket du är kopplad till.
Sen iom det är ett öppet nät skall du kunna byta ISP, oftast har man en portal att logga in på där man kan välja vilken ISP man vill ha.
Här finns lite mer info om vilka ISB som brukar finnas i deras öppna nät.
https://www.bredbandsval.se/stadsn%C3%A4t/telia-%C3%B6ppen-fi...

Edit: Så för att svara på frågan, du kan inte byta bort Telia Öppen Fiber men du kan byta ut Telia som ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Edit: Så för att svara på frågan, du kan inte byta bort Telia Öppen Fiber men du kan byta ut Telia som ISP.

Om Telia är nätägaren kan du i regel byta bort de som operatör, då nätägare och kommunikationsoperatör inte behöver vara samma sak. Telia kallar detta för operatörsbyte, de bolag TS nämnde samarbetar med Telia Wholesale för att göra detta – men det är inte möjligt på alla adresser p.g.a. tekniska skäl som i att operatören måste ha plats i stationen eller av avtalsmässiga som i att Telia Öppen Fiber kanske är kommunikationsoperatör i ett nät de inte äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om Telia är nätägaren kan du i regel byta bort de som operatör, då nätägare och kommunikationsoperatör inte behöver vara samma sak. Telia kallar detta för operatörsbyte, de bolag TS nämnde samarbetar med Telia Wholesale för att göra detta – men det är inte möjligt på alla adresser p.g.a. tekniska skäl som i att operatören måste ha plats i stationen eller av avtalsmässiga som i att Telia Öppen Fiber kanske är kommunikationsoperatör i ett nät de inte äger.

Men om du inte kan byta ISP så är det inget öppet nät, Telia själv säger att man kan byta ISP i deras öppna nät.
https://anslutning.telia.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men om du inte kan byta ISP så är det inget öppet nät, Telia själv säger att man kan byta ISP i deras öppna nät.
https://anslutning.telia.se/

Behöver inte finnas plats i någon station för att vara leverantör hos Telia Öppen Fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Behöver inte finnas plats i någon station för att vara leverantör hos Telia Öppen Fiber.

Ärligt, förstår inte alls vad du pratar om.
Vad jag sagt från början är att TS har Telia Öppen Fiber som nätägare, detta kan inte bytas ut, iaf inte utan större ingrepp som kostar multum.
Men TS kan byta ut Telia som ISP (= leverantör) iom det är ett öppet nät.

Sen det som eventuellt kan skilja från olika platser är vilka ISP som är tillgängliga, men jag gissar att dom flesta finns på många platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ärligt, förstår inte alls vad du pratar om.
Vad jag sagt från början är att TS har Telia Öppen Fiber som nätägare, detta kan inte bytas ut, iaf inte utan större ingrepp som kostar multum.
Men TS kan byta ut Telia som ISP (= leverantör) iom det är ett öppet nät.

Sen det som eventuellt kan skilja från olika platser är vilka ISP som är tillgängliga, men jag gissar att dom flesta finns på många platser.

Svartfiber är ett koncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Svartfiber är ett koncept.

Ursäkta att jag frågar, men är du nykter?
Vad har svartfiber med detta att göra?
Telia Öppen Fiber är ju inte svartfiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ursäkta att jag frågar, men är du nykter?
Vad har svartfiber med detta att göra?
Telia Öppen Fiber är ju inte svartfiber.

Det är inte Telia Öppen Fiber efter operatörsbytet. Telia Wholesale kan hyra ut fibern till bland annat de två bolag TS nämnt, förutsatt att vi pratar om villa och Telia är nätägaren. Nätägare, kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör kan vara olika bolag.

Frågan är väl om du är full då du länkar Telias sida där de skriver om byte av fiberleverantör. Har du gjort ett operatörsbyte till de bolag TS nämnt kan du nämligen byta tillbaka till Telia Öppen Fiber, så det är i den kontexten de skriver.

Permalänk

Varit inne på samma erbjudande med bahnhof. Problemet är att det gäller om du även väljer bahnhof som fiberleverantör. Tyvärr verkar det som att Telia öppen fiber har något bundet avtal på obestämd tid för iaf mig. Så om du enbart byter OP till bahnhof får du inte det priset utan bara någon 50 lapp billigare, om ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte Telia Öppen Fiber efter operatörsbytet. Telia Wholesale kan hyra ut fibern till bland annat de två bolag TS nämnt, förutsatt att vi pratar om villa och Telia är nätägaren. Nätägare, kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör kan vara olika bolag.

Frågan är väl om du är full då du länkar Telias sida där de skriver om byte av fiberleverantör. Har du gjort ett operatörsbyte till de bolag TS nämnt kan du nämligen byta tillbaka till Telia Öppen Fiber, så det är i den kontexten de skriver.

Ok, nu förstår jag var du vill komma, sorry för min påflugna fråga
Jag har ju visserligen förutsatt att det som TS skriver stämmer och att TS är ansluten till just Telia Öppen Fiber men har blandat ihop nätägare och ISP eftersom TS också troligen har Telia som ISP.

Jag har aldrig hört talas om att man kan byta ut kommunikationsoperatör i Telia Öppen Fiber utan då är det väl typ Telia Fibernät, deras Öppna Fiber bygger väl på att dom driftar det själv men gör det möjligt för andra ISP att nyttja både deras fiber och utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ok, nu förstår jag var du vill komma, sorry för min påflugna fråga
Jag har ju visserligen förutsatt att det som TS skriver stämmer och att TS är ansluten till just Telia Öppen Fiber men har blandat ihop nätägare och ISP eftersom TS också troligen har Telia som ISP.

Jag har aldrig hört talas om att man kan byta ut kommunikationsoperatör i Telia Öppen Fiber utan då är det väl typ Telia Fibernät, deras Öppna Fiber bygger väl på att dom driftar det själv men gör det möjligt för andra ISP att nyttja både deras fiber och utrustning.

Eftersom TS säger att de fått e-post som skyller på Telia så är det förmodligen annan leverantör han har

När Bahnhof gör operatörsbytet (Bahnhof Villafiber) så har de helt andra kostnader och TS skulle bli bunden till Bahnhof i två år. Fibern patchas vidare till Bahnhofs egna switch i stationen, så kostnaden kommer baseras på vad deras egna nät kostar att driftas plus vad de kostar att hyra fibern och det senare är mycket mindre än vad det kostar att vara tjänsteleverantör hos Telia Öppen Fiber.

Telia Wholesale är det som förut kallades Skanova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Frågan är väl om du är full då du länkar Telias sida där de skriver om byte av fiberleverantör. Har du gjort ett operatörsbyte till de bolag TS nämnt kan du nämligen byta tillbaka till Telia Öppen Fiber, så det är i den kontexten de skriver.

Nu var det ju visserligen en flik på sidan men inte anledningen till länken och jag kan hålla med att det blev fel.
Det jag var ute efter var en del av texten som stod på sidan,

"Vi erbjuder så kallat Öppen Fiber vilket betyder att du som kund kan välja fritt bland leverantörer av bredband, TV och telefoni."

Permalänk

Okej, jag försvann på lunch och kom tillbaka till detta ^^

För att förtydiga lite så har jag idag Bahnhof och är mer än nöjd med dem som ISP, dock så har Telia hutlösa påslag på priserna i deras Öppna Fiber vilket gör att priset nästan blir det dubla än om jag hade haft Bahonhof hela vägen så att säga med deras Villa fiber.

Fick ett erbjudande för ett tag sedan att byta min medieomvandlare till en från Tele2, vilket enligt försäljaren då skulle innebära att jag lämnade Telias Öppna fibernät och anslöt mig till Tele2 direkt.

Priserna var betydligt bättre, men jag skulle i så fall binda upp mig i minst tre år vilket jag inte är/var intresserad av att göra med Tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom TS säger att de fått e-post som skyller på Telia så är det förmodligen annan leverantör han har

När Bahnhof gör operatörsbytet (Bahnhof Villafiber) så har de helt andra kostnader och TS skulle bli bunden till Bahnhof i två år. Fibern patchas vidare till Bahnhofs egna switch i stationen, så kostnaden kommer baseras på vad deras egna nät kostar att driftas plus vad de kostar att hyra fibern och det senare är mycket mindre än vad det kostar att vara tjänsteleverantör hos Telia Öppen Fiber.

Telia Wholesale är det som förut kallades Skanova.

Så kan det iofs också vara iom man skyller på Telia.

Men det jag aldrig hade hört förut var att Telia även släpper in andras utrustning i deras öppna nät eftersom det är en del av inkomsten i att bygga näten.
Den infon jag fått fram är att Telia Öppen Fiber ägs och driftas av Telia men har tillgång till flera ISP.

Permalänk
Medlem

@Psy_Lover: För att svara på din fråga, nej det finns inget sätt att se vem som är villig att göra ett operatörsbyte utan att fråga de. Telenor har också samma sak om du bara frågar om vilka företag du kan kolla med, sök på din adress på https://villafiber.telenor.se.

Vet att både Tele2 och Telenor kan göra operatörsbyte på adresser som Bahnhof inte vill göra det på, så man får helt enkelt kolla. Du kan också få dörrknackare om du bor på en adress där operatörsbyte är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Tjenare!

Har fått ytterliggare mail att min avgift kommer att höjas eftersom Telia höjer priserna i det öppna fiber nätet.... Denna trollade jag bort nu denna gången i ett år till, men det är fortfarande så at jag betalar 499 kr/månad för 250/250...

Senaste kampanjen från Bahnhof var 379/månad för 1000/1000 (Sen 499 osv)

Så jag började kolla runt lite på om man kan slänga ut Telias öppna fiber så man kan få ned kostnaden, och vad jag kan se så handlar det egentligen bara om mediakonvertern som sitter där hemma.

Men kan man se om där är någon annan som levererar denna tjänsten? Bahnhof kunde inte göra detta sa det, men jag vet att grannarna fått erbjudande från Tele2 att göra det. Dock har jag en personlig avsky mot detta företaget, men det är inget vi går in på just nu.

Jag kan byta från Telia Öppen Fiber till Bahnhof Villafiber, vilket är gratis mot att man binder upp sig två år (om jag minns rätt).
Men med Bahnhofs Villafiber så blir man låst till Banhof, vill byta tillbaka till tex då Öppet Fiber så kostar det närmare 3000 kr.
Vilket då blir ett problem om Bahnhof höjer priset, då får man ju antingen acceptera höjningen, punga ut med runt 3000 kr, eller helt säga upp. Några andra alternativ finns ju inte.

Alltså väljer jag hellre Telia Öppen Fiber, vilket innebär mindre inlåsning och mer konkurrens, och så byter jag ISP när de slåss med priset.