Permalänk
Medlem

Vad för kabel [WAN]

Tja!
Pillar lite på systerns internet men behöver lite hjälp med att identifiera en kabel. Det är WAN kabeln som går till en modem+router kombination. Behöver byta den då den går in internt i modemet som i sin tur sitter halvt i taket (ja ä int' bitter).

Kommer lägga in en till bild snart, in hindsight bör jag ha tagit en på innanmätet.

Permalänk
Medlem

SC anslutning på fiberkabel.
Blir kontakten smutsig så kan proffs behöva komma ut och rengöra eller byta.

Är du helt säker på att du ska röra den?
Bör gå till en fiberswitch/omvandlare som brukar vara överlämningspunkt. I hyreslägenhet brukar enheten ägas av företaget och inte dig.

Skulle rekommendera att kontakta fiberleverantören och höra om det finns CPE som är utan modem/router funktion eller vilken enhet du själv kan trycka dit.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ah, tack för det snabba svaret!

Får höra med deras isp, är nämligen från förra ägaren så är inte säker. De fick nämligen en router enbart, men de snacka om att en installatör skulle komma gällande mediaomvandlare (?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpeters:

Ah, tack för det snabba svaret!

Får höra med deras isp, är nämligen från förra ägaren så är inte säker. De fick nämligen en router enbart, men de snacka om att en installatör skulle komma gällande mediaomvandlare (?).

Mjo, det kan vara så att den leverantören endast levererar mediaomvandlare som har alla finesser för enkelt ägande av kund. Vanligast antar jag i nät som inte är öppna stads/bya-nät utan ägs av en nätleverantör.

Vet att vi har en leverantör i min stad där fiberboxen förväntas agera omvandlare och router.

Tele2 är väl lite samma med sin koaxial-omvandlare, där den också agerar router. Men där är kabeln inte lika känslig.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vad har du för andra grejor? Vad är det för grunka i änden på fiberkabeln?

Vad är det du vill göra? Flytta till en bättre plats?