Mjukvara till filserver (operativsystem, automatisk backup)

Permalänk
Hedersmedlem

Mjukvara till filserver (operativsystem, automatisk backup)

Hej,

Håller på att bygga en filserver som skall fungera både som NAS och backupserver.

Hårdvaran blir ett Chenbro 34069, Atom D510 och fem stycken hårddiskar som följande;
Volym1: 1st 2,5" med OS och mjukvara
Volym2: 2st 1TB diskar i RAID1 (1TB backup)
Volym3: 2st 2TB diskar i JBOD (4TB lagring)

Vad jag vill åstadkomma är två "filareor" på servern:
1. En utdelad 4TB volym för direkt lagring av oviktig data på det lokala nätverket
2. En backupvolym som automatiskt (en gång i veckan?) kopierar över ny information i specificerad mapp på lokala och externa datorer (Windows-datorer).

Hur skall jag göra för att åstadkomma detta på ett så smidigt och billigt sätt som möjligt? Jag har egentligen inga erfarenheter av *nix över huvud taget men kan tänka mig att lära mig om det är motiverat. Kan tänka mig att lägga ut ungefär 2000 på mjukvara om några licenser behöver införskaffas.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan alltid kika på OpenFiler. En smidigt linux-dist som har väldigt många trevliga funktioner. Satte upp en sådan åt ett företag för ett par år sedan, och den har i princip fungerat helt felfritt med ett gäng användare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Windows Home Server funkar väldigt bra överlag för lagring och backup tycker jag, och det är inte alltför dyrt med tanke på vad man får. Det supportar dock max 10 datorer för backups.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kör rsync över samba med crontab. Detta funkar ju bara om alla datorer står på vid en given tidpunkt annars faller den och då får man scripta lite.

men rsync kopierar filer som ändrats sen senaste kopiering och samba använder du för att ansluta till dina windows datorer och crontab är en schemaläggare.

Finns säkert program du kan köpa annars för att lösa samma problem men detta är hur jag skulle gjort det.

Edit: valfri linux dist klarar detta fint typ ubuntu, fedora mfl.

Permalänk
Medlem

Jag håller på med ett liknade projekt. Jag kommer att köra CrashPlan. Den fungerar underbart tycker jag.
CrashPlan – FREE automatic, secure backup for your life.

//Indurain