ATI Mobility Radeon HD 4670

Permalänk
Medlem

ATI Mobility Radeon HD 4670

Tjenare!

Hur funkar det att klocka ett grafikkort i en bärbardator?

På vilket sätt blir grafikkortet bättre? Som ni ser nedan samt på rubriken har jag ett ATI Mobility Radeon HD 4670, vilket är ett medelklass grafikkort som jag har förstått det. Men tiden har kommit då det inte alltid löper fullt ut i spel.

Kan en överklockning öka prestandan i spel? I så fall hur görs detta?

Minskar det hårdvaranslivslängd? Hur förhåller sig ett klockat mobilekort med värmebildning?

Permalänk
Medlem

Största risken med överklockning i bärbara datorer är att kylningen oftast enbart är dimensionerad för standardklockningen vilket kan leda till överhettning vilket inte är bra.

Permalänk
Medlem

Okej, jag använder kylplatta om det kan vara till hjälp. Men är det värt att överväga? Är det en svår process

Permalänk
Medlem

Kylplattor hjälper föga.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Så vad ni menar är att det är onödigt, eller intill dumt att klocka kortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lerdell:

Så vad ni menar är att det är onödigt, eller intill dumt att klocka kortet?

Åt det hållet ja.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle klocka men kolla temperaturerna när du det gör det. Sen vet jag faktiskt inte varför Juggernawt säger att kylplattor inte hjälper. Sänker mina temps med 6-7 grader iaf. Jag har alltid klockat mina laptops MEN bara om kylningen klarar det. Jag använder MSI Afterburner för klockning.

Permalänk
Medlem

Allright, får jag någon markant prestandaboost i grafik?

Jag har en zalman n2000, tror den sänker min temp väldigt bra

Permalänk
Medlem

Mitt Mobility HD5650 får en prestandaökning på ca 10-15% överklockat beroende på spel, men du borde nog leta efter folk som har din dator och kolla vad dom har skrivit.
Ett bra tips är att googla: "din modell" owners lounge. Det borde ge många träffar. Jag själv överklockar med MSI Afterburner, ett ganska enkelt program

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Mitt Mobility HD5650 får en prestandaökning på ca 10-15% överklockat beroende på spel, men du borde nog leta efter folk som har din dator och kolla vad dom har skrivit.
Ett bra tips är att googla: "din modell" owners lounge. Det borde ge många träffar. Jag själv överklockar med MSI Afterburner, ett ganska enkelt program

Tack för svar!

Har du det överklockat hela tiden, eller finns det stunder du "resetar" till default? Tack för tipset, ska kolla upp det asap!

Permalänk
Medlem

Nu vid surfande, ligger GPU temp på ca 48 grader, dock utan kylplatta.

fanspeed på 30%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerdell:

Nu vid surfande, ligger GPU temp på ca 48 grader, dock utan kylplatta.

fanspeed på 30%

Det är 2 grader kallare än mitt HD5650. Jag kör med profiler för 2d och 3d, där 3d är överklockat.

Permalänk

Jag får också en 10-15% prestandaökning när jag överklockar mitt mobility 5870. Mycket lätt att överklocka i CCC om man vet vad kortet och datorn i övrigt tål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag får också en 10-15% prestandaökning när jag överklockar mitt mobility 5870. Mycket lätt att överklocka i CCC om man vet vad kortet och datorn i övrigt tål.

Okej, jag har tänkt över det väldigt länge nu... Körde furmark igår i dryga 20 min på en max temp på 80 C. Vilket inte var så jätte högt, med tanke på den belastning kortet gick igenom. Tänkte använda MSI afterburner eller EVGA programmet. Frågan är ju hur mycket livsängd kortet/datorn tappar...

Permalänk
Skrivet av Lerdell:

Okej, jag har tänkt över det väldigt länge nu... Körde furmark igår i dryga 20 min på en max temp på 80 C. Vilket inte var så jätte högt, med tanke på den belastning kortet gick igenom. Tänkte använda MSI afterburner eller EVGA programmet. Frågan är ju hur mycket livsängd kortet/datorn tappar...

Det förlorar nog inte mycket alls, 80c är inte alls varm. Jag oroar mig när mitt närmar sig 100c.

Permalänk

Men vart hittar man överklockningsskiten i CCC då? På min stationära finns det en flik för det men inte för min laptop med 5650...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det förlorar nog inte mycket alls, 80c är inte alls varm. Jag oroar mig när mitt närmar sig 100c.

Okej! tack för lärorika svar! Men nu till den intressanta delen. Hur mycket bör jag överklocka?
Ska man köra något stabilitetstest efter? I så fall vilket?

Rekommendera du CCC? Vart tankar du detta?

Permalänk

Och hur ändrar man gränserna för core speed i afterburner? Har fastnat på 585 för att skalan inte går att ändra!