Permalänk
Medlem

Internationella musarmsdagen

Idag måndagen den 28 februari är det den internationella musarmsdagen eller International Repetitive Strain Injury som det heter på engelska.

Syftet med Internationella Musarmsdagen är att uppmärksamma problemet och föra fram tips om ergonomi framför datorn. Allt för många har väldigt dåliga arbetsplatser; och det gäller inte bara på kontor utan även i hemmet.

För oss människor inom IT-sektorn är problemet med musarm ett allvarligt fenomen. Glöm inte att påpeka för era närmaste chefer att ergonomi är viktigt.

Lite tips för er som jobbar mycket framför datorn:

1. Lyssna på din kropp. Ta fler pauser och försök koppla av regelbundet.
2. Ändra din arbetsställning, ofta.
3. Sträck på ryggen, även när du sitter i stolen.
4. Använd kortkommandon.
5. Ge plats för tangentbord och mus så att det känns naturligt för din kropp.
6. Förflytta dig på jobbet, res dig upp, gå eller stå.
7. Behöver specialanpassade glasögon? Prata med din chef och undersök saken närmare.
8. Utnyttja de möjligheter som finns på din arbetsplats, såsom reglera, justera och ställa in bord, stol, belysning med mera.
9. Välj den typ av datormus som det känns bäst för dig att jobba med.
10. Placera det material du arbetar med närmast kroppen. Du ska kunna arbeta avspänt, med rak nacke och rygg, avspända axlar, stöd för armarna och ett avstånd till skärmen som känns bra för dina ögon.

Permalänk
Medlem

Ääh, är man uppvuxen framför en dator är det kroppen som ska ha anpassat sig efter datorstolarna, inte tvärt om.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hehe exakt hapone.

Åkte på musarm för nån månad sen, aldrig igen säger jag.

Permalänk
Medlem

hehe , känns som jag uppfyller ganska många av kraven/förslagen där rent spontant.

skön mus har man också , en deathadder

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Jag tror det stora problemet är stress, vilket innebär att man inte har tid att ta paus. Likaså har man inte tid att ens sträcka ut händerna utan en ska spotta ut kod eller vad man nu är anställd för. Och de stunderna man är ifrån datorn så ska det också gå undan.

När man blir äldre så är nog inte kodapa(spotta ut tonvis med enkel kod) jobbet för en utan man bör göra annat som mer tekniskt som krävs diskussioner etc, där man kommer ifrån datorn ett tag. T.ex. mer krävande programmering.

Annars tycker jag det är svårt att få tag på bra utrustning, t.ex. min egen mus tycker jag låter för högt vid klickning, men det är inte mycket att göra åt. (har ej råd med en ny) Dessutom bra möss är svåra att få tag på.
Rätt vikt, självklart ingen sladd och storleksmässig ej gjord för en 5månaders bebis, vilket typ alla billiga möss är.
Detsamma med skärm, det är skillnad på skärmar och skärmar, men de är dyra om man ska ha en vettig.
Själva datorn, ja oavsett hur snabb persondator man än köper så blir den seg i windows och man får rätt som det är upp det är timglaset för saker som ska ske direkt utan någon vettig anledning. (Har man en massa nätverk och dritt är det mycket som kan låsningar, "semafor-problemen" löses ej med mer datakraft)

Nå jag tror som sagt att stressen är det stora problemet.
Annars känner jag till folk som mitt på dagen går på gym, alltså de arbetar och strax innan lunch kör de ett pass, sedan äter och börjar arbeta igen.
Nu är dessa doktorander och liknande som har flexibel arbetsdag, men det är kanske ingen dum ide för den som har möjligheten.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag villa armen på kanten av skrivbord så att handen kommer aldrig i kontakt med underlaget men istället så somnar hela armen då och då

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Själv åkte jag på musarm som 12 åring, en bra merit anser jag !

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Har aldrig upplevt musarm trots många timmar framför datorn, ergonomi är viktigt och jag inser nu att jag måste byta stol men en bra jävel kostar ju mer en superdator >.< men självklart är det så att en random stol från JYS* är en rostig 240 och en Kinnarps är en flottig bil för över miljonen från Tyskland.

Permalänk
Medlem

Tror musarm beror på nått helt annat men namnet är lämpligt för båda symptomen, HÄHÄ!