Utökta räckvidden på mitt närverk, problem med extender/repeater

Permalänk
Medlem

Utökta räckvidden på mitt närverk, problem med extender/repeater

Hej!

Jag har en D-link DIR600 som jag sedan en tid använt som router i huset, det har fungerat överlag bra.
Nu önskar jag att utöka räckvidden på mitt nätverk byggt kring DIR600, jag har därför köpt mig en airport express som bland annat fungerar bra som repeater som jag har förstått det. Väldigt enkel att sätta upp.

Men när jag kommer så långt in i installationen att jag ska välja "utöka närverk" på mitt önskade nätverk, så får jag till svar via airport-verktyget att "det är inte möjligt att utöka detta nätverk" och airporten vägrar göra det. Jag provar att sätta upp ett frittstående nätverk med bara airporten för att se om det fungerar över huvudtaget och det fungerar bra och jag får täckning på önskat område. Tilläggas ska att det går bra att ansluta airporten till mitt nätverk, men inte att "utöka det".

Därför utgår jag från att det inte är några problem med Airporten utan att problemet ligger hos D-link routern, så...

...Frågan: Varför vill inte min router tillåtas att bli utökad? Är det något känt problem med d-link/dir600 att man måste godkänna eller göra någon annan inställning eller vad beror det på? Eller är det något annat jag missat att göra för att lyckas förlänga täckningsområdet på mitt nätverk.

Alla tips uppskattas eller om ni har erfarenheter från helt andra lösningar som ger mig samma resultat.

Tack

Daniel

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.