Permalänk
Medlem

Tysta ner ett SS750M?

Tjena!

Köpte ett Silver Power SS750M under Kompletts rea, inför köp av ny dator.
Tanken var då att det skulle vara tyst, och att jag skulle byta ut mitt TX650W med SS750M för att installera Corsair agget i den nya datorn.

Tyvärr finner jag att ljudnivån från fläkten är väldigt mycket(!) högre än från mitt förra nätaggregat.
Så nu undrar jag om det finns något sätt att tysta ner fläkten utan att bryta garanti?
Annars så kommer jag att montera tillbaka mitt Corsair agg vilket är lite tråkigt då det är "sämre"

Tacksam för svar! Mvh.

Permalänk
Hedersmedlem

Fläkten är tyst, så antingen är det defekt eller så har du för varmt i lådan, eller väldigt hög belastning. Du kan inte påverka ljudnivån annat än genom att ha så bra ventilation som möjligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Fläkten är tyst, så antingen är det defekt eller så har du för varmt i lådan, eller väldigt hög belastning. Du kan inte påverka ljudnivån annat än genom att ha så bra ventilation som möjligt.

Det är tyvärr varken varmt i chassit, hög belastning eller allmänt dålig ventilation.
Jag är dock väldigt ljudkänslig och det som du tolkar som tyst kan vara högljut för mig.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör skaffa ett passivkylt agregat om du vill ha det tyst, så enkelt är det, fläktar kommer alltid att låta lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör skaffa ett passivkylt agregat om du vill ha det tyst, så enkelt är det, fläktar kommer alltid att låta lite.

Mitt TX650W låg på en behaglig nivå, då med 80+Bronze istället för silver, och en lägre maxbelastning.
Nu belastar jag mitt 750W lika mycket och då det är effektivare så borde det bli ännu svalare, alltså anser jag att det kyler sig självt onödigt mycket.
Söker därför svar på frågan om det går att sänka hastigheten på fläkten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SayZk:

Söker därför svar på frågan om det går att sänka hastigheten på fläkten?

Och svar har du fått.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Att ändra på kylning är alltid möjligt om man vill in och skruva i nätagregatet, har du kunskapen som krävs för att göra det säkert så vet du redan hur du gör, annars är ett nätagregat ett oerhört dumt ställe att börja lära sig elektronik på, gör du fel där kan du skada dig själv och även orsaka en brand, så behöver du fråga om hur du gör så har du för lite kunskaper för att pilla i nätagregatet. Byt nätagg eller lär dig elektronik tillräckligt och tysta det om nått år..............
Ha respekt för nätdelen !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte samma agg och mitt låter inte alls såvida jag inte har örat precis intill agget

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ändra på kylning är alltid möjligt om man vill in och skruva i nätagregatet, har du kunskapen som krävs för att göra det säkert så vet du redan hur du gör, annars är ett nätagregat ett oerhört dumt ställe att börja lära sig elektronik på, gör du fel där kan du skada dig själv och även orsaka en brand, så behöver du fråga om hur du gör så har du för lite kunskaper för att pilla i nätagregatet. Byt nätagg eller lär dig elektronik tillräckligt och tysta det om nått år..............
Ha respekt för nätdelen !

Jag hade också sagt det om inte:

Skrivet av SayZk:

Tjena!

Så nu undrar jag om det finns något sätt att tysta ner fläkten utan att bryta garanti?

Tacksam för svar! Mvh.

Skrivet av Grasp247:

Jag köpte samma agg och mitt låter inte alls såvida jag inte har örat precis intill agget

Ja, jag har redan föreslagit att agget är defekt på något sätt. Att TX650 skulle vara betydligt tystare minns inte jag det som iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara olika revisioner med olika fläktar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ändra på kylning är alltid möjligt om man vill in och skruva i nätagregatet, har du kunskapen som krävs för att göra det säkert så vet du redan hur du gör, annars är ett nätagregat ett oerhört dumt ställe att börja lära sig elektronik på, gör du fel där kan du skada dig själv och även orsaka en brand, så behöver du fråga om hur du gör så har du för lite kunskaper för att pilla i nätagregatet. Byt nätagg eller lär dig elektronik tillräckligt och tysta det om nått år..............
Ha respekt för nätdelen !

Har redan pillat i många nätdelar och bytt fläkt i en av dem. Men nu är detta ett helt nytt nätaggregat och jag vill inte bryta garantin på det

Skrivet av Grasp247:

Jag köpte samma agg och mitt låter inte alls såvida jag inte har örat precis intill agget

Lyckost ;P

Skrivet av MultiMan:

Och svar har du fått.

Ja du svarade snabbt och bra Men om svaret från en person kunde lösa problem så hade jag slutat fråga. Vill höra många åsikter, vem vet någon kanske har en lösning

Skrivet av MaLo:

Kan vara olika revisioner med olika fläktar.

Det skulle suga

Permalänk
Hedersmedlem

Min SS750M väntar på sällskap så jag har inte testat den ännu men ju mer man hör om hur andra har problem med den så blir man lite orolig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Min SS750M väntar på sällskap så jag har inte testat den ännu men ju mer man hör om hur andra har problem med den så blir man lite orolig.

Har du hört mycket dåligt då?

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grasp247:

Har du hört mycket dåligt då?

Klickande ljud av olika slag, fläktar som låter mer än andra, att Silver Force har dålig kvalité på sina kontakter och det som är vanligast, coil whine.

Det är inte så roligt att ha lagt ner tid på att få det snyggt i chassit för att sedan vara tvungen att rycka ut allt igen om det är för stort problem med något av allt som kan drabba agget.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaLo:

Klickande ljud av olika slag, fläktar som låter mer än andra, att Silver Force har dålig kvalité på sina kontakter och det som är vanligast, coil whine.

Det är inte så roligt att ha lagt ner tid på att få det snyggt i chassit för att sedan vara tvungen att rycka ut allt igen om det är för stort problem med något av allt som kan drabba agget.

Vilka klickande ljud mer än det inbyggda reläet?

De aggen jag fått andas iaf kvalitet på precis samma sätt som tillverkaren, Seasonic. Förpackningen och kabelfodralet däremot, är budget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Vilka klickande ljud mer än det inbyggda reläet?

De aggen jag fått andas iaf kvalitet på precis samma sätt som tillverkaren, Seasonic. Förpackningen och kabelfodralet däremot, är budget.

Jag vet en som säger att han kan höra ett oregelbundet klickande ljud vid gång som då inte är fläkten som är obalanserad. En röst kanske inte säger så mycket men det har varit så många som klagat på olika saker om agget sedan rean att allt fastnar i skallen (tills man testat sitt egna agg...).

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Rekordmedlem

Har man kullagrade fläktar brukar man höra lagren vid låga varvtal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Har man kullagrade fläktar brukar man höra lagren vid låga varvtal.

Ja, det kan man säkert göra. Ljudprofilen är iaf helt annorlunda än glidlagrade.

Vad är för övrigt anledningen till att ungdomar idag stör sig på en myggvinge som sakta darrar i vinden 20 km bort? Är det för att man kan höra det, eller att det verkligen stör? När jag var ung (:P) så ägnade jag min hörseltid åt avancerad HiFi och välljud, inte att lyssna efter hur ofta och på vilket sätt grannen spolade i toaletten. Störande ljud lärde man sig filtrera bort. Alla idag kan väl knappast komma från de lappländska vildmarkerna med sin totala tystnad?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nånting måste som sagt vara fel på agget/fläkten, eller så är det något annat i lådan som ställer till det. (kanske nån annan komponent som fått för sig att varva upp? Eller är det coilwhine från agget du hör? (något som tyvärr ju flera haft problem med)
Har du fläkten på agget neråt förresten Sayzk? (borde ju vara bäst i en R3)

---

Fläkten i detta Silverpower agg är (om det nu inte finns flera revisioner av agget) identisk med påkostade San Ace fläkt som sitter i Seasonic M12D aggen, och det är en riktigt bra fläkt.
(Fläktbild här: http://www.overclock3d.net/reviews/power_supply/silver_power_... )

Den kan förvisso snurra i 2500rpm som mest, men ska inte ligga ens i närheten av det under normal drift, se SPCR:s recension av M12D här:
http://www.silentpcreview.com/article898-page3.html
Typ 300rpm på fläkten i idle, dvs agget ska alltså vara nära nog ohörbart i lådan upp till åtminstone 300W belastning.

(OBS dessutom att SPCR:s testbox har väldigt begränsat luftflöde som gör att aggen tenderar att rampa upp mer än under verkliga förhållanden under hög last)

Tyvärr är inte de äldre TX-aggen testade i SPCR:s ljudkammare, men både de äldre Seasonicbyggda med 120mm Addafläkt och speciellt de CWT-byggda TX-aggen med 140mm fläkt ska låta mer än så!

Så man undrar ju om inte fläktkontrollern eller tempmätaren eller vad det nu kan vara är trasigt i ditt agg, om du nu uteslutit andra problem i lådan. RMA då I guess? ... fast då lär de ju i bästa fall byta till tex ett HX750, som även det ska vara klart mer högljutt i idle.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nånting måste som sagt vara fel på agget/fläkten, eller så är det något annat i lådan som ställer till det. (kanske nån annan komponent som fått för sig att varva upp? Eller är det coilwhine från agget du hör? (något som tyvärr ju flera haft problem med)
Har du fläkten på agget neråt förresten Sayzk? (borde ju vara bäst i en R3)

---

Fläkten i detta Silverpower agg är (om det nu inte finns flera revisioner av agget) identisk med påkostade San Ace fläkt som sitter i Seasonic M12D aggen, och det är en riktigt bra fläkt.
(Fläktbild här: http://www.overclock3d.net/reviews/power_supply/silver_power_... )

Den kan förvisso snurra i 2500rpm som mest, men ska inte ligga ens i närheten av det under normal drift, se SPCR:s recension av M12D här:
http://www.silentpcreview.com/article898-page3.html
Typ 300rpm på fläkten i idle, dvs agget ska alltså vara nära nog ohörbart i lådan upp till åtminstone 300W belastning.

(OBS dessutom att SPCR:s testbox har väldigt begränsat luftflöde som gör att aggen tenderar att rampa upp mer än under verkliga förhållanden under hög last)

Tyvärr är inte de äldre TX-aggen testade i SPCR:s ljudkammare, men både de äldre Seasonicbyggda med 120mm Addafläkt och speciellt de CWT-byggda TX-aggen med 140mm fläkt ska låta mer än så!

Så man undrar ju om inte fläktkontrollern eller tempmätaren eller vad det nu kan vara är trasigt i ditt agg, om du nu uteslutit andra problem i lådan. RMA då I guess? ... fast då lär de ju i bästa fall byta till tex ett HX750, som även det ska vara klart mer högljutt i idle.

Märkte inte att du skrev förens nu The power of citat!

Det är inte coilwhine och det ligger med fläkten neråt, 300rpm snurrar det definitivt inte i, inte ens vid idle :/
Ang att någon annan komponent varvar upp, menar du att de drar i load så att nätagget belastas, eller att fläktarna drar igång, endast det första alternativet är möjligt där, och vad skulle det isåfall kunna bero på?

Jag har alltså plockat ut agget och lyssnat på det, etc. Så jag vet att det är det som låter
Går det att göra RMA för att fläkten låter mer än den borde? ;O
Om man gör en RMA, kan man inte få ett likadant? :/ Annars skulle jag gärna lägga några slantar emellan för ett AX750W, möjligt? :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Om man gör en RMA, kan man inte få ett likadant? :/ Annars skulle jag gärna lägga några slantar emellan för ett AX750W, möjligt? :3

Det bör du höra med stället du köpte det hos, de kan svara bättre än vad vi kan här på forumet

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av €rik:

Det bör du höra med stället du köpte det hos, de kan svara bättre än vad vi kan här på forumet

Ok får höra med dem då, det är Komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

de äldre Seasonicbyggda med 120mm Addafläkt och speciellt de .

Hehe mitt gamla TX650 som var gjort av seasonic gick i sönder nyligen så jag öppnade det och tog fläkten. Det är en riktigt bra fläkt från Adda som du säger. Den startar under 3V och sitter nu på min Hyper212+, tyst och framförallt väldigt effektiv i luftflöde/ljudnivå.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Hehe mitt gamla TX650 som var gjort av seasonic gick i sönder nyligen så jag öppnade det och tog fläkten. Det är en riktigt bra fläkt från Adda som du säger. Den startar under 3V och sitter nu på min Hyper212+, tyst och framförallt väldigt effektiv i luftflöde/ljudnivå.

Den är nog helt OK - kanske inte tystast men säkert rätt effektiv som du säger...
Men San Ace fläkten i SS750 och M12D ska vara ännu bättre

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.