Corsair Force 3 120 GB Problem?!

Permalänk
Medlem

Fan också! Jag har inga problem med att disken försvinner och inte hittas, och inga bsod heller efter en halv veckas körande MEN windows fryser lite då och då, jävligt irriterande Kunde man stänga av något för att slippa dessa frysningar?

Sen undrar jag är det någon som har krävt återköp på sin disk och fått tillbaka pengarna, jag vill lämmna tillbaka min som jag köpte från webhallen men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva?

Permalänk
Medlem

Sandforce fail

Jag är dock utan nätagg atm så jag har inte hunnit testa hur min disk fungerar, men troligen samma fel som "alla" andra..
Återkommer när mitt nya agg dykt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Yellowbeard tipsade att sätta kontrollern i hot swap/plug läge, om ni inte vet det så sjunker prestanda hyffsat drastiskt med denna metod men än så länge har jag inte fått en hängning eller bsod, dock lackar jag ur rätt rejält på detta då detta var precis vad OCZ sa åt sina kunder med en SF2281 disk att dom borde göra & dom såg det som en lösning.... Jag väntar bara på att det kommer upp en guide ala OCZ på Corsairs forum med en drös steg för att få disken & funka, som i slutändan inte hjälper för grundfelet kvarstår....

Tisdag morgon så blir det & ringa Inet....

Har faktist inte sett någon kommentera att prestandan skulle sjunka med hot swap aktiverat tidigare...vad är det som händer för dig?

Skrivet av Perss00n:

Fan också! Jag har inga problem med att disken försvinner och inte hittas, och inga bsod heller efter en halv veckas körande MEN windows fryser lite då och då, jävligt irriterande Kunde man stänga av något för att slippa dessa frysningar?

Sen undrar jag är det någon som har krävt återköp på sin disk och fått tillbaka pengarna, jag vill lämmna tillbaka min som jag köpte från webhallen men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva?

Frysningarna ska gå att lösa, börja med att aktivera hot swap för disken i bios och stänga av strömsparfunktioner för disken i windows, hjälper inte det så kan man försöka med detta:

http://forums.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Solution-...

Permalänk
Medlem

Med hotswap aktiverat så tappar jag runt 100MB/s vid 32k-256k läs & 80MB/s skriv, detta är inte hela livet vid komprimerbar data då prestandan fortfarande är helt ok (dock inte vad man betalat för) men med icke komprimerbar data så gör det en hel del. Hur som haver så är det fel på disken, om det är mjukvara eller hårdvara struntar jag i vid det här laget & för 2000 finns det andra diskar som funkar som det är tänkt utan att behöva köra med fultrick för att kringå ett ganska uppenbart fel som dessutom slutar med att disken blir slöare.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Är det bara på sandy-bridge moderkort som sandforce krånglar?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Är det bara på sandy-bridge moderkort som sandforce krånglar?

Nej, alla plattformar mer eller mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Med hotswap aktiverat så tappar jag runt 100MB/s vid 32k-256k läs & 80MB/s skriv, detta är inte hela livet vid komprimerbar data då prestandan fortfarande är helt ok (dock inte vad man betalat för) men med icke komprimerbar data så gör det en hel del. Hur som haver så är det fel på disken, om det är mjukvara eller hårdvara struntar jag i vid det här laget & för 2000 finns det andra diskar som funkar som det är tänkt utan att behöva köra med fultrick för att kringå ett ganska uppenbart fel som dessutom slutar med att disken blir slöare.

Tyvärr inte många diskar... Sandforce är ju rätt dominant.
Intel 510 kan ju vara ett alternativ dock.

Permalänk
Medlem

Hur aktiverar/avaktiverar man hotswap på en asus g73sw grabbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Med hotswap aktiverat så tappar jag runt 100MB/s vid 32k-256k läs & 80MB/s skriv, detta är inte hela livet vid komprimerbar data då prestandan fortfarande är helt ok (dock inte vad man betalat för) men med icke komprimerbar data så gör det en hel del. Hur som haver så är det fel på disken, om det är mjukvara eller hårdvara struntar jag i vid det här laget & för 2000 finns det andra diskar som funkar som det är tänkt utan att behöva köra med fultrick för att kringå ett ganska uppenbart fel som dessutom slutar med att disken blir slöare.

Vilket program testar du med? Och har du bekräftat skillnaden genom att köra ett test med hotswap på och sedan ett direkt efter med hotswap av?

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som vi får vänta på mer svar nästa vecka, ska dra ut i solen lite så länge... Hoppas Corsair och Sandforce jobbar i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vilket program testar du med? Och har du bekräftat skillnaden genom att köra ett test med hotswap på och sedan ett direkt efter med hotswap av?

ATTO, AS SSD, crystal, etc etc.... visar överlag sämre prestanda när hotswap är aktiverat, dock har jag sedan testet fått samma BSOD igen med hotswap aktiverat så nu är det ganska tydligt att oavsett vad vi användare pillar med så kommer det inte hjälpa speciellt mkt utan att corsair/sandforce fixar fram en ny mjukvara.
Vad jag testat hitintills:
SMART på/av
LPM på/av
spread spectrum på/av
hotswap på/av
trim på/av
7 olika rst drivare
AHCI läge
IDE läge
& sist men inte minst intels 3gbps kontroller & marvell 6gbps kontroller & en drös olika kablar...
Oavsett läge eller inställningar, ny installation eller image kopia så blir det exakt samma resultat....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Mer och mer glad att jag beställde en 320 ärligt talat
Finns fan inget värre än att få saker som inte fungerar som dom ska, och jag ger mig heller aldrig utan jag gör som du tellus. Provar precis ALLT jag kan tänka mig så blir man mer förbannad

Permalänk
Skrivet av definition:

Mer och mer glad att jag beställde en 320 ärligt talat
Finns fan inget värre än att få saker som inte fungerar som dom ska, och jag ger mig heller aldrig utan jag gör som du tellus. Provar precis ALLT jag kan tänka mig så blir man mer förbannad

Fanns det någon huvudsaklig anledning till att du just valde 320 och inte 510? Kanske bara har SATA2 ? En annan har precis beställt ny dator men har inte valt ssd ännu. Har SATA3. Just nu känns det som det blir Intel, dock osäker på om jag ska ta den billiga 320 hos dustin eller ta 510 hos cdon... hmm

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 650D ][ Corsair AX850 ][ Intel Core i7 2600k ][ Noctua NH-U12P-SE2 ][ Asus P8Z68V-Pro ]
[
16Gb G-Skill RipJaws Gaming ][ Crucial M4 128gb SSD ][ Seagate Barracuda Green 2TB HDD ]
[
KFA2 Geforce GTX570 1280MB ][ Samsung S24A350 Monitor ][ Win7 SP1 Enterprise 64-bit ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matte_swe:

Fanns det någon huvudsaklig anledning till att du just valde 320 och inte 510? Kanske bara har SATA2 ? En annan har precis beställt ny dator men har inte valt ssd ännu. Har SATA3. Just nu känns det som det blir Intel, dock osäker på om jag ska ta den billiga 320 hos dustin eller ta 510 hos cdon... hmm

Sata 2 bara + bra pris 1490
Annars hade jag nog kört på crucial M4/510 eftersom det iaf är mer stabil kontroller än sandforce.

Permalänk
Medlem

Finns det någon på swec som har en fungerande disk med nya sandforce ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte_swe:

Fanns det någon huvudsaklig anledning till att du just valde 320 och inte 510? Kanske bara har SATA2 ? En annan har precis beställt ny dator men har inte valt ssd ännu. Har SATA3. Just nu känns det som det blir Intel, dock osäker på om jag ska ta den billiga 320 hos dustin eller ta 510 hos cdon... hmm

Funderar själv på att köra på en 510 när jag har lämnat tillbaka Force 3 disken, om inte Corsair hinner lösa det innan tisdag

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha liknande problem, har en vertex 3. Fick skumma problem och nu försvann den helt ur bios (jag lyckades installera windows på den, den började datorn lagga stenhårt och tillslut hängde sig den, efter en forcad reset (inget funkade) så var hårddisken inte synlig i bios längre (går såklart inte att boota från)

Hela bios startupen gick segt som fan tills jag disablade sata kanalerna som den disken sitter på. Undrar vafan problemet är här egentligen? Det måste ju vara nått relaterat till kontrollern?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av 73mpl4R:

Funderar själv på att köra på en 510 när jag har lämnat tillbaka Force 3 disken, om inte Corsair hinner lösa det innan tisdag

En del folk här på forumet har ju omnämnt Crucial M4 och ju mer jag läser om den på nätet ju mer övertygad blir jag att det är den jag vill ha.. just nu. Den äldre Crucial C300 verkar inte fel heller.

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 650D ][ Corsair AX850 ][ Intel Core i7 2600k ][ Noctua NH-U12P-SE2 ][ Asus P8Z68V-Pro ]
[
16Gb G-Skill RipJaws Gaming ][ Crucial M4 128gb SSD ][ Seagate Barracuda Green 2TB HDD ]
[
KFA2 Geforce GTX570 1280MB ][ Samsung S24A350 Monitor ][ Win7 SP1 Enterprise 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Exakt samma fel på min OCZ Agility 3, verkar vara ett väldigt vanligt problem hos dessa nya diskar! Min RMA-disk funkar dock galant, så det drabbar inte alla...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karate Taco:

Exakt samma fel på min OCZ Agility 3, verkar vara ett väldigt vanligt problem hos dessa nya diskar! Min RMA-disk funkar dock galant, så det drabbar inte alla...

Det är ju antagligen ett firmware problem. Och alla force3 lanserades antagligen med denna firmwaren.
Denna firmwaren drabbade även vertex3 serien hårt som det står om på OCZ forumet.

Din nya aglity3 disk kanske hade en äldre firmware ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte_swe:

En del folk här på forumet har ju omnämnt Crucial M4 och ju mer jag läser om den på nätet ju mer övertygad blir jag att det är den jag vill ha.. just nu. Den äldre Crucial C300 verkar inte fel heller.

Ja den är nog nice, synd bara att den är sjukt mycket långsammare än dessa sandforce baserade diskar... iops, läs, skriv, allt..

Hoppas VERKLIGEN att sandforce får till detta asap.

Permalänk
Medlem

Hmmm, kanske skulle slå till på en Intel 320 istället

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har en Intel i min stationära och en corsair i min laptop. Intel disken har ALDRIG bråkat, corsair disken bråka lite då och då, ibland bootar, ibland inte...

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daweeeBD:

Ja den är nog nice, synd bara att den är sjukt mycket långsammare än dessa sandforce baserade diskar... iops, läs, skriv, allt..

Hoppas VERKLIGEN att sandforce får till detta asap.

Är ju mest vertex3 som är något extra.

Force3 har inte bra write iops. 19k liksom. Absolut inget speciellt.
Sen read iopsen är marknadstrick med 85k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Är ju mest vertex3 som är något extra.

Force3 har inte bra write iops. 19k liksom. Absolut inget speciellt.
Sen read iopsen är marknadstrick med 85k.

Nu var det väl iofs tvärt om, 19k read vid 4k filer på 120gb versionen och 85k write. Man kan debattera hur dom får fram siffrorna, men disken har möjlighet att prestera de siffrorna så att säga att det är ett marknadstrick är aningen missvisande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Nu var det väl iofs tvärt om, 19k read vid 4k filer på 120gb versionen och 85k write. Man kan debattera hur dom får fram siffrorna, men disken har möjlighet att prestera de siffrorna så att säga att det är ett marknadstrick är aningen missvisande.

My bad, blandade ihop dom ja.

Jag ser det som ett trick iaf.
För chansen att det händer är minimalt liten. Dvs utanför benchmarks med rätt inställningar.

V3 osv har också 85k max så
Men v3 har rejält mycket bättre read.

Permalänk
Medlem

De flesta som har problem med Vertex 3 har det på 2.06 firmwaren (vad jag förstått iaf, rätta mig om jag har fel) så verkar vara problem med den firmwaren... Kan även vara så att nått som lagts till i den firmwaren också lags till i Force 3 (samma kontroller va?) och därför ere liknande problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

De flesta som har problem med Vertex 3 har det på 2.06 firmwaren (vad jag förstått iaf, rätta mig om jag har fel) så verkar vara problem med den firmwaren... Kan även vara så att nått som lagts till i den firmwaren också lags till i Force 3 (samma kontroller va?) och därför ere liknande problem?

Ja, problemet existerar för "alla" diskar med denna kontroller och firmware, oberoende av vilket märke det är på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte_swe:

En del folk här på forumet har ju omnämnt Crucial M4 och ju mer jag läser om den på nätet ju mer övertygad blir jag att det är den jag vill ha.. just nu. Den äldre Crucial C300 verkar inte fel heller.

Ja, den är värd att spana in också. Har inte köpt något från Crucial innan, så jag är lite nojig. Men det verkar vara en okej disk. Kingston kommer ju snart med en ny Sandforce-baserad SSD nu också, som SweC skrev om.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

Skit altså, det här är riktigt irriterande! Hoppas sandforce/corsair kommer med wn FW update denna vecka!

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)