Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezlow
Ja svärtan e inte så jävla bra det ska man veta. När ja kollar på 720p serierippar som typ heroes och lost så blir det rätt dåligt när det e mörka scener.

En konstig grej som händer i bland när det är mörka scener är att hela bilden blir ännu mörkare en kort stund.. och sen blir det ljust igen...som om den typ ändrar någon inställning eller nåt? ja vet inte om det är ett fel man kan få fixat på garantin eller om det är något man får leva med.

Någon som sett nåt liknande?

Ja. Finns samma fenomen här. Troligen den dynamiska kontrasten som gör det. Har försökt hitta var man stänger av den men värkar omöjligt. (även om man tar fram den "dolda" menyn).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

+Otroligt snabb leverans från dustin hem till min dörr på mindre än 2 dagar.
+Fin bild till dator och xbox360 1080p fullhd genom hdmi
+Priset
+Fin "look" på tv högblank blabla
-Vanlig analog tv signal blir som vanligt inte bra på större tv..
-cheap look fjärkontroll

Var hittar jag den ovan nämda "dolda" menyn?

/Daniel

Permalänk
Medlem

"1461" när du fått upp vanliga menyn

Visa signatur

Andreas

Permalänk

hej. gammal tråd men jag provar.
jag har pantheon 32 och köpte nyss en dvi-hdmi kabel efter att ha kört vga ett tag. problemet nu är att den inte vill köra 60hz på dom höga upplösningarna. för att få bra bild måste jag nu köra 29hz. men om jag går ner till 1024x768 kan jag välja 60hz.

någon som vet vad som kan vara fel eller hur man får till det?

Permalänk
Medlem

Tjenare, har ett sapphire radeon 4870HD, alltså ett grafikkort med HDMI utgång, hur skulle detta te sig med denna zepto tv? är det spelbart? kommer jag att kunna använda tvn som datorskärm?... det är inte direkt elitspel nivå men det skall ändå gå att lira fps spel utan större störningar och lagg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bj0rnen
Tjenare, har ett sapphire radeon 4870HD, alltså ett grafikkort med HDMI utgång, hur skulle detta te sig med denna zepto tv? är det spelbart? kommer jag att kunna använda tvn som datorskärm?... det är inte direkt elitspel nivå men det skall ändå gå att lira fps spel utan större störningar och lagg.

det kommer fungera väldigt bra tror jag. det gjorde det iaf för mej och jag har en lg 32" tv. det enda som jag upplevde som negativt var att spelen blir ganska lågupplösta för att det bara är hd-ready upplösning och det ledde tyvärr till att jag efter ett tag bytte tillbaka till en vanlig datorskärm.

Permalänk
Medlem

Har lirat DMC4 det såg riktigt bra ut.
Lite värre med first person shooters

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandit_n1
det kommer fungera väldigt bra tror jag. det gjorde det iaf för mej och jag har en lg 32" tv. det enda som jag upplevde som negativt var att spelen blir ganska lågupplösta för att det bara är hd-ready upplösning och det ledde tyvärr till att jag efter ett tag bytte tillbaka till en vanlig datorskärm.

lågupplöst? men med denna tv skall du ju få 1080p via hdmi, alltså dator hdmi ut -> tv hdmi in.... eller menar du att det var lågupplöst för dig?

för med ett 4780, med hdmi ut så borde väl man få hela 1080p på zepton?

förvirrande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bj0rnen
lågupplöst? men med denna tv skall du ju få 1080p via hdmi, alltså dator hdmi ut -> tv hdmi in.... eller menar du att det var lågupplöst för dig?

för med ett 4780, med hdmi ut så borde väl man få hela 1080p på zepton?

förvirrande.

sorry jag trodde du hade 32" modellen.

Permalänk
Medlem

Lite bump på gammal tråd men jag har en fundering. jag tror på Zepto tv har gått sönder nu .Den blå lampan på framsidan står bara o blinkar när jag startar tv och inget händer vad jag än gör. Så jag undrar hur f*n går man tillväga om man ska skicka den på lagning? Står att man får hem fraktsedel från dem men hur skickar man iväg en hel tv? Jag äger ju inte precis kartong till den. Så undrar om någon vet hur man går tillväga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danis
Lite bump på gammal tråd men jag har en fundering. jag tror på Zepto tv har gått sönder nu .Den blå lampan på framsidan står bara o blinkar när jag startar tv och inget händer vad jag än gör. Så jag undrar hur f*n går man tillväga om man ska skicka den på lagning? Står att man får hem fraktsedel från dem men hur skickar man iväg en hel tv? Jag äger ju inte precis kartong till den. Så undrar om någon vet hur man går tillväga.

Nu vet jag inte då jag själv inte haft problem med tvn, men om du kan ringa zepto så bör dom se till att fixa en kartong/upphämtning åt dig. När det gäller något så stort som en tv så tycker jag nog att dom bör fixa en ups/dhl upphämtning.

När det gäller returer på garantin hos andra företag ser dom alltid till att fixa frakten på alla sätt och vis. Så Zepto borde inte vara ett undantag. Lycka till, och berätta gärna hur det gick sedan.

Mvh Legendary

Visa signatur

"Här sitter vi som tre mongolider" - Mattias den skånske blekingebon

"Vad gör du cp?" - Mattias den skånske blekingebon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary
Nu vet jag inte då jag själv inte haft problem med tvn, men om du kan ringa zepto så bör dom se till att fixa en kartong/upphämtning åt dig. När det gäller något så stort som en tv så tycker jag nog att dom bör fixa en ups/dhl upphämtning.

När det gäller returer på garantin hos andra företag ser dom alltid till att fixa frakten på alla sätt och vis. Så Zepto borde inte vara ett undantag. Lycka till, och berätta gärna hur det gick sedan.

Mvh Legendary

Dansk support. Inte så sugen på att sitta och snacka med en dansk haha. Lär ju inte fatta ett dugg av vad han säger :S Dom har ju lagt ner den svenska supporten. Skulle vara bra om någon som har varit i kontakt med Zepto och kan berätta hur dom sköter detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danis
Dansk support. Inte så sugen på att sitta och snacka med en dansk haha. Lär ju inte fatta ett dugg av vad han säger :S Dom har ju lagt ner den svenska supporten. Skulle vara bra om någon som har varit i kontakt med Zepto och kan berätta hur dom sköter detta.

De snackar även engelska, fast då måste ju även du kunna säga några ord...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danis
Lite bump på gammal tråd men jag har en fundering. jag tror på Zepto tv har gått sönder nu .Den blå lampan på framsidan står bara o blinkar när jag startar tv och inget händer vad jag än gör. Så jag undrar hur f*n går man tillväga om man ska skicka den på lagning? Står att man får hem fraktsedel från dem men hur skickar man iväg en hel tv? Jag äger ju inte precis kartong till den. Så undrar om någon vet hur man går tillväga.

Jag hade precis sama problem som dig.
Blå lampan igång hela tiden. stänger man av den i några timmar så går den igång men bara i några minuter.
skickade den på lagning och felet enligt dem var nätagget i Tvn.
Låter skumt

Permalänk
Medlem

Lite sent kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Ja. Finns samma fenomen här. Troligen den dynamiska kontrasten som gör det. Har försökt hitta var man stänger av den men värkar omöjligt. (även om man tar fram den "dolda" menyn).

Vet att det är ett tag sedan någon skrev något här men jag har suttit och amatör kalibrerat min Zepto Pantheon A42 ett par dagar nu (utan extra hårdvara), forskat i olika sätt och hur TVn fungerar och har kommit fram till ett par saker som gör det bästa av en billig men medelmåttig TV, det är lite halvt omständigt pga buggar i firmwaren men jag skulle nog vilja säga det är värt att anstränga sig lite extra om man tänker sitta ett par timmar framför TVn, tar bara ett par sekunder att aktivera igen när du väl kalibrerat.

1. Skärmens färgbredd är väldigt begränsad, om du kan så sätta din anslutna enhet på begränsad utmatning så gör det, RGB Full Range heter det på PS3an där man kan välja antingen full eller limited, limited funkar bäst med denna TVn, ansluter du via datorn tror jag du kan välja något liknande (iaf på Radeon kort), kan tilläggas att experimentering med färgprogiler i Windows kan hjälpa om du vet vad du gör, jag har ingen susning men jag har sett effekterna mellan fel och rätt profil på min vanliga dataskärm, tyväll finns det ingen färdig profil till TVn.

2. För att överhuvudtaget kunna kalibrera måste du ha TVn i spel läget då det stänger av den dynamiska backlighten, på min TV så kommer den dynamiska backlighten tillbaka varje gång man stänger av TVn eller bytar upplösning (tex. när man startar ett spel på PS3:an) så jag får gå in, stänga av och sätta på spelläget varje gång (och även justera kontrasten och ljus styrkan, höj ett snäpp och sänk igen), väldigt omständigt men inget man kan göra något åt såvitt jag vet. Ser du inget Spelläge kan du behöva gå in i Service Menyn (1461 på min TV), gå in på Option X och sätta på Game Mode. Detta är det mest störande med TVn om du frågar mig, jag kan leva med en medelmåttig bild för det priset men om man inte kan kalibrera utan att behöva ta 2-3 extra steg så känns det bara som lathet från Zeptos sida. Du kan bara använda spel läget om du använder en extern källa, använder du den smått usla tunern så kan du inte välja läget, vet inte hur det är med digital på tvn då jag kör extern box men jag misstänker det är samma där.

3. Du kan bara justera inställningarna i service menyn när du är i spel läge, vill du slippa den dynamiska backlighten så är du så illa tvungen att göra alla dina bild inställningar i service menyn då spel läget ignorerar dina vanliga inställningar.

4. Jag har förstått att det inte går att kalibrera skärmen till 100%, men man kan iaf göra så att inga svärtor eller ljusa partier faller bort vilket gör en förvånansvärt stor skillnad, färgerna är inte helt hundra heller enligt gamma tabellerna men det är tyvärr inget du kan göra något åt vad jag har erfarat, även om man har den ansluten till datorn blir färgerna mycket värre efter att ha matchat gamman på tabellen.

5. Jag har själv satt Backlight på 70 i Service menyn, jag vet inte om det har någon större effekt men jag gick efter hur mycket den "blinkade" när jag justerade den, svårt att förklara men testar ni själv så förstår ni vad jag menar, vad jag märker så gör det ingen märkbar skillnad men det känns ändå betryggande på någon vänster.

6. Sist men inte minst, jag kan rekommendera denna sidan när du kalibrerar, kalibrerar du via en media spelare som klarar av att spela upp MP4 så är det bara att slanga hem MP4 versionen och kika på PDFen på hur du ska gå tillväga, "Basic Settings" gör en stor skillnad, närmare bestämt black clipping och white clipping.

Inställningar jag använder just nu (i service menyn):

Contrast: 54
Brightness: 32-45*
Sharpness: 0
Color: 50
R,G och B: 0
Backlight: 70

*beror på hur ljust det är i rummet, destro ljusare desto högre värde, för högt gör svärtan ljusare och det är det sista denna tvn behöver, är det mörkt i rummet kan man inget annat än att svära över att man inte har kontroll över Backlighten, man kan ställa in ett värde men det gör ingen skillnad.

Anyway, ledsen om det är lite svårt att följa/dåligt upplagt, brukar inte ge mig på att skriva sånt här.