Microsoft släpper Windows 8 Consumer Preview den 29 februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad har du emot ordet app? Det är väl applikationer som avses eller?

Program låter betydligt finare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Ska vi gråta tillsammans? Jag tror det knappt är sant...

Håller med, tycker inte designen är särskilt innovativ, känns som xbox 360 med touch i stället för kinect. Kantigheten gör att det känns hårt och färgerna är minst sagt mossiga. Det kanske är ett sätt för dem att försöka sudda ut gränserna mellan allt (xbox/media-pc/tv/touch/dator/telefon) och finna nått gemensamt gränsnitt (en enda stor kompromiss). Men som desktop operativ kommer det nog inte göra succé, vi har redan multiscreen och flyttar runt fönster där i mellan och kräver optimal prestanda, vi vägrar dra runt menyer likt xbox.

Jag tror Microsoft håller på att putta alla i knät på Apple, de är redan några år före Microsoft när det gäller touch gränsnitt och kan nog göra detta 10 x snyggare utan att överdriva, får se vad som händer när Apple revolutionerar marknaden med nya tv-apparater (och gränsnitt)?

Du får det att verka som att de fått idén om Metros dashboard, vilket inte är fallet, metrogränsnittet för Xbox släpptes december 2011, för att matcha Windows Phone 7 som släpptes först med Metrodesignen och till viss del är integrerat med Xbox/Xbox Live och ex. kan användas som fjärrkontroll till ditt Xbox.

Det är mycket sant att Microsoft satsar på att få ett gemensamt gränssnitt. Men jag tror också att folk som endast kör desktop kommer att se få anledningar till att uppgradera till 'Windows 8'.

Metrogränssnittet är väldigt innovativt med dess egenskaper och de möjligheter det skapar, Apple är steget efter nu! Hur många här har sett/hört ryktena att Kinect också kommer att släppas för pc's? Vad innebär det tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Det märks att ni inte har testat Windows 8 ännu - BORTSE från Metro som är gjort för pekskärmar och titta vilka förändringar som finns under skalet så kommer ni aldrig vilja använda Windows 7 igen.

Läs till exempel hur de gick till väga för att ändra den evigt kassa task manager som funnits sedan nittiotalet:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/10/13/the-windows-8-task-manager.aspx

Eller för er som managerar servrar:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/10/27/using-task-manager-with-64-logical-processors.aspx

Möjligheten att köra virtuella maskiner:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/07/bringing-hyper-v-to-windows-8.aspx

Det gör f.ö utmärkt att spela på Windows 8 också, alla drivers jag hittills provat som är för Windows 7 fungerar utmärkt.

Ser väldigt intressant ut! Om man kan plocka bort Metro så fattar jag inte varför alla sågar 8:an, och dessutom innan man testat!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Gud vad kluttrigt det ser ut att vara.. Ser inte alls bekvämt ut att använda ärligt talat..
Som att titta på massa reklam på nätet där allt bara sitter ihop i ett stycke och blir irriterande att urskilja från det ena eller det andra..

Finner det också OERHÖRT lustigt att dom byggt om hela task managern för att kompensera hur ofta program hänger sig och behövs stängas ner med task manager eftersom det tydligen är en av de vanligaste sakerna som händer..
Herregud, borde man inte koncentrera sig på att fixa så de inte hänger sig från första början istället?

Tråkigt att se detta som den windows-användare man är..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Tycker synd om alla som skaffar Windows 8 för ARM (WoA) när de upptäcker att inga av de gamla programmen kommer att fungera...

ja, de som köper iPad är nog sura över att Mac Os X program inte fungerar...
(något långdragen jämförelse kanske men ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Betyder det att nästa version av IE10 kommer då med?

Satt just och tänkte på W8 häromdagen, när jag gick igenom alla onödiga program i W7 som jag aldrig använder. Skulle vara skönt om W8 kunde erbjuda en lista med program man kunde bocka av ifall man inte ville ha de installerade, när man installerade operativet. Som vanliga program gör, som exempelvis Nero där man kan välja att inte installera deras mediespelare. För att ta ett exempel.

Med tanke på att SSD-diskar är såpass dyra med så lite utrymme i jämförelse med mekaniska diskar, så vill man ju gärna slippa onödiga program man aldrig använder.

Det finns ju t.ex RT Seven Lite och 7Customizer som man kan använda för att plocka bort rätt många program redan vid installations stadiet av win7
På samma sätt om vlite plockade bort funktioner i vista.
(Kan vara allt från Windows Firewall till I.E) Fanns rätt så schysst alternativ i vlite.

Det är ju till största del WAIK som gör detta möjligt, ta en titt här för mer information
http://www.msfn.org/board/forum/101-unattended-windows-discus...

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Till er som säger att man kan plocka bort Metro:

Ni är felinformerade. Det man kan göra är att köra det klassiska gränssnittet som en "app" ovanpå Metro, vilket är rent trams och borde slöa ner systemet oerhört.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Tycker att det ser rätt najs ut jag:

http://www.theverge.com/2012/1/10/2698443/windows-8-build-817...

Då ska man komma ihåg att det är långt kvar till den färdiga versionen (oktober?).

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Till er som säger att man kan plocka bort Metro:

Ni är felinformerade. Det man kan göra är att köra det klassiska gränssnittet som en "app" ovanpå Metro, vilket är rent trams och borde slöa ner systemet oerhört.

På min dator är Windows 8 mycket snabbare än Windows 7 i alla fall.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Till er som säger att man kan plocka bort Metro:

Ni är felinformerade. Det man kan göra är att köra det klassiska gränssnittet som en "app" ovanpå Metro, vilket är rent trams och borde slöa ner systemet oerhört.

http://www.mstechpages.com/2011/09/14/disable-metro-in-window...

:>

Permalänk
Medlem

Finns det några intressanta nyheter under skalet om man bortser från alla ändringar i det grafiska gränssnittet?
Ett operativsystem är ju så mycket mer än ett grafiskt användargränssnitt.

Permalänk
Medlem

Alla drar sina slutsatser från Developer Preview av Windows 8 och tycker saker inte är bra.

Developer Preview släpptes endast för att utvecklare skulle få en chans att lära sig utveckla applikationer för win8 och metro så att dra slutsatser om andra saker en utvecklings-api:et är ganska meningslöst.

Developer Preview har alltså väldigt lite med den slutgiltiga produkten att göra även om man kan få en uppfattning vilken riktning saker och ting utvecklas i.

Vänta på Consumer Preview för där är ungeför vad Windows 8 kommer erbjuda till konsumenter...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper en version utan metro, inte för att jag tycker att det är dåligt, men att det kommer inte användas av mig i alla fall, känns lite onödigt om man skulle köpa det och så står man och betalar för en funktion som är en stor del av OS:et som man inte använder i alla fall. Men det kanske blir win8:as home premium som inte får det eller så är MS så smarta att de släpper en helt ny version som innehåller allt utom dessa funktioner som är för touchskärms produkter. Har för mig att jag läste någon stans att det skulle komma en massa olika versioner av det, men minns inte vart, men det visar väll sig. Annars så hoppas man att win8 hamnar på samma pris som win7 när det kom ut i ala fall eller det får gärna vara billigare också.

Annars så är det ju en uppiffad win7 så det är ju inget fel på det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Testat Windows 8, så du borde inte sitta och vräka ur dig en massa random snack utan att veta något om vad användare på forumet har gjort/kan ha gjort.
Återigen, alla får komma med sina åsikter, fullt okej.

"Testad Windows 8"? Jaha? Och vad säger det? Under hur lång period? Randomsnack? Testa läs mitt inlägg igen.

Och man bör fortfarande inte komma med åsikter om saker man inte vet någonting om, som så många gör här. Blir nästan som en trollvarning.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns det några intressanta nyheter under skalet om man bortser från alla ändringar i det grafiska gränssnittet?
Ett operativsystem är ju så mycket mer än ett grafiskt användargränssnitt.

Jag håller med dig, även om det är det grafiska användargränssnittet som ger hela upplevelsen i sig..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Finns det några intressanta nyheter under skalet om man bortser från alla ändringar i det grafiska gränssnittet?
Ett operativsystem är ju så mycket mer än ett grafiskt användargränssnitt.

Massor, troligtvis fler nyheter än i någon Windowsversion tidigare. Det vi känner till finns på http://blogs.msdn.com/b/b8/ men det är förmodligen ganska mycket som Microsoft inte har visat upp ännu.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av themord:

Metrogränssnittet är väldigt innovativt med dess egenskaper och de möjligheter det skapar, Apple är steget efter nu! Hur många här har sett/hört ryktena att Kinect också kommer att släppas för pc's? Vad innebär det tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Kinect har redan släppts till pc.

http://www.pcgamer.com/2012/01/13/kinect-on-pc-more-expensive...

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Finner det också OERHÖRT lustigt att dom byggt om hela task managern för att kompensera hur ofta program hänger sig och behövs stängas ner med task manager eftersom det tydligen är en av de vanligaste sakerna som händer..
Herregud, borde man inte koncentrera sig på att fixa så de inte hänger sig från första början istället?

Om man dissekerar kraschdumpar etc redan nu på win7 så visar det sig att det nästan alltid är dåligt skrivna program och inte buggar i OS som är orsaken. Eftersom det är tredjepart som är orsaken så är det svårt att göra mer än så.

Permalänk
Medlem

Ojojoj, same old shit med en ny start-meny. Som alltid när de kommer med en ny version alltså. Jag ser fram emot dagen då de revamp'ar sin fönster-hanterare, men tills dess får jag nöjja mig med KDE på Argh lunix. Lite ironiskt ändå att simpel fönster-hantering ska vara en sådan massiv pain in the ass i en produkt vid namnet "windows".

Skrivet av ronnylov:

Finns det några intressanta nyheter under skalet om man bortser från alla ändringar i det grafiska gränssnittet?
Ett operativsystem är ju så mycket mer än ett grafiskt användargränssnitt.

Förmodligen, men som du förstår själv har det väldigt lite marknadsförings-värde..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Testat denna samt Server 8, jag hoppas verkligen att de lägger in METRO som ett ALTERNATIV som en bokruta eller dyl under installation. För metro är så otroligt jobbigt! speciellt på en server kan jag tillägga.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köra något annat än den klassiska desktopen på stationära datorer med normala inenheter. Om Microsoft inte inser detta själva ser jag framför mig ett nytt Windows ME-fiasko, en av de versionerna som ingen anammade och som blev en parentes i historien.

Permalänk
Medlem

Och du är säker på att detta verkligen inaktiverar Metro och inte bara ser till att appem med det klassiska gränssnittet körs ovanpå som default?

För om det är så, så är det ju kanon. Det som jag spyr på är de uppgifter som finns om att oavsett vilket gränssnitt man väljer så körs Metro.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EpicBoobs:

Man undrar om folk är förståndshandikappade här.
DET ÄR VALFRITT ATT ANVÄNDA METRO.

Visst är det valfritt, men om du följer med på vad som sägs om framtiden på Microsoft video site för utvecklare, channel 9, så hade du hört talas om något som kallas WinRT.

WinRT har presenterats som det nya win32, d.v.s. WinRT är det API som du förväntas använda när du utveckla applikationer som fullt ut använder sig av Win8.

Vart hittar du WinRT i denna bild?

WinRT är del av Metro, så Microsofts långsiktiga plan är att ALLA Windows applikationer ska köra med Metro.

Mycket talar för att den blåa delen inte kommer att stödjas överhuvudtaget på ARM (dock inte något Microsoft gått ut officiellt med ännu). Men om det är sant så kommer aldrig "vanliga" Windows applikationer fungera på ARM, även om man har tillgång till källkoden. Så för att ge fullt stöd för ARM så är en relativt snabb övergång till WinRT viktig för Microsoft.

Så i teorin är det valfritt, men så länge som du inte använder dig av WinRT är du begränsad till de blåa blocken i bilden vilket betyder inget ARM stöd och ingen tillgång till vissa Win8 funktioner. Vilket betyder att i praktiken är Metro inte valfritt om du inte vill se din programvara bli obsolete.

Själv ser jag fram emot Win8 då jag skulle vilja ha en AMD (Fusion) baserad pekplatta (eller Intel baserad om de fixar bättre GPU). Då skulle man verkligen ha en platta som också fungerade som en "riktigt" dator när den är dockad. Dagens ARM baserade plattor fungerar som leksaker, men prestandamässigt är de ett skämt när en single core Atom på 1.6GHz fortfarande är snabbare än en dual core ARM Cortex A9 på 1.2GHz länk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tvivlar på hur bra kommer läsplatta-anpassad windows att fungerare för Pc-användare... Själv tror jag att en version av windows som är fullkomligt anpassad för pc är bättre anpassad för pc än en som är anpassad för både pc och läspallor och även mobiler -_-

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Är det bara jag som tvivlar på hur bra kommer läsplatta-anpassad windows att fungerare för Pc-användare... Själv tror jag att en version av windows som är fullkomligt anpassad för pc är bättre anpassad för pc än en som är anpassad för både pc och läspallor och även mobiler -_-

Så är det med Microsoft. År ut och år in försöker de övertyga oss att det minsann visst är smidigare att äta soppa med gaffel. Microsoft har inget bordsskick.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Musikälskare

Win 8 ser inte bra ut, får Vista "vibbar"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

"Testad Windows 8"? Jaha? Och vad säger det? Under hur lång period? Randomsnack? Testa läs mitt inlägg igen.

Och man bör fortfarande inte komma med åsikter om saker man inte vet någonting om, som så många gör här. Blir nästan som en trollvarning.

Har TESTAT Windows 8, men har däremot inte genomgått någon "TESTAD Windows 8" metod.
Alla kommer med sina åsikter, oavsett vad ni fanboys tycker och tänker. Det är så det fungerar helt enkelt.

"Och man bör fortfarande inte komma med åsikter om saker man inte vet någonting om"

Nae, just därför så bör du inte inte sitta och klaga på folk på forumet, du vet knappast vad de testat eller inte. Men står de för att de inte testat mjukvaran och kommer fram till att de inte tycker om det så kan jag förstå varför du klagar.
Men om folk kommer med åsikter utan att nämna något sådant, så vet du knappast något om vad dom gjort eller inte. Inte bra att hoppa på folk bara sådär.

Tycker bara att det här börjar bli larvigt. Vissa får lugna ned sin vardag och sluta sitta och klaga över SweClockers hela dagarna.
I'm done here. :]

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så i teorin är det valfritt, men så länge som du inte använder dig av WinRT är du begränsad till de blåa blocken i bilden vilket betyder inget ARM stöd och ingen tillgång till vissa Win8 funktioner. Vilket betyder att i praktiken är Metro inte valfritt om du inte vill se din programvara bli obsolete.

Frågan är om det är någon nackdel att utveckla i "metro style apps" för desktop?, metro ui:et går ju fortfarande att stänga av även om du kör WinRT-api såvitt jag förstått. Har tyvärr inte hunnit provat att utveckla något i WinRT än...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Program låter betydligt finare.

+ 1 ...fantasiljon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Program låter betydligt finare.

Jag måste hålla med, Appar/apps låter barnsligt på något sätt. Men det används ju överallt nu...

Ska bli kul att prova betan sen då. Man kan väl köra alla vanliga spel och program som vanligt eller?