MSI GE620DX-488NE mini recension

Permalänk
Medlem

MSI GE620DX-488NE mini recension

Ifall denna tråd ligger fel så får gärna någon moderater flytta på den.....

Fick hem min nya laptop under fredagen och tänkte att det kanske vore trevlig med en liten recension. Letade runt på nätet innan jag skulle beställa men hittade aldrig någon recension på just denna modell utan bara små utdrag om olika aspekter så som om processor och grafikkort.

Hårdvara och pris
Modell: MSI GE620DX-488NE
Processor: Intel Core i7 2670QM 2,2GHz 6MB Cache, Intel HD graphics 3000
Grafikkort: Nvidia GeForce GT 555M 2GB DDR3 128-bitar minnesbuss
Minnen: 8GB DDR3 1333MHz
Hårddisk: WD 750GB 7200rpm
Skärm: 15,6" @ 1920x1080 (FullHD), Glare
Nätverk: Realtek 100/1000 (trådbundet), Intel Wireless N-130 (802.11b/g/n)
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit
In- och utgångar: 1st USB 2.0, 2st USB 3.0, HDMI, VGA, Ethernet, hörlur- och mikrofoningång, strömuttag samt kensington slot.
Övrigt: Realtek HD-Audio, 720p webkamera, DVD-brännare
Pris: 8990kr på Inet

Produktbilder !! Min kamera är död så det fick bli mobilbilder för hela slanten !!

Datorn kommer i en standardförpackning.

När vi öppnar upp lådan ser vi att de har delat upp innehållet i två sektioner

Lådan med tillbehör

Lite mer detaljerad bild på innehållet. Manualer, snabbguider, garantihandlingar, batteri, strömadapter, drivrutinsskiva, samt klistermärken till tangenterna ifall bokstäverna skulle slitas ut(?).

På höger sida ethernet kontakt för nätverk, vga-port, usb 2.0 ingång samt dvd-brännaren.

På vänter sida hittar vi hörlurs- och mikrofoningång, 2st USB 3.0, HDMI, utblås för komponenterna, strömuttag samt kensington slot.

Öppnar vi locket så ser vi laptopen kommer med en fullstort tangentbord med numberpad. Varför alla PC-tillverkare insisterar på att förstöra sina laptopar med klistermärken vet ingen. W-A-S-D tangenterna är färgade röda för att fånga in gamerz (antar jag). Närmast skärmen sitter högtalarna, strömknapp och specialknappar. Musplattan är inte centrerad utan är placerad mer åt vänster (finns specialknapp för att stänga av).

Benchmarking

MSI precis som alla andra OEM-tillverkare har någon form av fetisch där de skickar med en massa bloatware och som du dessutom inte kan bocka av under installationsprocessen.

Man skickar inte med någon återställningsskiva från tillverkarens sida så den som inte har dvd-skivor hemma får använda MSI`s verktyg för att skapa detta. Ska tilläggas att du behöver 5 dvd-skivor för detta ändamål (kan vara bra vid garantiärenden).
När denna process är klar så gör du klokt i att formatera och plocka bort allt på C: för att bli av med bloatware. De av er med MSDN-avtal kan dra ner tex Windows 7 Professional istället.

Cinebench CPU

Cinebench GPU

SiSoftware Sandra Overall Score

CPU-Z

3D Mark resultaten var en aning bisarra vilket får mig att tro att jag har glömt göra något med Optimus inställningarna... Får bli en längre titt förhoppningsvis under morgondagen.

Första intrycket?
Datorn är riktigt snabb i uppstarten och den verkar hantera alla program väldigt snabbt, betydligt snabbare än min workstation i signaturen. Tangentbordet är riktigt skönt att skriva på och skärmen är förhållandevis bra när det kommer till betrakningsvinklar och färgåtergivning. Musplattan är den stora besvikelsen på datorn då den inte uppfattar knapptryckningar ordentligt (du kan tvingas göra om dem två-tre gånger) samt att den är för liten. Kommer du från en Mac så kommer du bli väldigt besviken på den punkten och jag skulle nog vilja rekommendera att man använder mus istället vid längre arbetsperioder. Fläkten kan låta en del vid tung belastning men det får man nog räkna med pga hårdvaran.
Inet ska ha ett stort tack för den helt otroliga leveranstiden. Beställde vid 17:00 och kunde hämta ut den på posten klockan 15:30 dagen efter.. Inte illa pinkat.

Återkommer med ett slutgiltigt omdöme när jag har gjort fler tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

MSI precis som alla andra OEM-tillverkare har någon form av fetisch där de skickar med en massa bloatware och som du dessutom inte kan bocka av under installationsprocessen.

Troligen för att de får pengar för det, och då blir även datorn billigare i slutändan(förhoppningsvis).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Kul läsning!
Har själv en GTX 683 (med i5 och gtx 560m), som jag har tänkt att göra en liknande genomgång av. Men det har inte blivit av.Även denna är inköpt på inet, där jag köper i princip alla mina dataprylar över disk.

Hade varit kul om du kunde testa och verkligen spela lite med den! Grafikkortet (555) är ju inte det allra muskelstarkaste, men den borde ändå klara en del av de nyaste på iaf low och kanske medium-inställningar med lite tur.

Visa signatur

GUNS N ROSES...ARE BACK!

|<-Stolt och flitig användare av dammsugare i datorer sedan 10 år. Fortfarande inga trasiga komponenter!->|

Permalänk
Hedersmedlem

Trevlig recension

Lägger den i köpråd, känns som det är där den gör mest nytta.

*Flyttad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Glömde den där lilla detaljen med flytten... Nuså

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Bra rescension.

Har du reflekterat något över batteritiden? Hur står den sig för vardagligt användande/surfande?

/J

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.