Router + router som fungerar som extender

Permalänk
Medlem

Router + router som fungerar som extender

Hej!

har problem med att min nuvarande router inte räcker ner till källaren, vilket är förklarligt då det är tjocka sten väggar neråt. Första jacket sitter på övervåningen och jag behöver någon typ av repeater funktion på mellan våningen.

Min spontana lösning var en Apple air port base och en air port express att ha på mellanvåningen som repeater, då jag vet att dessa har möjligheten att kopplas ihop med varandra på ett enkelt vis, och eftersom inte alla enheter stödjer denna möjlighet heller.

Men detta kostar ca 2500kr, jag skulle önska att komma undan lite billgare om det är möjligt, har någon förslag?

Tackar!

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Powerline adapter skulle kanske funka? Te.x en http://www.netgear.com/home/products/powerline-and-coax/ . Jag använder mig utav en sån (in just den jag länkade men en liknande) och det ända negativa jag har märkt med det är att man får inte samma hastighet i alla el utag. Jag får 16mb i ett och 3mb i ett annat men annars funkar det utmärkt

Såhär har jag det:
Router/modem ---- powerline1 --- powerline2 --- router på övervåningen. Hoppas att du förstår vad jag menar ^^

EDIT: Sån här använder jag : http://www.netgear.com/home/products/powerline-and-coax/work-and-play/XAVB1004.aspx

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Hej!

Ja, tanken är god med powerline, men precis som du säger så varierar hastigheten ganska mycket och det beror på kvaliten på ledningarna, och jag som bor gammalt hus har mindre lämpade ledningar för det.

Tack ändå!

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yuioN:

Hej!

Ja, tanken är god med powerline, men precis som du säger så varierar hastigheten ganska mycket och det beror på kvaliten på ledningarna, och jag som bor gammalt hus har mindre lämpade ledningar för det.

Tack ändå!

Jaha på det viset , var ju lite synd

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk

Det funkar med en gammal D-link 635.Den är en jävla skitrouter, men stänger man av DHCP-servern, brandväggen och kör kablarna rätt i lan-portarna funkar den prima som extender. OBS: endast med kabel då. Den fungerar inte som trådlös accesspunkt.

D-link har tom guide på hur man gör.-

Permalänk
Medlem

Tack för svar, det rör sig dock om en trådlös anslutning som ska förlängas!:)

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.