Gigabyte skickar 2 000 watt till processorsockeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ta och fundera en sväng på vad du ska köpa för kylare samtidigt..

Tar och kör med flytande helium.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Avstängd

Som nämnt innan i tråden. Gigabyte borde kasta 3D Bios i soptunnan där det hör hemma och få till något som faktiskt är användbart.

Sedan är väl kanske Z77 lite fel plattform för den här typen av moderkort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Jag antar att man kan kalla det här för effektiv marknadsföring...

Det är spännande att se dem gå emot strömmen med den reklamen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Det är _chockerande- vad torra skämt denna tråd innehåller xD

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Hur ska de få ut 2 kW från vad som bara verkar vara två 8-pinskontakter, en 24-pin och en SATA-strömkontakt? Lär överskrida diverse säkerhetsstandarder med god marginal.

Fast emellertid handlar det förmodligen bara om att spänningsregulatorerna (=VRM) teoretiskt sett skulle klara att transformera 2 kW om de fick tillräckliga mängder ström. Värmeförlusterna skulle dock räcka för att värma en mindre herrgård vid de nivåerna...

Precis....och då de kan hantera dessa strömmar och effektuttag så är det en stabilare krets som matar processorn.
Som att ge högtalare lite headroom med att använda en förstärkare som levererar mer än dubbla märkeffekten av vad högtalaren klarar av, skillnaden där är att signalen förblir renare även om man höjer vilket skapar mindre distortion.
Man belastar helt enkelt kretsarna mindre......men hur många fler orkar ens tänka i dessa banor?

Permalänk
Medlem

Jaaa, äntligen!

Har grämt mig så väldans tidigare över att det inte funnits några moderkort med kapacitet för 2 kW till processorn, men min väntan är nu äntligen över! Hurra för Gigabyte!

Låter ju mer som någon sorts tech-demo, för att visa att det går, men utan praktiskt användningsområde.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Hedersmedlem

Lite smygreklam för Corsair också

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SideWinder86:

Det är _chockerande- vad torra skämt denna tråd innehåller xD

Det blir ju inte spännande om man inte gör motstånd genom att lägga energi på att gå mot strömmen, vilket är vad Gigabyte försöker göra här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Perfekt för alla Bulldozer användare som vill överklocka lite extra.
Rekordet ligger väl på runt 8.5Ghz?

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Jaja. Jag vil se en bild på var dem tar ut strömmen.

Permalänk
Medlem

1: Intel har avslutat P4 arkitekturen
2: hur ser den strömmen ut spänningsmässigt i ett oscilloskop ?
3: elektronmigration ?
4: hur tjockt är kopparlagret i moderkortet, hur många kW spillvärme alstras i PCB:n ?
5: trams.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

1: Intel har avslutat P4 arkitekturen
2: hur ser den strömmen ut spänningsmässigt i ett oscilloskop ?
3: elektronmigration ?
4: hur tjockt är kopparlagret i moderkortet, hur många kW spillvärme alstras i PCB:n ?
5: trams.

Du missade
6: Ännu mer trams, tom mer pr trams än Fractals shotgun test.. -.-

Permalänk
Avstängd

Blir inte kortet farligt då?

Någon som petar kanske råkar dö?
Eller så kanske strömmen hoppar och börjar tesla coila allt runt om kring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Tokbra om man vill kunna använda moderkortet som vattenkokare/brödrost/varmvattenberedare.

glöm inte el element

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Nom Nom Nom Korv:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Äntligen!!

Jag har alltid drömt ett moderkort där jag kan använda CPU som strålkastare och värma upp lägenheten samtidigt.

2000 watt på en 12x12 mm. Wooow! Det är mer än en bågsvets eller en skärbrännare. Woow. Måste ha !!!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Blir inte kortet farligt då?

Någon som petar kanske råkar dö?
Eller så kanske strömmen hoppar och börjar tesla coila allt runt om kring?

Naj, inte med 2.5V. Spänningen är på tok för låg och din kropps resistans på tok för hög

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Varför hade dom ingen CPU inkopplad?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

ööö jaha...? förstår ingenting varför ska man skicka 2000 watt till processorsockeln? typ som att ha frysen på minus 2000 medans 20 hade räckt

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Viochee:

ööö jaha...? förstår ingenting varför ska man skicka 2000 watt till processorsockeln? typ som att ha frysen på minus 2000 medans 20 hade räckt

Den frysen hade jag gärna velat kika närmare på.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

ööö jaha...? förstår ingenting varför ska man skicka 2000 watt till processorsockeln? typ som att ha frysen på minus 2000 medans 20 hade räckt

-2000 grader "finns inte". Absoluta nollpunkten ligger på ~-273°C.

On topic: Men vad händer när belastningen varierar då? Förlusterna ökar antar jag... Hur länge orkar kortet med då?

Marginaler är nice, OM man kan visa det på ett vettigt sätt. Den här metoden övertygade inte mig.

Permalänk
Medlem

blev faktiskt lite till mej vilket är jobbigt då jag hatar när jag tafsar på mej själv...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det blir ju inte spännande om man inte gör motstånd genom att lägga energi på att gå mot strömmen, vilket är vad Gigabyte försöker göra här.

- Vad sa den ena Teslaspolen till den andra Teslaspolen?
- ?
- Jag elskar dig...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Naj, inte med 2.5V. Spänningen är på tok för låg och din kropps resistans på tok för hög

Men kan inte de sprängas eller hoppa elektricitet till andra komponenter eller chassit?
Kan inte de gnistra och antända eld?

Om man bortser från mänsklig fara, hur är det då med elsäkerhet...

Jag har hellre än en dator 10 W än en på 2000 W, sen går jag ut, och så brinner huset ner.
Min Samsung skärm small, jag sade mig framför datorn och de sa boom, och den small högt. Inget splitter som flög, det var nog nån kondensator där bak som gick.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Aldorf:

Hatten av till den som utnyttjar 2000 watt.

Äh på med stock kylaren sen är de bara att köra! jk

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Åhhåå... såå, var är kablarna inkopplade? Hur mycket värme blir det runt sockeln? Dethär är "förtrollande mumbo-jumbo" för dom som inte vet vad det pratas om i videon.

300amp last på sockeln eller vad han nu yrade om... yeah right! Ge en teknisk specifikation på hur dom anslutit lasten till vad det nu än är, så ska vi se senare. Jag kan sätta upp lite lådor med display och trycka lite på några knappar utan att koppla in något och säga "HEJ NU KÖR VI 5000-MILJONER AMPERE, OCH HA EN BRA DAG!" utan att backa upp det med något. Det är något helt annat att göra det snyggt och fint under kontrollerade former och sedan visa hur man gjort.

Detta trams som gigabyte har publicerat ger endast mer avsmak och skepticism för märket i helhet.

Detta är ett försälningsargument och inget annat, Asus är ännu bättre på att spotta ur sig försäljningsargument, en del har nada el väldigt liten betydelse för verklig användning! Ändå så gör dom det, och inte bara Asus och Gigabyte utan resten också.

Business, det är business och inget annat! Marknadsföring om du så vill.. Alla större leverantörer har bra grejer i dagsläget och de måste ju försöka sticka ut på något sett för att nå kunder. Mycket värre tycker jag att det är när man har så dåligt med ideer att man istället hoppar på andra företag och kör med den berömda pajkastningen? Men men vi har alla rätt att tycka vad vi vill och det bör ju respekteras.

Själv bryr jag mig inte så mycket, tyckte det t.o.m var lite kul läsning att underhålla sig med för en stund.

EDIT: Ännu skojigare blev det när folk försökte göra sig lustiga och frågar vart man tar ut den krämen nånstans? lol.. Point taken, or not?

Permalänk
Medlem

Precis vad jag behövde.
Ska jag bara hitta en prolle som drar 2000watt åxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

ööö jaha...? förstår ingenting varför ska man skicka 2000 watt till processorsockeln? typ som att ha frysen på minus 2000 medans 20 hade räckt

Ungefär som varför ska man leva livet? Svar: För att man kan och har intresse. Meningen är nog att man inte ska förstå allt. Det finns säkert personer som undrar varför du gör si och så också

För att ändå försöka svara på frågan. Gigabyte är väl känt lite som ett överklockar moderkort och dom vill väl visa att deras moderkort har styrka och tål tortyr.

Jag skulle gissa på att du (eller många andra åtminstone) skulle bli imponerad på om frysen skulle klara kyla ner till -2000 grader som är en temperatur som ingen lyckats mäta...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

1: Intel har avslutat P4 arkitekturen
2: hur ser den strömmen ut spänningsmässigt i ett oscilloskop ?
3: elektronmigration ?
4: hur tjockt är kopparlagret i moderkortet, hur många kW spillvärme alstras i PCB:n ?
5: trams.

6: Hur många kw värme kommer det ur Spill:s huvud en kall vinternatt.

Nä, allvar. Om nu detta är sant så tyder det på att Gigabyte har lyckats med...ja, vadå?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

GUUUUD VAD SNYGGT DET VAR!!

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+